Bushalte, Leiden

‘Maak informatie over toegankelijkheid OV-halte actueel’

Gepubliceerd op 06-02-2017 om 10:31

Voor mindervaliden is het niet altijd even gemakkelijk om gebruik te maken van het OV. Niet zozeer omdat de voertuigen zelf niet of slecht zijn uitgerust op mensen met een fysieke beperking, maar eerder omdat de haltes moeilijk te bereiken zijn. Reisinformatiediensten willen de haltetoegankelijkheid wel vermelden, maar die informatie is niet altijd beschikbaar of kloppend. Dit moet snel opgelost worden, vindt voorzitter Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV.

COLUMN – Het openbaar vervoer moet in principe toegankelijk zijn voor iedereen. Dus ook voor mensen met een fysieke beperking. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De trein heeft er last van, dat de verschillende spoorwegmaatschappijen die de founding fathers van de NS waren, allemaal hun eigen perronhoogte toepasten.

Dat maakt heden ten dage een naadloze overgang van perron naar trein best ingewikkeld, des te meer omdat het technisch niet eenvoudig is om perronhoogtes ‘effe snel’ te veranderen, zoals op het Centraal Station van Amsterdam. Bij metro’s en (snel-)trams ligt dat al wat eenvoudiger. Daar kloppen de perrons met de hoogte van metro’s en trams. Al moet gezegd worden dat de Amsterdamse metro uitblinkt als het gaat om defecte roltrappen en buiten gebruik gestelde liften.

Busvervoer

Blijft over: de bus. Voor mindervaliden is het reizen daarmee vaak best een uitdaging. De voertuigen zijn als zodanig prima toegankelijk. Lage vloer, rolstoelplek, kortom prima geregeld. De haltes, echter, die vormen een probleem. Nu zijn we in het algemeen het tijdperk wel voorbij dat de bushalte bestond uit een paar stoeptegels in een modderige wegberm op het platteland, maar nog steeds zijn vele haltes niet goed bereikbaar.

Omdat de vluchtheuvel te smal is, omdat er een papierbak in de weg staat zodat je er met je rolstoel niet voorbij kan, omdat de route naar de halte toe niet toegankelijk is. Het wordt wel steeds beter wat dat betreft, maar de klus is nog lang niet geklaard.

Haltetoegankelijkheid

9292 is begonnen met het vermelden van de haltetoegankelijkheid binnen 2 provincies, en wil dit voor heel Nederland doen. De haltetoegankelijkheid is belangrijke informatie, omdat mensen vooraf ook moeten kunnen toetsen hoe het zit met de toegankelijkheid van hun reisplannen. 9292 haalt haar informatie daarvoor uit het landelijk haltebestand, het CHB. De actualiteit van die informatie is echter niet altijd geborgd.

Want een halte kan weliswaar volgens het CHB ooit een keer toegankelijk zijn gemaakt, maar als er nét naast die halte een paar rioolbuizen worden uitgegraven, als die toegankelijke vluchtheuvel inmiddels blijkt te zijn veranderd of als de bus tijdelijk honderd meter verderop stopt, kan dat de mindervalide reiziger lelijk in de problemen brengen. Daarom moet de informatievoorziening over de toegankelijkheid van een kwalitatief hoog niveau zijn.

Actuele reisinformatie

Wie gaat er over de haltes? De wegbeheerder? De vervoerder? De exploitant van de reclameborden? De OV-autoriteit? Lastig, lastig. Ik heb niet echt het idee dat dit overal in het land op dezelfde manier is geregeld. En dat niet overal de status van die informatie even actueel is. Dat maakt het ophalen van informatie erg lastig. Op dit moment toont 9292 de haltetoegankelijkheid binnen provincie Zuid-Holland en Friesland. Zij doet dit samen met Vitence en samen proberen zij met behulp van feedback van de reiziger de status van de haltes te actualiseren.

Maar in veel gebieden is deze informatie nog niet up to date en bestaat het CHB uit halteschouwen van soms lange periodes geleden. Wellicht dat na de verkiezingen in de formatiebesprekingen voor wat betreft de portefeuilles van Sociale Zaken, van Volksgezondheid en van Infrastructuur en Milieu hier maar eens wat aandacht aan moet worden besteed. Mij lijkt dat niet teveel gevraagd: een eenduidige aanpak om de informatievoorziening actueel te houden, waar 9292 en andere reisinformatie-aanbieders vervolgens voortvarend mee aan de slag kunnen.

Rikus Spithorst, voorzitter, Maatschappij Voor Beter OV, portretfoto

Rikus Spithorst is voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.