‘Amsterdam CS met negen sporen niet toekomstbestendig’

centraal station, Amsterdam

Het is onacceptabel dat wordt overwogen om de perroncapaciteit op Amsterdam Centraal terug te brengen naar negen stuks om hiermee geld te besparen. Voor de toekomstbestendigheid van dit station moet er ruimte zijn voor elke tien minuten een intercity en elke tien minuten een sprinter. Bovendien is er ruimte nodig voor een hoogfrequente trein naar Schiphol. Dat vindt voorzitter Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV. 

“Je bezoekt Londen en je gaat met de trein. Dan stap je uit in het station St. Pancras. En als je het station uitloopt, voel je meteen de kenmerkende sfeer van Londen. Of je bezoekt Parijs. Per trein. Dan stap je uit op Gare du Nord, een prachtig station met een mooie klassieke uitstraling. Grandeur. En je staat als je de deur uitloopt meteen midden in Parijs.

Of dichter bij huis: Antwerpen. Station uit en je loopt zo de Meir op, of je ploft neer op een terrasje op het Koningin Astridplein. Zo hoort het: de trein brengt je naar het hart van je bestemming, of je nu een toerist, een congresbezoeker of een forens bent. Stel je nou eens voor, dat je als bezoeker van Antwerpen op station Luchtbal de trein zou worden uitgebonjourd. Dat zou nogal een aanfluiting zijn.

Amsterdam-Zuid

Stel je nu eens voor, dat je als bezoeker van Amsterdam op station Zuid uit de trein wordt gebonjourd. Dat zou nogal een afknapper zijn. Een station met de uitstraling van een voormalige Oost-Duitse tramhalte en de eerste indruk van de stad die je bezoekt: een horde lelijke flatgebouwen en dat is het dan wel.

Toch wordt aanlanding op het Amsterdamse Zuidstation door allerlei types in de spoorsector ons, tegen beter weten in, aangesmeerd als een serieus te nemen alternatief voor het Centraal Station. Ik vind dat nogal een wanvertoning. En het geklets over dit zogenaamde alternatief moet slechts het onvoorstelbare geknoei rond het Centraal Station in Amsterdam verdoezelen.

Perroncapaciteit

Om daar honderd miljoen op de verbouwingskosten te beknibbelen, heeft men bedacht dat dat station wel met een perron minder toe zou kunnen. Schandalig! Gelukkig staat het plan om de perroncapaciteit op Amsterdam Centraal te verminderen nu – mede naar aanleiding van een brandbrief van onze kant aan de staatssecretaris – ter discussie. Met een beetje goede wil blijft het aantal perrons nu hetzelfde.

Als ProRail-baas Pier Eringa zijn werk serieus neemt, zegt hij gewoon tegen de staatssecretaris “de verbouwing van Amsterdam Centraal kost zo-en-zoveel, en ik ga dat dus niet voor honderd miljoen minder doen”. Zo hoort dat. Haagse gierigheid dient door bewindspersonen niet te worden afgewenteld op de railinfrabeheerder, en dus uiteindelijk op de reiziger. En de railinfrabeheerder, op zijn beurt, dient zich niet te laten misbruiken door het verkopen van ondermaatse voorzieningen.

Toekomstbestendig

Een belangrijk begrip is ‘toekomstvast’. De stations in Amsterdam zijn naar mijn mening pas toekomstvast wanneer zowel van en naar station Zuid als van en naar Centraal in alle richtingen iedere tien minuten een IC kan rijden plus iedere tien minuten een Sprinter. En daarbovenop nog capaciteit voor hoogfrequente treinverbindingen met Schiphol.

En tot slot: bij besluiten over aanleg van infrastructuur dient de wens van de reiziger leidend te zijn. Niet de portemonnee van een bewindspersoon. Niet het strategisch belang van de NS. Nee, de reiziger mag het zeggen. En ik heb nog nooit een enquête gezien waarin de reizigers massaal aangaven dat ze liever naar Amsterdam Zuid reizen dan naar Amsterdam Centraal.”

Rikus Spithorst is voorzitter van reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV. De Maatschappij Voor Beter OV zet zich in voor het (verder) verbeteren van het vervoer per trein, bus, tram, metro, veerboot en taxi in Nederland.

Lees ook:

Auteur: Rikus Spithorst

1 reactie op “‘Amsterdam CS met negen sporen niet toekomstbestendig’”

Peter H. Smit|21.03.18|12:47

Kan de stad het aan? Nog meer voetgangers en rolkoffers op het Damrak? Moeten alle tijd en ruimte en emotie-nemende reizigers niet naar een plek met meer ruimte, en komen die dan, als ze zich wat makkelijker kunnen bewegen toch wel naar het centrum? De ingang van Disneyland ligt vast niet bij de grootste attractie?
Maar hou dan wel rekening met elke tien jaar een extra stel sporen op Amsterdam Zuid. Mede om het vliegverkeer te beconcurreren. Dus leg de snelweg daar aan één kant van de sporen.