Inchecken bij OV-poortjes, reiziger (foto: NS)

‘2019: een jaar van verandering voor de OV-sector’

Als het aan reizigersorganisatie Rover ligt, wordt 2019 het jaar van verandering voor de OV-sector. Een jaar waarin de politiek beseft dat er investeringen in het OV nodig zijn en waarin de opvolger van de OV-chipkaart het nog gemakkelijker maakt om te reizen met het OV. Dat schrijft voorzitter Freek Bos van Rover.

COLUMN – Het nieuwe jaar is aangebroken. Er gaat ongetwijfeld weer veel gebeuren in de wereld van het openbaar vervoer. Wij hebben als Rover wel een paar goede voornemens.

Investeringen

Wordt 2019 het jaar van de verandering? Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten willen we als Rover laten zien dat het OV een oplossing is en dat investeringen in het OV in de nieuwe coalitieakkoorden thuis horen. Het OV kan en moet “maal 2”. Als oplossing voor het klimaatprobleem en voor de beperkte ruimte bij verstedelijking. Als Rover hebben we voor elke provincie op een rij staan hoe #ovmaal2 in dat gebied de oplossing kan zijn.

Wordt 2019 het jaar van de eenvoud? Om meer mensen in het OV te krijgen, moet het reizen makkelijker worden. In 2019 wordt er besloten over de opvolger van de OV-chipkaart. Wat mij betreft staat eenvoud daarbij vooraan in de rij van eisen. Hoe makkelijker het wordt om te betalen voor het gebruik van het OV, hoe meer mensen voor het OV kunnen kiezen. Betalen aan de pomp gaat zo eenvoudig dat geen enkele automobilist daarover nadenkt. Zorgeloos betalen is ook hard nodig in het OV.

Deur-tot-deur-reis

Of wordt 2019 het jaar van deur-tot-deur? Om de reis van en naar de voordeur compleet te maken, ontstaan op steeds meer plekken nieuwe vervoermiddelen: Flexsystemen, Vlinders of Hubtaxi’s, de mogelijkheden zijn oneindig. Deze nieuwe vervoermiddelen zijn in het belang van de reiziger, maar de tijd van pilots is nu wel eens voorbij.

In 2019 zouden de opdrachtgevers voor het openbaar vervoer meer moeten samenwerken om meer één geheel van de reis te maken. Want waarom is het OV-abonnement bij een Flexsysteem niet geldig en bij een Vlinder wel? En hoe komt de reiziger aan informatie over al deze stukjes vervoer?

Zo staan er nog wel meer wensen op ons lijstje. Eén ding hebben onze wensen wel gemeen: laat de (nieuwe) provinciebesturen en de vervoersbedrijven vooral meer samenwerken, meer investeren en meer de reiziger centraal stellen. Daar gaan wij ons komend jaar voor inzetten.

Freek Bos is de directeur van reizigersorganisatie Rover.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

8 reacties op “‘2019: een jaar van verandering voor de OV-sector’”

Fenaaz Ishaak|05.01.19|19:48

Ik hoop dat er inderdaad iets aan t openbaarvervoer word gedaan, sinds de nieuwe dienstregeling van 9 december heeft de Syntus in Woerden in de avonduren na 19.30 uur en weekenden geen openbaarvervoer meer, daarvoor in de plaats is er flexdienst dat vanaf een halte gereserveerd kan worden, ik heb al 2 keren meegemaakt dat de bus niet kwam opdagen!! Ik moet ook naar t werk kunnen! En t aller ergste, je moet per rit € 1,50 betalen, want je abonnement die je destijds heb afgesloten is niet geldig!

Fenaaz Ishaak|05.01.19|19:52

Ik vind dus echt dat hier iets aan gedaan moet worden, sinds de nieuwe dienstregeling van 9 december is er dus geen openbaarvervoer meer na 19.30 doordeweeks en weekenden de hele dag, je moet een rit reserveren, al 2 keren gehad dat er geen bus kwam terwijl ik ook naar t werk moet! Bovendien moet er voor alle ritten € 1,50 betaald worden, je dure maandabonnement van € 48 per maand is niet meer geldig, en tevens ook je OV chipkaart niet.
Door flexibele eisen van werkgevers reis je minimaal 4 keer

Fenaaz Ishaak|05.01.19|19:55

Reis je dus minimaal 4 keren Door de weeks in de avond naar huis, plus 2 X keren in t weekend is 2 x 2 is 4 + 4 keren doordeweeks is 8 maal € 1,50 extra boven op de abonnementskosten van € 48 en dat is zwaar en zwaar abnormaal!
Want € 12 minimaal per week, maal 365 dagen per jaar.
Waar moeten wij dit geld vandaan halen??

Ben Burger|06.01.19|15:55

Helaas geen woord over de prijs van het OV in Nederland die tot de allerhoogste van Europa behoort. Wat vindt Rover daarvan en wat gaat het daar aan doen?

Wiebe Goossen|08.01.19|11:59

Gezien de idiote verhogingen in het VK, waar mensen voor een trajectkaart Manchester-Liverpool ineens 100 pond méér moeten ophoesten, valt het hier nog wel mee. Onze treinen zijn behoorlijk comfortabel en zó vaak komen vertragingen nou ook weer niet voor…

Ruud M. van Dijk|08.01.19|12:14

Het GVB heeft in 2019 een prijsstijging van 6 %. Vervangt nu de metro-tramlijn 51 (Amsterdam CS-Amstelveen Westwijk) voor een “hoogwaardige” tramlijn Amsterdam-Zuid-Amstelveen. Investering 300 miljoen €. Het e.e.a. betekent dat ik vanaf het oostelijk deel Amsterdam-Centrum naar de Sportlaan in Amstelveen i.p.v.één metro-tram, lijn 51, te nemen, twee keer moet overstappen.
Eerst tram 7 Hoogte Kadijk/Vijzelgracht, daar metro 52 naar Station Zuid en daar de nieuwe Amstelveenlijn. Vooruitgang?

Ibo De Joode|08.01.19|20:15

In reactie op @Ben Burger: Voor de trein geldt in ieder geval NIET dat Nederland de duurste is, lees daarvoor het artikel achter deze link: https://www.treinreiziger.nl/tarieven-ns-op-gemiddeld-europees-niveau/

Paul Verbuijs|26.03.19|10:44

Op al deze vragen van hierboven is een antwoord mogelijk. Openbare Aanbesteding.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.