Fietsenstalling bij station (foto: NS)

‘Waarom alleen de bestaande infrastructuur op orde houden?’

Het Deltaplan Mobiliteit bevat een groot aantal plannen om het OV voor de reiziger beter te maken. Maar helaas liet minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat al snel weten vooral urgentie te zien bij het onderhoud van de bestaande infrastructuur. Maar er is meer nodig om de transitie in mobiliteit te realiseren, meent Rover-directeur Freek Bos.

COLUMN – Afgelopen week presenteerde Rover samen met 24 partners het Deltaplan Mobiliteit. De media had vooral aandacht voor het pleidooi voor rekeningrijden. Dat is jammer, er staat namelijk veel meer in het plan. Namelijk een pleidooi om het voor de reiziger echt beter te maken. De reiziger is immers dé toetssteen, al is het plan natuurlijk geschreven voor de politiek en ambtenarij.

OV-uitbreiding

Doel van het plan is een transitie van het mobiliteitssysteem. In gewone reizigerstaal betekent dat een forse OV-uitbreiding met een tramtunnel in Utrecht, Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in Eindhoven, een doorgetrokken Noord-Zuidlijn naar Schiphol, snellere verbindingen naar Leeuwarden en Groningen en nieuwe lightrailverbindingen tussen Rotterdam en Den Haag. Projecten waar reizigers om vragen. Nu, maar vooral in de toekomst.

Bij de presentatie van het plan liet minister Van Nieuwenhuizen weten écht enthousiast te zijn over de plannen, maar de urgentie vooral te zien bij onderhoud van bestaande infrastructuur. Harry Jekkers brengt met zijn lied O, o, Den Haag een ode aan de mooie stad achter de duinen. Bij de reactie van het Binnenhof past echter meer een Och, och, Den Haag.

Kosten

Natuurlijk, uitvoering van de plannen kost geld. Gelijktijdig zien we dat de forens meer en meer voor het OV kiest. “Met de bus vermijd ik parkeerkosten”, zei een reiziger afgelopen donderdag in mijn vaste bus nog tegen de chauffeur. Waarom kan die reiziger dan niet beloond worden? Waarom alleen bestaande infrastructuur op orde houden? Een transitie is nodig. Dan laat de busreiziger de auto staan, waarmee de autoparkeerplek kan worden omgezet in fietsparkeerplekken.

Op die manier kunnen we meer met dezelfde ruimte doen. De treinreiziger loopt vaak het laatste stukje naar zijn bestemming en krijgt daarmee gratis zijn dagelijkse beweging. Als voor minister van Financiën Hoekstra de lange termijnbegroting van belang is, is investeren nu juist nodig. Wanneer zal hij dat inzien, zodat Van Nieuwenhuizen écht enthousiast kan zijn? Wanneer zingen we weer uit volle borst O, o, Den Haag?

Lees ook:

Mobiliteitsalliantie pleit voor drempelloos reizen

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Waarom alleen de bestaande infrastructuur op orde houden?’”

Pat Rick|19.06.19|16:56

Het bedenken van plannen is mooi, maar nu is er moed nodig om deze te financieren en realiseren. En randvoorwaarden te scheppen dat de plannen tijdig en procedureel snel uitgevoerd kunnen worden. Bijvoorbeeld met een spoedwet (anders gaat het meer kosten dan de 56 miljard).

Geen boekhoudersmentaliteit, maar kijk vooral naar de baten en reken de milieuwinst mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Waarom alleen de bestaande infrastructuur op orde houden?’ | OVPro.nl
Fietsenstalling bij station (foto: NS)

‘Waarom alleen de bestaande infrastructuur op orde houden?’

Het Deltaplan Mobiliteit bevat een groot aantal plannen om het OV voor de reiziger beter te maken. Maar helaas liet minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat al snel weten vooral urgentie te zien bij het onderhoud van de bestaande infrastructuur. Maar er is meer nodig om de transitie in mobiliteit te realiseren, meent Rover-directeur Freek Bos.

COLUMN – Afgelopen week presenteerde Rover samen met 24 partners het Deltaplan Mobiliteit. De media had vooral aandacht voor het pleidooi voor rekeningrijden. Dat is jammer, er staat namelijk veel meer in het plan. Namelijk een pleidooi om het voor de reiziger echt beter te maken. De reiziger is immers dé toetssteen, al is het plan natuurlijk geschreven voor de politiek en ambtenarij.

OV-uitbreiding

Doel van het plan is een transitie van het mobiliteitssysteem. In gewone reizigerstaal betekent dat een forse OV-uitbreiding met een tramtunnel in Utrecht, Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in Eindhoven, een doorgetrokken Noord-Zuidlijn naar Schiphol, snellere verbindingen naar Leeuwarden en Groningen en nieuwe lightrailverbindingen tussen Rotterdam en Den Haag. Projecten waar reizigers om vragen. Nu, maar vooral in de toekomst.

Bij de presentatie van het plan liet minister Van Nieuwenhuizen weten écht enthousiast te zijn over de plannen, maar de urgentie vooral te zien bij onderhoud van bestaande infrastructuur. Harry Jekkers brengt met zijn lied O, o, Den Haag een ode aan de mooie stad achter de duinen. Bij de reactie van het Binnenhof past echter meer een Och, och, Den Haag.

Kosten

Natuurlijk, uitvoering van de plannen kost geld. Gelijktijdig zien we dat de forens meer en meer voor het OV kiest. “Met de bus vermijd ik parkeerkosten”, zei een reiziger afgelopen donderdag in mijn vaste bus nog tegen de chauffeur. Waarom kan die reiziger dan niet beloond worden? Waarom alleen bestaande infrastructuur op orde houden? Een transitie is nodig. Dan laat de busreiziger de auto staan, waarmee de autoparkeerplek kan worden omgezet in fietsparkeerplekken.

Op die manier kunnen we meer met dezelfde ruimte doen. De treinreiziger loopt vaak het laatste stukje naar zijn bestemming en krijgt daarmee gratis zijn dagelijkse beweging. Als voor minister van Financiën Hoekstra de lange termijnbegroting van belang is, is investeren nu juist nodig. Wanneer zal hij dat inzien, zodat Van Nieuwenhuizen écht enthousiast kan zijn? Wanneer zingen we weer uit volle borst O, o, Den Haag?

Lees ook:

Mobiliteitsalliantie pleit voor drempelloos reizen

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Waarom alleen de bestaande infrastructuur op orde houden?’”

Pat Rick|19.06.19|16:56

Het bedenken van plannen is mooi, maar nu is er moed nodig om deze te financieren en realiseren. En randvoorwaarden te scheppen dat de plannen tijdig en procedureel snel uitgevoerd kunnen worden. Bijvoorbeeld met een spoedwet (anders gaat het meer kosten dan de 56 miljard).

Geen boekhoudersmentaliteit, maar kijk vooral naar de baten en reken de milieuwinst mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.