Bus, geen dienst, Hermes, Eindhoven

‘Transitie naar duurzaam OV gaat in Nederland razendsnel’

Foto: Bussen uit dienst. Foto ter illustratie. Foto: Connexxion.

In vergelijking met omringende landen verloopt de transitie naar duurzamer openbaar vervoer in Nederland erg voorspoedig. Hier rijdt al een fors aantal bussen op elektriciteit of groengas in plaats van op diesel. Dit komt mede omdat de bussen in Nederland zo intensief gebruikt worden en relatief korte afstanden rijden, betoogt Jan Theo Hoefakker van PitPoint in een column. 

COLUMN – Na een lange radiostilte klim ik weer eens in de pen. Dit doe ik nu eens niet met het uitzicht op de ring van Nieuwegein maar op de Eiffeltoren. Dit verklaart meteen waarom het een tijdje stil is geweest. Ik ben onlangs met mijn gezin naar Parijs verhuisd met als doel om ook hier de openbaar vervoersmarkt te verduurzamen.

Vervuiling

Elke dag ondervind ik aan den lijve dat dit hard nodig is. De lucht in Parijs is ernstig vervuild. Dat zie ik aan de kozijnen van mijn appartement, aan de witte broeken van mijn kinderen die binnen no-time zwart zijn en ik merk het ook op straat. En hoewel er ook in Frankrijk stappen worden gezet om het wegvervoer te verduurzamen en alternatieve brandstoffen in opkomst zijn, is er – met name voor het OV – nog een lange weg te gaan.

Wat mij heel erg opvalt nu ik in Frankrijk zit, is hoe goed het in Nederland wel niet geregeld is. En dan heb ik het specifiek over het verduurzamen van het openbaar vervoer. De transitie die in het Nederlandse OV-landschap gaande is, gaat razendsnel en voorspoedig. Zeker als het je het vergelijkt met de ons omringende landen en Zuid-Europese landen, zoals Frankrijk.

Opbouw systeem

Dat heeft naar mijn idee vooral te maken met de opbouw van ons systeem en het soort ritten dat de bussen rijden. Van elektrische bussen zijn de aanschafkosten hoog, maar de verbruikskosten laag. In Nederland worden bussen vaak intensief gebruikt en rijden ze relatief kortere afstanden. Daarom is het sneller mogelijk om een positieve business case voor elektrische bussen te maken.

In Frankrijk is het andersom. De bussen worden minder intensief gebruikt omdat de omlopen in de landelijke gebieden groter zijn. Hierdoor betalen grote investeringen in de aanschaf van nieuwe voertuigen zich minder snel uit. Daarnaast rijdt een groot aandeel van de bussen in de vloot lange afstanden.

Hiervoor is er behoefte aan een grote actieradius die met elektrisch rijden nog niet haalbaar is. Een volledige overgang naar zero emissie ov is in Frankrijk dus echt nog een brug te ver. Rijden op groengas is in Frankrijk wel een goed en haalbaar alternatief waarmee veel milieuwinst te behalen is. Enfin, ik zie voldoende kansen voor PitPoint om ook hier een rol te spelen in de transitie naar zero emissie en zal jullie zo nu en dan op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Transitie naar duurzaam OV gaat in Nederland razendsnel’ | OVPro.nl
Bus, geen dienst, Hermes, Eindhoven

‘Transitie naar duurzaam OV gaat in Nederland razendsnel’

Foto: Bussen uit dienst. Foto ter illustratie. Foto: Connexxion.

In vergelijking met omringende landen verloopt de transitie naar duurzamer openbaar vervoer in Nederland erg voorspoedig. Hier rijdt al een fors aantal bussen op elektriciteit of groengas in plaats van op diesel. Dit komt mede omdat de bussen in Nederland zo intensief gebruikt worden en relatief korte afstanden rijden, betoogt Jan Theo Hoefakker van PitPoint in een column. 

COLUMN – Na een lange radiostilte klim ik weer eens in de pen. Dit doe ik nu eens niet met het uitzicht op de ring van Nieuwegein maar op de Eiffeltoren. Dit verklaart meteen waarom het een tijdje stil is geweest. Ik ben onlangs met mijn gezin naar Parijs verhuisd met als doel om ook hier de openbaar vervoersmarkt te verduurzamen.

Vervuiling

Elke dag ondervind ik aan den lijve dat dit hard nodig is. De lucht in Parijs is ernstig vervuild. Dat zie ik aan de kozijnen van mijn appartement, aan de witte broeken van mijn kinderen die binnen no-time zwart zijn en ik merk het ook op straat. En hoewel er ook in Frankrijk stappen worden gezet om het wegvervoer te verduurzamen en alternatieve brandstoffen in opkomst zijn, is er – met name voor het OV – nog een lange weg te gaan.

Wat mij heel erg opvalt nu ik in Frankrijk zit, is hoe goed het in Nederland wel niet geregeld is. En dan heb ik het specifiek over het verduurzamen van het openbaar vervoer. De transitie die in het Nederlandse OV-landschap gaande is, gaat razendsnel en voorspoedig. Zeker als het je het vergelijkt met de ons omringende landen en Zuid-Europese landen, zoals Frankrijk.

Opbouw systeem

Dat heeft naar mijn idee vooral te maken met de opbouw van ons systeem en het soort ritten dat de bussen rijden. Van elektrische bussen zijn de aanschafkosten hoog, maar de verbruikskosten laag. In Nederland worden bussen vaak intensief gebruikt en rijden ze relatief kortere afstanden. Daarom is het sneller mogelijk om een positieve business case voor elektrische bussen te maken.

In Frankrijk is het andersom. De bussen worden minder intensief gebruikt omdat de omlopen in de landelijke gebieden groter zijn. Hierdoor betalen grote investeringen in de aanschaf van nieuwe voertuigen zich minder snel uit. Daarnaast rijdt een groot aandeel van de bussen in de vloot lange afstanden.

Hiervoor is er behoefte aan een grote actieradius die met elektrisch rijden nog niet haalbaar is. Een volledige overgang naar zero emissie ov is in Frankrijk dus echt nog een brug te ver. Rijden op groengas is in Frankrijk wel een goed en haalbaar alternatief waarmee veel milieuwinst te behalen is. Enfin, ik zie voldoende kansen voor PitPoint om ook hier een rol te spelen in de transitie naar zero emissie en zal jullie zo nu en dan op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.