2021 jaar van het spoor, 2022 dat van de bus?

Bussen van EBS in concessie Waterland op bushalte
Foto Inge

Het spoorvervoer gaat met mooie vooruitzichten de jaarwisseling tegemoet. Nu is het de beurt aan het stads- en streekvervoer om een zetje in de rug te krijgen, schrijft Freek Bos van Reizigersvereniging Rover in zijn eindejaarsblog voor OVPro.

BLOG – Een jaar geleden schreef ik op deze plek dat corona ervoor zorgde dat 2020 voelde als een pauzeknop en het OV er in 2020 weer bovenop zou komen. Na de zomer groeide het OV weer snel. Inmiddels wordt de pauzeknop weer ingedrukt.

En dat terwijl het zo’n mooi jaar was, met volop aandacht voor internationale treinen. Het Europese jaar van het spoor zorgde voor speciale treinen, een klimaattrein naar de COP in Glasgow en de tienminutentrein is uitgebreid. Het nieuwe kabinet wil dat in Europa vervoer per trein zo snel mogelijk – zowel qua tijd als qua kosten – een goed alternatief wordt voor vliegen, aldus het coalitieakkoord. De internationale trein krijgt eindelijk de erkenning die hij verdient. Met miljarden die gereserveerd worden voor de Lelylijn kunnen de spoorbouwers zich verheugen op werk voor de komende vijftien jaar.

Zetje in de rug

Zulke mooie vooruitzichten zijn er ook nodig in het stads- en streekvervoer. Zoals het spoorvervoer met een mooie positieve campagne reizigers inspireerde, is ook een zetje in de rug voor de bus nodig. Zeker nu vervoerders moeilijke tijden doormaken doordat reizigers tijdelijk ontbreken. Daardoor worden dienstregelingen uitgekleed tot zelfs het nulpunt. Juist reizigers die bewust voor het openbaar vervoer moeten kiezen of er bewust voor gekozen hebben, zijn vaak afhankelijk zijn van een goede, toegankelijke busverbinding. Om naar het werk te kunnen reizen, om een prik te halen en om noodzakelijke reizen te maken.

Dat vraagt in 2022 om kleine investeringen met een grote impact. Door het busverkeer voorkeur te geven bij verkeerslichten, kruisingen en korte files wordt reizen voor iedereen makkelijker en sneller. Kunnen we meer locaties bereikbaar maken. Daarvoor is niet eens kilometers nieuw asfalt voor nodig. Met een bus witte verf en het sjabloon BUS kunnen al veel bestaande rijbanen makkelijk omgekat worden tot busbaan. Met minibusbanen bij verkeerslichten kan veel doorstromingswinst gehaald worden. Kleine moeite, groot effect.

Daarom moet in 2022 busreizigers en de streekvervoerders een hart onder de riem gestoken worden. Laten we 2022 uitroepen tot ‘Nationaal jaar van het streekvervoer’!

Freek Bos (foto: Rover)

Freek Bos is voorzitter van Reizigersvereniging Rover.

Auteur: Freek Bos (Reizigersvereniging Rover)

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.