Buslijn 28 naar Uithof in Utrecht, U-OV

U-OV doet dringend verzoek aan reizigers om voor OV-rit te betalen

U-OV vraagt reizigers met klem om in deze tijd gewoon te blijven betalen voor de OV-rit en zo het openbaar vervoer te steunen. De vervoerder heeft in de afgelopen tijd ervaren dat het aantal mensen dat reist zonder geldig toegangsbewijs toe lijkt te nemen. Dit komt vooral doordat er geen kaartjes meer gekocht kunnen worden bij de chauffeur en dat lijkt door sommige reizigers als excuus te worden gebruikt om gratis te reizen. 

In het OV is besloten om het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs te beperken, om zo verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan. Dit betekent onder andere dat chauffeurs geen tickets meer verkopen en dat mensen achterin moeten instappen. Maar daardoor is nu ook opgemerkt dat meer mensen gratis reizen. Normaal reist ongeveer 95 procent van de reizigers met de OV-chipkaart en dat percentage daalt. “We ervaren dat mensen het feit dat er geen kaartje in de bus gekocht kan worden, aangrijpen om gratis te kunnen reizen”, aldus de vervoerder.

Steun

U-OV wil benadrukken dat reizen met het openbaar vervoer niet gratis is. “We roepen iedereen op om gewoon te betalen voor je rit. Naast dat dit verplicht is, blijf je op deze manier het openbaar vervoer steunen. Deze steun kunnen we juist in deze tijd goed gebruiken.” Het is mogelijk om een ticket te kopen via de servicewinkel, via de app Tranzer, door zelf een datum te schrijven op de U-pas U-OV reisticket of gewoon via de OV-chipkaart.

Tegelijkertijd lijken veel mensen juist extra waardering te hebben voor het OV op dit moment, dat gewoon blijft rijden, omdat het OV is aangemerkt als cruciale beroepsgroep. Conform de regels van het RIVM vragen vervoerders wel dat alle reizigers in ieder geval 1,5e meter afstand houden tot elkaar en het personeel.

“U-OV voelt de verantwoordelijkheid om vitale beroepsgroepen naar hun bestemmingen te blijven brengen. Dat is veelal een dankbare taak: we krijgen positieve reacties en zien mensen onderweg zelfs naar ons applaudisseren. Dat is hartverwarmend.”

Overlast

Overigens is dit niet alleen in Utrecht een probleem. Het Amsterdamse stadsbestuur heeft in een brief gemeld dat medewerkers bij GVB of Connexxion met overlast te maken krijgen van reizigers die menen dat ze gratis kunnen reizen. Er is met name sprake van een onheuse bejegening als reizigers in het voertuig worden aangesproken door een OV-medewerker omdat ze geen vervoersbewijs kunnen tonen. Het gaat bijvoorbeeld om gescheld of opzettelijk hoesten. Het college vindt dit onacceptabel en wenst medewerkers veel sterkte toe.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.