Tram van GVB (bron: GVB Verbindt)

GVB vindt nieuwe taken voor medewerkers tijdens corona

Een aantal GVB-medewerkers komt niet meer aan het normale urenaantal toe door het afgenomen OV-gebruik in Amsterdam en de uitgedunde dienstregeling. Zij worden nu ingezet om reizigers te bellen die behoefte hebben aan een praatje, helpen om trams schoon te maken na ritten of brengen verpleegkundigen bij patiënten thuis. Een initiatief dat van de grond kwam doordat medewerkers aangaven graag weg te willen doen dat helpt om de coronacrisis aan te pakken.

“In plaats van thuis te zitten en te wachten tot ze weer volledig aan de slag kunnen, hebben medewerkers die thuis zaten aangegeven dat zij zich nuttig willen maken”, aldus Leonie Boekel, unitmanager Tram. “Ze willen het liefst werk dat helpt het coronavirus te bestrijden. Dat steunen we natuurlijk van harte. Wij hebben verschillende opties onderzocht en uiteindelijk hebben we drie initiatieven ontwikkeld waar onze collega’s kunnen helpen.”

Nieuwe werkzaamheden

De medewerkers hebben verschillende nieuwe taken gekeken. GVB heeft in ieder geval de handen ineen geslagen met Cordaan en gaat helpen om verpleegkundigen te vervoeren naar patiënten die thuis verzorgd worden. In de busjes wordt altijd gegarandeerd dat er voldoende afstand is tussen de chauffeurs en de verpleegkundigen. Boekel: “Ook gaan we patiënten die hersteld en genezen zijn van het ziekenhuis of een speciale Covid-unit terug naar huis rijden. We vinden het heel fijn dat wij als vitale sector de andere vitale sector kunnen helpen.”

Ze helpen ook om te zorgen dat trambestuurders en passagiers nog veilig met het openbaar vervoer kunnen reizen. Waar normaal de trams louter ’s nachts worden schoongemaakt, gebeurt dat momenteel na elke rit. “Het OV is op dit moment geen uitje en echt bedoeld voor mensen die geen andere mogelijkheid hebben dan met het ov te reizen. Het zijn met name mensen die in de cruciale of vitale beroepen werken. De trams worden altijd al goed schoongemaakt, maar het is fijn dat we net dat kleine stapje extra kunnen geven aan onze collega’s en reizigers.”

Eenzaamheid

Daarnaast gaven mensen aan bereid te zijn eenzaamheid te bestrijden. De medewerkers van GVB hebben vaak aanspraak en gaven aan dit te missen. “Veel mensen hebben behoefte aan een praatje, zeker ouderen. En onze collega’s houden van een praatje. Dat is onderdeel van hun werk en zij missen dat ook”, legt Boekel uit. Mensen kunnen gevraagd worden om gebeld te worden via gvbelletje@gvb.nl of ze kunnen zelf bellen naar 06-48528373.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “GVB vindt nieuwe taken voor medewerkers tijdens corona”

kees boer|15.04.20|23:08

Een goed initiatief

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.