Ombudsman: OV door coronacrisis soms te veel ‘uitgekleed’
Het is begrijpelijk dat de dienstregeling van het openbaar vervoer in elk geval tot 28 april sterk is uitgedund, vindt de OV ombudsman. Essentieel is wel dat het openbaar vervoer, vanuit zijn belangrijke publieke functie, reizigers zo goed mogelijk blijft bedienen. Zij moeten zich snel en veilig kunnen verplaatsen. De eerste ervaringen met de uitgeklede dienstregeling laten zien dat dit – door de nu genomen maatregelen – niet altijd gegarandeerd kan worden, constateert de ombudsman.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Ns is te duur openbare vervoer gelijk met ander Europese landen. Gezien de stroom gratis komt uit de molen- lucht maar wij moet wel betalen voor de voorzitter stoel en nog ombudsman stoelen en de klant servise die loopt de hele dag met zijn coffie in hand. Daarom de ander Europese landen hebben deze probleem niet. voorbeeld de voorzitter blijft door lopen in de station en nooit zit op een kantoor en laat de arme mens voor betalen.
Bedenk dat behoudens het verzuim de druk op het personeel ook extreem is. Het verder opschalen van het OV, betekend meer “ongewenste” passagiers. Middels OV-data moet prima te zien zijn welke verbindingen reizigers nog gebruiken en daar zou men de dienstregeling op aan moeten passen. Meer OV betekend meer werkdruk op het personeel, waarbij nu al personeel uitvalt t.g.v. stressklachten. Dit gaat straks ook gevolgen hebben voor de heropstart; bedenk dat je dan niet meer dan 50% v/h personeel hebt!