Maatregelen verlengd; OV blijft tot 20 mei alleen voor noodzakelijke reizen

De meeste basisregels die zijn ingesteld om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zijn verlengd tot aan 20 mei. Voor de OV-sector zal vooralsnog dus weinig veranderen. Reizigers worden gevraagd het openbaar vervoer zo veel mogelijk te blijven mijden en alleen te reizen wanneer het absoluut noodzakelijk is. “De volgende stap is belangrijker, wanneer er meer vrijheden komen”, vertelt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL. 

Tijdens de persconferentie op dinsdagavond maakte premier Mark Rutte bekend dat over enkele weken alleen het basisonderwijs en de kinderopvang weer worden opgestart. Vanaf 1 juni wordt verwacht dat ook anderhalvemeteronderwijs in voortgezet onderwijs mogelijk is. Dit heeft waarschijnlijk nauwelijks effect op het openbaar vervoer.

Er zijn maar heel weinig basisschoolleerlingen die gebruikmaken van het openbaar vervoer. Wel houdt de OV-sector er rekening mee dat hierdoor meer ouders de ruimte krijgen om weer op kantoor te werken en dus het OV gebruiken voor woon-werkvervoer. Volgens Peters moet dit met de huidige dienstregelingen opgevangen kunnen worden. Rutte benadrukte tijdens de persconferentie dat de maatregel om het basisonderwijs weer op te starten ook ‘nauwelijks extra druk op het OV’ zou plaatsen.

Openbaar vervoer

Op sommige plekken merken vervoerders al dat het nu wat drukker wordt. Daarom spelen vervoerders hierop in door extra voertuigen in te zetten. Volgens Peters staan er op verbindingen die te druk zijn, bussen klaar om vlak achter elkaar aan te rijden zodat er in ieder geval geen reizigers bij de haltes achterblijven. “Dat improviserend werken doen we nu al en gaat gewoon door.”

Het probleem is dat de capaciteit in een anderhalve meter-samenleving lang niet voldoende is om iedereen te vervoeren en die afstand te houden bij een forse reizigersgroei. “Onze oproep is nu: anderhalve meter afstand houden in combinatie met meer reizigers, is een onmogelijke combinatie”, aldus Peters. “We kunnen nog een klein beetje groeien, maar meer dan 20 tot 25 procent kan niet.”

Peters liet deze week al weten dat in zo’n geval nog eens 1,4 miljard euro nodig is om ervoor te zorgen dat het OV kan blijven rijden. Bovendien meent Peters dat het onmogelijk is voor de OV-sector om te bepalen wie wel of niet mee mag in een OV-voertuig. “Als we die anderhalve meter moeten handhaven, moet het kabinet aangeven hoe dat geordend moet worden. Of je moet kijken naar een variant waarbij die anderhalve meter in het OV wordt losgelaten. Dat is de enige manier om in het OV meer reizigers te vervoeren. En het openbaar vervoer is massavervoer.”

Financiën

Het OV heeft niet alleen financiële steun nodig van het Rijk wanneer de 1,5 meter-regeling moet worden ingevoerd. Omdat het aantal reizigers enorm is teruggelopen, wordt veel omzet misgelopen. Aan die regeling wordt nu volop aan gewerkt, laat de OV-NL-voorzitter weten. In een werkgroep wordt nu vastgesteld om hoe veel geld het gaat en wat er gecompenseerd kan worden. “Het is de bedoeling om daar zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven. Het is een ingewikkelde situatie, maar het moet niet lang meer duren.”

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

5 reacties op “Maatregelen verlengd; OV blijft tot 20 mei alleen voor noodzakelijke reizen”

A.H.J. Haarmans|23.04.20|08:41

Vorige week zaterdagavond zat ik in een bus met nog 4 andere passagiers. Bij een bushalte op een bedrijventerrein stonden 14 mensen. De buschauffeur deed de achterdeur niet open maar ging door de voordeur naar de groep en wees aan wie wel en niet mee mocht. De bus was nu ‘vol’. Een passagier die bij een volgende halte stond, kon dus ook niet mee.

Janneke Perez|23.04.20|08:41

Het rare is dat ik van het FNV te horen kreeg dat ik dus NIET met het OV mocht omdat ik geen cruciaal beroep uitvoerde. Ik heb het OV nodig omdat ik door mijn “handicap” niet mag autorijden en mijn werk niet thuis gedaan kan worden. Volgens het FNV heb ik dus pech. Maar hier staat weer een heel ander verhaal…

Janneke Perez|23.04.20|08:45

Van de FNV kreeg ik iets anders te horen. dat alleen mensen met een cruciaal beroep met het OV mochten. Ik die door een “handicap” geen auto mag rijden en op een gegeven moment toch weer moet gaan werken (kan niet thuiswerken) had dus pech volgens hun. Hier staat weer heel iets anders.

Janny Jones Baauw|23.04.20|12:53

het mechien handig om van diepoortjes te gebruiken die ze bij de ns gebruiken en dan tot bepaalt aantal dat hij stopt en wat er op een momemt uit stapt weer toe laat is wel een inverstiring

Farah Moomen|12.05.20|08:16

Ik heb een vitale beroep en het duurt heel lang dubbel de tijd om naar mijn werk te gaan en terug toen ik klaar bent, heel lastig en vermoeiened om te werken nu, er moet een hulp zijn voor mensen die moet werken vooral in vitale beroepen, er is echt meer ov nodig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.