Passerende trein (foto: NS)

NS start noodproductie onderdelen medische apparatuur

Spoorvervoerder NS gaat in de treinenwerkplaats tachtig voedingen maken voor noodbeademingsapparatuur voor ziekenhuizen. In minder dan een week heeft de vervoerder een volledige productielijn kunnen opzetten. De voedingen zijn gemaakt door monteurs die normaal gesproken werken aan bijvoorbeeld treinairco’s, wielstellen en deuren “We moeten de coronacrisis samen bestrijden”, aldus teammanager Laszlo Bakker.

De werkzaamheden vinden plaats in de werkplaats waar normaal treinen worden gemoderniseerd. De voeding is ontwikkeld en getest door de TU Delft als onderdeel van OperationAIR. OperationAIR – Assist In Respiration – is een studententeam van de TU Delft, dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van een veilig en snel te produceren beademingsapparaat om de verwachte tekorten op te vangen die ontstaan door de coronacrisis.

Prototype

Bakker: “We hebben hier veel mensen in dienst met specialistische technische kennis. Toen het verzoek van de TU Delft kwam, zijn we direct aan de slag gegaan. In minder dan een week, hebben we een volledige productielijn opgezet. We kopen onderdelen die getoetst zijn voor medisch gebruik. Tot ’s avonds laat hebben we met de collega’s doorgewerkt om een eerste prototype te maken. Nu het prototype samen met de TU Delft succesvol is getest bij het Erasmus MC kunnen we aan de slag.”

Inmiddels heeft het ministerie van Volksgezond, Welzijn en Sport (VWS) de opdracht gegeven aan NS om tachtig stuks te creëren. Daarbij brengt NS alleen de inkoopkosten van de ingekochte onderdelen in rekening, zodat de kosten voor de ziekenhuizen zo laag mogelijk te houden. Daarbij is het mogelijk voor de spoorvervoerder om in een tijdsbestek van twee weken 500 stuks te maken.

Steentje bijdragen

Het is de visie van OperationAIR om kennis van techniek en geneeskunde samen te brengen en zo bij te dragen aan het bestrijden van corona. Ook NS wil nu graag zijn steentje bijdragen. “Dat we in deze tijd noodonderdelen voor ziekenhuizen kunnen leveren, geeft het hele team een goed gevoel”, stelt Bakker.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.