Enquête OVPro: voel jij je veilig in het OV?
Vanaf 1 juni is het rijden via een basisdienstregeling voorbij en worden er weer meer reizigers verwacht. Tegelijkertijd is het coronavirus nog niet uitgeroeid. Om verspreiding tegen te gaan, worden mondkapjes verplicht. OVPro onderzoekt hoe veilig medewerkers zich voelen. Zijn zij bezorgd over hun veiligheid? Zijn de inmiddels genomen maatregelen voldoende? En wat zijn de gevolgen voor agressie?
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Ik ben gewoon reiziger, dus ik kan niets met deze enquête. Ik ben blij dat het OV normaal gaat rijden, maar zal het OV wel zoveel mogelijk mijden. Ik snap Pedro Peters niet. De OV baas die op de stoel van virologen gaat zitten. Mondkapjes helpen niet, maar geven schijnveiligheid. Zie ook het interview met Jaap van Dissel in de NRC. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/08/ik-denk-dat-het-virus-vaak-gaat-terugkomen-a3999212
In principe niets mis met deze enquete. Maar angst is de slechtste raadgever; en daar wordt, ondanks de verschillen per land, handig op gereageerd door “onze” bestuurders. Problem-reaction-solution. En ondertussen raakt men verworven en bevochten vrijheden kwijt ten gunste van zogenaamde veiligheid. Het nieuwe “normaal”? > 1.5 meter afstand > was dat er ook in voorgaande jaren met meer slachtoffers door de reguliere griep? NL is gestopt met kritisch zijn.
De angst regeert, mede veroorzaakt door de stroom van halve en hele onwaarheden over corona op Facebook.
Ik kan mij wel vinden in reactie van Theo Verstappen, we moeten terug naar normaal, wat vergeten word zijn de economische gevolgen, en het feit dat alle vrijheidsbeperkende maatregelen geen enkele wettelijke basis hebben.
Men is bang voor de 2e golf,maar niemand kan met zekerheid zeggen of die komt.
Maar we moeten verder, en je moet ergens beginnen.
De maatregelen zijn het probleem niet, de manier waarop we er mee omgaan wel.
Thuis werken en drukte vermijden is iets dat anderen moeten doen. Over een week of vier komt er weer een piek en dan kunnen we elkaar de schuld geven.
Je staat niet in de file, je bènt de file.
Ik voel mij onveilig op de eindpuntvoorzieningen.
Ze zijn veel te klein om afstand te kunnen houden en word zo genoodzaakt om buiten te eten en verblijven.
Als wij de volledige dienstregeling gaan rijden is dit een enorm probleem.
Wat zijn jullie zo angstig. De passagiers zijn toch ook mensen. Zij mogen wel besmet raken en jullie niet? Jullie zitten afgesloten ook nog en toch zijn jullie banger dan de passagiers. Ik begrijp jullie echt niet. Ik maak mij niet druk om hoor. Ik zit veilig afgesloten in mijn cabine in de tram. Ik bekommer mij om mijn passagiers. Zij betalen namelijk de grootste deel van mijn salaris. Maar buiten dat zijn mijn passagiers heilig. Ik ben verantwoordelijk voor hun veiligheid…
Mij lijkt de beste oplossing dat wij met een scherm worden afgesloten, en wel zodoende dat als iedereen heeft ingecheckt of betaald je het scherm weg klapt naar de plaats waar nu de ketting zit. Het is geen goedkope oplossing maar wel een veilige (deze wordt ook wel in de taxibranche gebruikt). als we de mondkapjes moeten gebruiken en de meeste diensten zijn 8 tot 9 uur krijg je er onherroepelijk last van en irritatie war de rijveiligheid niet bevordert
De afstand tussen de plek van de chauffeur en de voordeur is 1,5 meter. Straks stappen de mensen weer voorin en als ze dan en kaartje kopen staan ze op 20 cm!!! Dus moeten we mondkapjes op om de schijnveiligheid gestalte te geven. “Hoezo de mededeling ter bescherming vanmiddag personeel” Het gaat gewoon om geld en het personeel kan barsten.
Gewoon achterin stappen en de ketting handhaven als je echt voor je personeel wil zorgen.
Ik mis de vraag of je voor of tegen bent van het dragen van een mondkapje als chauffeur zijnde. Want ik ben nog steeds van mening dat dit een schijnveiligheid is en dat het beter is om mensen op 1,5 m van de chauffeur te houden doormiddel van de kettingen die er nu geplaatst zijn. Of beter nog, een doorzichtige beschermingswant waardoor de chauffeur afgeschermd is van de reiziger.
De tijd zal leren of de intelligente lockdown en duur daarvan noodzakelijk is geweest om een complete samenleving stil te leggen. Intussen zullen weinigen wachten op een nieuw normaal. Voor de meesten in mijn omgeving zal terug naar normaal al meer dan voldoende zijn, gezien de enorme schadelijke effecten van de gekozen aanpak van overheidswege tot op heden. In dat opzicht een positieve ontwikkeling dat het OV weer in beweging komt voor al diegenen die ervan afhankelijk zijn voor mobiliteit.
Een verzoek aan onze woordvoerder Pesto Peters.
Zorg dat in de bussen de kettingen voorlopig blijven gehandhaafd zodat de passagiers niet langs ons af hoeven te lopen. Dus voorlopig nog steeds: Achter in /uit checken.
Ik ben er huiverig voor. Voor deze intelligente lockdown, heb je intelligente mensen nodig. Ik bestuur een tram en heb de afgelopen weken het tegendeel moeten ervaren. Handhaving is ook nog eens één van de mindere kwaliteiten in Nederland. Helaas weten velen dit en er wordt dankbaar misbruik van gemaakt. Zo intelligent zijn ze dan weer wel. Op dit moment is het OV een speeltuin waar werknemers met vitale beroepen liever geen gebruik van maken. Helaas hebben ze weinig keuze. Zie het somber in.
Géén objectieve vraagstelling en géén ruimte om echt je mening te geven jammer ?
Het is nu al vaak te druk vandaag nog ong 18 tot 20 pers in standaard bus mensen hebben geen discipline ik ik
Wordt er moedeloos van