Bussen van Arriva in Limburg, Volvo, VDL, Mercedes

Regionale fracties sceptisch over plannen voor studenten in OV

Verschillende regionale politieke partijen zijn niet te spreken over het voornemen om scholieren en studenten uit de spits te weren. Dit zou misschien een mogelijkheid zijn in de Randstad, waar de frequentie van OV-voertuigen hoog ligt, maar niet in de dunbevolkte gebieden. Dit vinden de Statenfracties van de Fryske Nasjonale Partij (FNP), Groninger Belang, Sterk Lokaal Drenthe, Lokaal Limburg en Provinciaal Belang Fryslân.

Zij hebben een brief gestuurd aan de Tweede Kamer, waarin ze de negatieve gevolgen van het voornemen voor een tijdslot voor studenten aankaarten. De vijf partijen maken zich zorgen dat de schoolgaande of studerende jeugd wellicht helemaal niet op school kan komen wanneer die alleen maar mag reizen tussen 11 uur ’s ochtends en 15 uur ’s middags.

OV-aanbod

Dit is voorgesteld om de spits af te vlakken en te zorgen voor betere spreiding gedurende de dag. Door de nieuwe regels voor het OV-gebruik kunnen er minder mensen tegelijkertijd in een bus, trein, tram of metro dan voor de coronacrisis. Maar in meer landelijke regio’s biedt het huidige OV-aanbod geen ruimte voor deze spreiding, vrezen de vijf partijen uit provincies Groningen, Drenthe, Limburg en Friesland. “Zo’n aanpak is misschien nog enigszins mogelijk in de Randstad, omdat daar elke paar minuten wel een metro, tram of bus langskomt, maar zal in Limburg, Drenthe, Groningen of Fryslân volstrekt niet uitvoerbaar zijn”, aldus de partijen.

In deze provincies zijn de afstanden tussen de woonplaats van de scholier en zijn school vaak beduidend verder dan in de Randstad. De jongeren vallen daarom vaak terug op spitsbussen en die rijden over het algemeen minder buiten de spitsuren of zelfs helemaal niet. Daarom stellen de partijen dat een uniforme, nationale aanpak geen recht doet aan de regionale verschillen in Nederland. Dit pleidooi krijgt steun van verschillende onderwijsbestuurders.

Regionale afspraken

“De staatssecretaris mag de scholieren en studenten niet in de kou laten staan. In plaats daarvan vinden de regionale partijen dat Van Veldhoven moet stimuleren dat er op regionaal niveau afspraken worden gemaakt tussen de onderwijsinstellingen en de openbaar vervoer-bedrijven. De provincies kunnen daarbij een faciliterende rol spelen”, schrijft Groninger Belang.

Verschillende busvervoerders hebben inmiddels signalen afgegeven die aantonen dat zij wel degelijk beseffen dat een betere spreiding van de reizigersaantallen effect zal hebben op de dienstregeling. Nu staat een deel van de busvloot tijdens de daluren stil, maar waarschijnlijk is dat niet meer mogelijk wanneer er de hele dag door kleine groepen reizigers van het OV gebruikmaken. Dit zal daarom effecten hebben op de inzet van de vloot en het personeel en dus ook op de financiën van de vervoerders. Over de financiële steun voor vervoerders tijdens deze crisis wordt nog overlegd door vervoerders, concessieverleners en het Rijk.

Fietsers

Overigens zijn woensdag afspraken gemaakt met de VO-raad, de overheid en vervoerders dat scholieren die binnen een straal van 8 kilometer van hun middelbare school wonen, lopend of fietsend naar school moeten komen, of zich laten halen en brengen door hun ouders. Gebruik van het OV is eigenlijk niet de bedoeling voor deze scholieren. Er wordt nog nagedacht over een oplossing voor leerlingen die echt zijn aangewezen op het OV.

Lees ook:

Studenten wellicht tussen 11.00 en 15.00 uur in OV

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.