Bovenaanzicht Utrecht Centraal, treinen (foto: NS)

Test met aanmeldservice NS krijgt vervolg na positieve resultaten

Spoorvervoerder NS gaat door met het testen van een service waarbij reizigers hun reis vooraf aanmelden. Dit is in de afgelopen weken getest met ongeveer 5.000 reizigers en tot nog toe zijn de resultaten hoofdzakelijk positief. Als reizigers vooraf bekendmaken van een bepaalde trein gebruik te maken, biedt dit mogelijkheden om drukke treinen te mijden.

Nadat NS de test vijf weken geleden aankondigde, kreeg het onmiddellijk kritiek te verduren. Reizigersorganisaties zouden hierover boze reacties hebben ontvangen, onder andere over de privacy en de toegankelijkheid voor digibeten. De test is gestart met 5.000 reizigers, die samen in de afgelopen vijf weken bijna 150.000 treinreizen aflegden. Het gaat dus om reizigers die bijna elke dag in de trein stapten. Hun reacties waren overwegend positief.

Ander reismoment

Zo noemt 60 procent van de testers de aanmeldservice gemakkelijk te gebruiken en een even groot aantal respondenten zou deze dienst aanraden aan anderen. 23 procent is niet te spreken over het gebruiksgemak. Daarnaast laat 47 procent van de deelnemers weten bereid te zijn om op een ander tijdstip te reizen, als daar sprake zou zijn van een rustigere trein. Als reizigers aangeven dat ze niet op een ander moment kunnen reizen, komt dat vooral omdat werktijden niet flexibel zijn.

NS hoopt dat er meer spreiding in het treingebruik komt. Dit leidt tot een efficiënter gebruik van de beschikbare capaciteit en zorgt ervoor dat reizigers verantwoord gebruik kunnen maken van het OV, omdat drukte de verspreiding van het coronavirus in de hand werkt. “In combinatie met andere geldende maatregelen om spreiding te bevorderen, zou dit in de praktijk voldoende kunnen zijn om piekdrukte te voorkomen.”

Vervolg

Tot nog toe kende de aanmeldservice slechts een beperkt aantal functionaliteiten. In het vervolg wil NS echter ook kijken of het mogelijk is om fietsen in de trein weer toe te staan, wanneer deze vooraf worden aangemeld. Verder gaat de spoorvervoerder kijken in hoeverre de aanmeldservice kan bijdragen aan het verruimen van de reis- en collegetijden van studenten. Hierover gaat NS in gesprek met reizigersorganisaties, overheid en andere vervoerders.

Lees ook:

NS gaat aanmeldservice voor trein testen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Test met aanmeldservice NS krijgt vervolg na positieve resultaten”

Pat Rick|17.06.20|13:59

Waarschijnlijk is het goed om dit door te trekken om de mogelijkheid een stoel te reserveren op intercitys zoals in Denemarken. Zo kunnen veel steden (nog meer dan nu) een airportcode krijgen en vluchtnummers op treinen worden gezet. En niet alleen op Thalystreinen.

Astrid Ederveen|17.06.20|19:23

Ik neem graag de trein, om ergens te gaan winkelen of een dagje weg te gaan. Maar als ik een zitplaats moet reserveren om met de trein er naar toe te kunnen. Dan ga je niet meer ontspannen ergens naar toe, omdat je per se die trein moet nemen. En hoe zit het de oudere mensen, die vaak geen smartphone hebben.

Astrid Ederveen|17.06.20|19:25

Ik zou het niet fijn om me aan te melden om een stoel te reserveren. Ik ga graag ergens spontaan naar toe. Dat kan dan niet meer. En wat als je de desbetreffende trein mist.
Veel ouderen kunnen dan ook niet meer met de trein, want iedere oudere heeft een smartphone of computer

Jelle Wolfert|18.06.20|10:32

Beste Astrid. Ik begrijp je standpunten, het is ook vervelend dat zulke maatregelen wellicht genomen moeten worden. Echter is het ook zo dat momenteel de trein niet bedoeld is om te gaan winkelen / voor dagjes uit. De trein is een essentiële service voor een hoop mensen om naar hun werk te gaan, om dit veilig te kunnen doen zou dit dus een goede oplossing kunnen zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.