Pedro Peters directeur RET

‘Nog geen reden om te twijfelen aan ventilatiesystemen in OV’

Er is geen aanleiding om de veiligheid van ventilatiesystemen in OV-voertuigen in twijfel te trekken. Er is discussie ontstaan over de mogelijke rol van ventilatiesystemen bij verspreiding van het coronavirus als deze binnenlucht recirculeren, nadat de Volkskrant hierover schreef. Branchevereniging OV-NL wacht RIVM-adviezen af en onderneemt geen actie op basis van een krantenartikel, zegt voorzitter Pedro Peters.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV roept op per direct geen lucht meer te recirculeren door airco’s in de voertuigen. “Dat vind ik veel te voorbarig”, aldus Peters. “Wij wachten af wat de deskundigen daarover zeggen.” Hij verwijst daarnaast naar een reactie van het RIVM. Het instituut stelt tegenover de NOS dat de berichtgeving van de Volkskrant is gebaseerd op een signaleringsoverleg en niet op een vertrouwelijk onderzoeksrapport.

Frisse lucht

“Uit voorzorg wordt geadviseerd om recirculatie binnen één ruimte waar meerdere personen gedurende langere tijd bij elkaar zijn zo veel mogelijk te vermijden en de lucht voldoende te verversen”, luidt het advies van het RIVM sinds kort. Daar wordt gehoor aan gegeven in het openbaar vervoer. In de voertuigen wordt namelijk niet voor 100 procent binnenlucht gerecirculeerd, legt Peters uit. “Dat gebeurt altijd met frisse lucht.”

Spoorvervoerder NS legde eerder al uit dat treinen worden geventileerd met aangezogen buitenlucht, die door filtermatten gaat. Op hele koude en warme momenten wordt lucht in de voertuigen wel deels gerecirculeerd, omdat het klimaatsysteem anders niet de gewenste temperatuur kan bereiken. Dat gebeurt zonder filter, maar “de luchtstromen zijn niet zo hard, dat als iemand niest het door het hele rijtuig geblazen wordt.”

Lees ook:

‘Voldoende ruimte in het OV als iedereen regels opvolgt’

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “‘Nog geen reden om te twijfelen aan ventilatiesystemen in OV’”

Theo Van Riet|11.08.20|12:32

Ergens vertellen beide hetzelfde….. de lucht die circuleert in het rijtuig is deels vers, deels gerecirculeerd. Deze systemen kunnen bij omschakeling op 100% verse lucht niet doen wat van hen gevraagd wordt, verwarmen in de winter en koelen in de zomer…, zij niet berekend op 100 % buitenlucht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.