Spatscherm (Bron: Daimler)

Spatschermen kosten OV-sector circa 6 miljoen euro

Het plaatsen van spatschermen in alle stads- en streekbussen en trams kost de OV-sector circa 6 miljoen euro. Vervoerders zijn gemiddeld 1.000 euro kwijt om een voertuig te voorzien van deze afscherming bij het bestuurdersgedeelte. Zij draaien zelf op voor de kosten hiervan, zegt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL.

De komende twee maanden worden zo’n 6.000 bussen uitgerust met een spatscherm, die moeten voldoen aan bepaalde veiligheidseisen. Dat vergt maatwerk, want er bestaan ongeveer veertig verschillende soorten buscabines in het Nederlandse openbaar vervoer. Die hebben elk een andere afmeting en dus een andere afscherming nodig. De schermen zijn ook nodig in oudere trams met een open cabine zoals nog rondrijden in Den Haag en Amsterdam. Dit zijn er volgens OV-NL ‘een paar honderd’.

Voorbereidingen

Vervoerders staan voor een grote operatie, maar toch verwacht de branchevereniging dat die in oktober weer is afgerond. “We zijn al een poosje volop bezig met voorbereidingen”, aldus Peters. Dat zorgt ervoor dat een aantal prototypes momenteel al wordt uitgewerkt. De eerste bussen met spatscherm zijn vermoedelijk begin september op de weg te vinden.

Het lag al in de lijn der verwachting dat de maatregel zou worden getroffen, maar het wachten was op onderzoek naar de mate van bescherming tegen het coronavirus. TNO concludeerde dat spatschermen de directe overdracht van druppels minimaliseren. Dat betekent dat de bestuurder niet de hele dag een mondkapje hoeft te dragen, terwijl reizigers weer via de voordeur kunnen instappen.

Reizigers

Vervoerders hoeven zich geen zorgen te maken dat in een later stadium ook het passagiersgedeelte moet worden uitgerust met afschermingen, waarvoor RDW de goedkeuringsplicht niet heeft laten vervallen. Dat is volgens OV-NL ook niet nodig, omdat het mondkapje verplicht blijft en reizigers daarmee dragen als het ware al ‘een klein spatschermpje’ bij zich dragen. Voorin stappen zorgt naast een betere doorstroming bovendien voor meer ventilatie. Zowel de voor- als achterdeur zal iedere halte opengaan zodat de voertuigen met buitenlucht worden geventileerd.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “Spatschermen kosten OV-sector circa 6 miljoen euro”

Paul Verbuijs|18.08.20|10:30

Toch een puntje van kritiek wat in de praktijk echt niet zal of kan, met name bij elke halte de deuren open. Het achterin stappen zal minder zijn maar toch gebeuren Ook alle deuren open voor ventilatie op alle haltes kost veel te veel tijd ,en met een zomerse temperatuur zal de krakkemikkige airco die de hedendaagse bussen hebben ben je je koeling (als die er al was) kwijt. Dus de praktijk zal zijn als er niemand in of uit stapt alles dicht en rijden.

René Teune|19.08.20|14:02

Wat een belachelijk hoog bedrag € 1000,00 per voertuig. Ik schat dat er bedrijven zijn die het voor de helft doen. Hier gaan enkele bedrijven heel rijk van worden over de ruggen van de reizigers. Het moet hoe dan ook bekostigd worden, linksom of rechtsom en de overheid houdt waarschijnlijk de hand op de knip.

Eric Hendriks|24.08.20|14:24

Ventilatie systemen in de bussen voldeden een maand geleden aan alle corona eisen.
Nu ineens moeten ze elke halte luchten.
Laat ze ook ervoor zorgen dat de dakluiken open blijven staan.
Dat is ook een ventilatie verbetering.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.