Informatieborden van NS over corona

Vakbonden willen volledige overheidsvergoeding voor OV-sector

Vakbonden FNV, CNV en VVMC willen dat de overheid de exploitatiekosten in het openbaar vervoer volgend jaar volledig vergoedt. Dat schrijven zij in een gezamenlijke brandbrief aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven. De Rijksbijdrage is noodzakelijk om bezuinigingen in de OV-sector te voorkomen.

De overheid heeft voor dit jaar een steunpakket van 1,5 miljard euro vrijgemaakt, waarbij de exploitatieverliezen voor 93 procent gedekt zijn. Dat is volgens de vakbonden dus onvoldoende voor vervoerders. Ook is nog onduidelijk of er een Rijksbijdrage in 2021 komt en wat de eventuele hoogte hiervan is. Verschillende vervoerders hebben al hun zorgen geuit dat arbeidsplaatsen verdwijnen als er volgend jaar niet opnieuw compensatie komt.

Bezuinigingen

Volgens de vakbonden is het onacceptabel dat medewerkers in het OV hun baan dreigen te verliezen, terwijl de sector tijdens de coronacrisis als vitaal werd aangemerkt. Daarnaast vrezen zij dat bezuinigen ertoe leiden dat het openbaar vervoer minder aantrekkelijk wordt. Daardoor zouden nog meer mensen overstappen op alternatieven zoals de auto. “Dat heeft gevolgen voor de werkgelegenheid in de sector, maar ook voor klimaatdoelstelling waar Nederland voor staat”, schrijven zij in de brief.

De vakbonden beroepen zich daarnaast op uitspraken van deskundigen die stellen dat de coronacrisis van tijdelijke aard is. Daarom is het belangrijk om naast werkgelegenheid ook een goed openbaar vervoer te behouden. “We moeten deze periode dus samen zien te overbruggen. Investeren in goed en breed openbaar vervoer en blijven inzetten op een toename van de (al terugkerende) reiziger is daarom cruciaal.”

Investeringen

Als het aan de vakbonden ligt, zet de overheid volgend jaar daarom juist in op extra investeringen. “Want dat zorgt voor een positief vestigingsklimaat voor bedrijven, draagt bij aan het economische herstel en verhoogt de leefbaarheid voor burgers.” De investeringen moeten zich onder meer richten op de aanpak van vervoersarmoede in niet-stedelijke gebieden. “Want anders neemt de enorme trek naar de stad alleen maar toe, met alle gevolgen van dien voor de leefbaarheid daar.”

Lees ook:

‘Snel duidelijkheid nodig over Rijksbijdrage 2021 voor OV-sector’

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.