Informatieborden van NS over corona

ING: herstel blijft dit najaar uit voor OV-sector

De coronacrisis dreigt structureel sporen achter te laten in het openbaar vervoer. Het aanhoudende thuiswerken en onderwijs op afstand zorgen ervoor dat verder herstel dit najaar uitblijft. Het reizigersvolume in het personenvervoer over de weg en het spoor daalt in 2020 naar verwachting met 35 procent, blijkt uit het nieuwe vooruitzicht voor de transport- en logistieksector van het ING Economisch Bureau. Het duurt vermoedelijk jaren voor de OV-sector de coronacrisis te boven is gekomen.

Afgelopen zomer is volgens ING nauwelijks verbetering van de grond gekomen in het openbaar vervoer. “Er is wel wat herstel geweest omdat de dienstregeling weer volledig is opgestart, maar het is heel mager”, zegt econoom Rico Luman. In 2021 wordt een gedeeltelijk herstel van 25 procent ten opzichte van dit jaar verwacht. Daarbij gaat ING uit van een zogenaamd basisscenario, waarin een lockdown zoals eerder dit jaar uitblijft.

Grootste klappen

De berekening van ING heeft betrekking op al het personenvervoer over de weg en het spoor. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook het taxi- en doelgroepenvervoer. De cijfers zijn niet verder uitgesplitst, maar de krimp van 35 procent is grotendeels toe te schrijven aan de terugval van reizigers in de OV-sector. Alleen de luchtvaart wordt nog harder getroffen (min 50 procent).

Het personenvervoer vangt daarmee de grootste klappen van de coronacrisis in de transport en logistiek op. Het contrast met het goederenvervoer is heel erg groot, benadrukt Luman. Over de gehele linie verwacht ING voor dit jaar een historische volumedaling van circa 13,5 procent. Zonder personenvervoer is de krimp met 4,5 procent veel minder fors. Ook het goederenvervoer en de logistieke dienstverlening kregen een flinke tik, maar daar is de opwaartse lijn afgelopen zomer veel sneller ingezet.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Vooruitzicht volume transport- en logistieksector (bron: ING)

Lange weg te gaan

Het is lastig te voorspellen wanneer de reizigersaantallen in het OV weer terug zijn op het oude niveau. Spoorvervoerder NS verwacht dat dit in 2025 het geval zal zijn. ING waagt zich nog niet niet aan een voorspelling, maar stelt eveneens dat dit nog jaren zal duren. Behalve de ontwikkeling van het coronavirus en een vaccin, is vooral van belang in hoeverre scholen onderwijs op afstand blijven verzorgen en hoeveel mensen thuis blijven werken.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid concludeerde maandag na een analyse van verschillende studies dat circa de helft van de Nederlanders ook na de coronacrisis verwacht gedeeltelijk thuis te blijven werken. Dit hoge aantal verbaasde Luman. Hij noemt het ook opvallend dat uit hetzelfde onderzoek blijkt dat dit voornamelijk impact heeft op de OV-sector. Mensen die voor corona met het openbaar werk reisden, denken namelijk vaker thuis te blijven dan de autoforens. “Dat er nog een lange weg te gaan is, is wel duidelijk.”

Lees ook:

Het OV Expo Congres op donderdag 8 oktober gaat onder meer over de opties van de sector om het OV weer aantrekkelijk te maken. Deelnemen kan zowel in Expo Houten als online; voor dat laatste geldt tot 8 september een aantrekkelijke actieprijs.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.