Campagnevideo OV is OK (bron: OV-NL)

Gezamenlijke campagne vervoerders: ‘Het OV is OK’

Het OV is OK. Met die boodschap hopen vervoerders meer reizigers terug te krijgen in de trein, tram, bus en metro. De OV-sector lanceerde maandag een landelijke campagne om de reiziger te informeren dat het verantwoord is om met het openbaar vervoer te reizen.

Een landelijke campagne voor het openbaar vervoer namens alle vervoerders is nog niet eerder vertoond, zegt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL. “Maar het is heel hard nodig, want de coronacrisis heeft zijn sporen achtergelaten in het openbaar vervoer.” De campagne duurt drie maanden en is te zien en horen op televisie, radio, online en sociale media.

Zakelijk, sociaal en recreatief

De focus van de campagne ligt op het inspireren van reizigers om zowel zakelijk, sociaal als recreatief weer vaker met trein, tram, bus of metro te reizen. De sector wil hen tegelijkertijd informeren over de geldende maatregelen in het OV. Peters: “Met de medewerking van de reizigers en onder andere de onderwijsinstellingen, zoals het mondkapje dragen en zoveel mogelijk reizen buiten de drukke tijden, is het ons gelukt om verantwoord met het OV te reizen.”

Veel mensen en bedrijven weten volgens Peters nog niet dat het OV ook toegankelijk is voor niet-noodzakelijke reizen. “We willen graag dat mensen weer gaan ervaren hoe prettig en verantwoord het is om met het OV te reizen.” Daarvoor staat het ‘groene sein’ centraal in de campagne. “Het groene sein kennen we uit het verkeer. Een visueel herkenbaar element dat geen uitleg nodig heeft. Is het groen, dan is het OK.”

Controle

Tegelijkertijd gaan boa’s meer toezicht houden op naleving van de coronamaatregelen, zegt Peters tegen De Telegraaf. “Dat doen we niet graag, maar het kan niet zo zijn dat sommige reizigers zich niks aantrekken van de voorschriften, nu het weer drukker gaat worden in het OV. Sinds augustus worden werkelijks circa tweehonderd boetes uitgedeeld voor het niet dragen van een mondkapje, de meeste in het weekend. In juni en juli werden in totaal bijna duizend boetes uitgeschreven.

De reizigersaantallen krabbelden afgelopen weken iets op, maar liggen na de zomervakantie nog maar iets boven de 50 procent van normaal. Vooral forenzen blijven weg door de oproep om thuis te blijven werken en veel scholieren en studenten volgen online onderwijs. Peters: “De toekomst laat zich niet voorspellen, maar met deze campagne willen we de reiziger laten zien dat het OV OK is. Waar je ook naar toe gaat. Het kan met het OV.”

Onder meer deze commercial is te zien op televisie:

Lees ook: Zomervakantie voorbij: komt de OV-reiziger weer terug?

Het OV Expo Congres op donderdag 8 oktober gaat onder meer over de opties van de sector om het OV weer aantrekkelijk te maken. Deelnemen kan zowel in Expo Houten als online.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “Gezamenlijke campagne vervoerders: ‘Het OV is OK’”

Lex Van Rootselaar|15.09.20|12:12

Het zou verstandig zijn geweest als jullie alle ov-ambassadeurs (van Cadzand tot Uithuizen) in Nederland hierover geïnformeerd hadden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.