Informatieborden van NS over corona

Kabinet trekt opnieuw miljoenen uit voor OV-sector

Het kabinet trekt opnieuw geld uit om de OV-sector door de coronacrisis te helpen. Voor de periode tot 1 juli 2021 is nog 740 miljoen euro beschikbaar als beschikbaarheidsvergoeding. Dit bedrag kan ter ondersteuning dienen als de sector die nodig heeft. Dat is op Prinsjesdag bekendgemaakt.

Dit jaar is al een Rijksbijdrage van 1,5 miljard euro beschikbaar gesteld aan het openbaar vervoer, maar tot nog toe bleef duidelijkheid over de komende jaren uit. Dit terwijl de sector zelf er sterk rekening mee houdt dat de reizigersaantallen in 2021 nog niet volledig hersteld zijn. Nu geeft het kabinet zelf ook aan dat de reizigersaantallen nog wel een tijdje kunnen blijven tegenvallen.

“Tegelijkertijd is het openbaar vervoer een vitale sector. Het is voor ontzettend veel mensen van cruciaal belang om naar hun werk, familie of op pad te gaan. Daar hechten wij als kabinet aan en dat vinden wij ook volgend jaar belangrijk”, zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een interview met SpoorPro.

Inkomsten blijven achter

Zo zit er aan het advies van het kabinet om thuis te werken op dit moment geen einddatum. Bovendien blijft het onderwijs volgen vanuit huis voorlopig normaal, waardoor er minder scholieren en studenten in de bus, trein, tram en metro zitten. “Als gevolg van dit beleid blijft het aantal reizigers en dus ook de inkomsten van de vervoerders naar verwachting achter bij de situatie voor corona. Daarom is het de inschatting van het kabinet dat in 2021 ondersteuning in de vorm van een beschikbaarheidsvergoeding OV nodig is”, aldus het kabinet.

Tot het einde van dit jaar is een vergoeding beschikbaar van 1,5 miljard euro, wat goed is voor een kostendekkingsgraad van 93 procent. De vervoerders moeten dus voor een fors bedrag zelf opdraaien. De sector gaf aan erg dankbaar te zijn voor de steun, maar vroeg ook snel om duidelijkheid voor 2021. Aan het einde van het jaar wordt gehoopt dat de reizigersaantallen zijn hersteld tot 80 procent van de aantallen voor de coronacrisis.

De kostendekkingsgraad van de nieuwe vergoeding is minstens 93 procent, schrijft Van Veldhoven in een Kamerbrief. Voor de tweede helft van 2021 wordt perspectief geboden op een aanvullende verlening, waarover in het voorjaar een besluit wordt genomen. Om in aanmerking te komen voor nieuwe steun – die versoberd zal zijn – moet voor april in elk geval een besparingsgedreven transitieplan worden opgesteld door (decentrale) overheden en vervoerders.

Transitieplan

Het transitieplan moet richting geven aan optimalisatie, kostenbesparingen en aanpassingen aan de dienstregeling of concessie vanaf juli 2021. Rover pleit in een reactie juist voor een groeigedreven transitieplan. Volgens de reizigersorganisatie is groei van het gebruik van openbaar vervoer noodzakelijk voor het halen van klimaatdoelen, het verminderen van stikstofuitstoot en het leefbaar houden van de steden.

“Het openbaar vervoer was voor de corona-uitbraak booming business omdat steeds meer reizigers de voordelen van trein en bus zagen. Dat is niet zomaar weg”, aldus Rover-directeur Freek Bos. Daarom vraagt de organisatie onder andere om uitbreiding van voet- en fietspaden naar haltes en de aanleg van busbanen bij drukke autowegen. “Het vraagt om investeringen in 2021, maar het is op zeer korte termijn lonend.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.