NZMO: vooral treinforens kiest voor thuiswerken of ander vervoer

Thuiswerken is de afgelopen maanden steeds meer geaccepteerd én omarmd door de OV-reiziger. Vooral forenzen die vóór corona hoofdzakelijk met de trein reisden, verwachten dat eind 2020 aanmerkelijk minder vaak te doen dan zij drie maanden geleden nog dachten. Dat is een van de conclusies van de tweede meting van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek, waar dit jaar voor het eerst het openbaar vervoer bij betrokken is.

Het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (voorheen Nationaal Zakenauto Onderzoek) onderzoekt sinds 2009 zakelijke mobiliteit in Nederland en geeft inzicht in wensen en eisen, maatregelen en gedrag vanuit reizigers en werkgevers. De partners zijn Automobiel Management, VNA, RDC, NS en RET. Het onderzoek geeft inzicht en duiding op de invloed van het coronavirus op mobiliteit. Dit jaar zijn er drie metingen: in mei-juni, augustus-september en november. De resultaten van de tweede meting werden dinsdag door Eric Vousten van VMS | Insight gepresenteerd tijdens een online event.

Grote veranderingen

De tweede meting wijst uit dat steeds meer zakelijke reizigers zich ervan bewust zijn dat er grote veranderingen in reisgedrag op komst zijn. Onder OV-reizigers is die stijging sterker dan onder automobilisten. Zo verwacht 72 procent van de zakelijke treinreizigers meer thuis te gaan werken, minder externe afspraken en een verschuiving naar de auto of fiets. Aanmerkelijk meer dan drie maanden geleden, toen dit nog op 56 procent lag.

Onder forenzen die hoofdzakelijk met bus, tram of metro reizen, is sprake van een lichte toename naar 58 procent. Deze OV-reizigers verwachten daarnaast eerder de fiets dan de auto te pakken als alternatief vervoersmiddel. Concreet verwacht de zakelijke treinreiziger eind dit jaar gemiddeld 1,7 dagen per week minder vaak met het OV te reizen dan vorig jaar, de andere OV-forenzen 0,7 dagen minder.

Ongemakkelijk

De belangrijkste veranderingen in mobiliteit zijn te constateren bij de zakelijke OV-reiziger, wijst het NZMO uit. Dat kan onder meer worden verklaard omdat acht op de tien forenzen aangeven zich niet op hun gemak te voelen op plekken met veel mensen. Wel is tweederde blij dat ze weer in trein, tram, bus en metro kunnen stappen, ook al is een mondkapje verplicht. Werkgevers zouden kunnen bijdragen aan het terugwinnen van de OV-reiziger door reizen buiten de spits te faciliteren. De helft ziet het dan zitten om alsnog gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Het kabinet roept echter nog altijd op zoveel mogelijk thuis te werken. Veel grote bedrijven geven daar gehoor aan, aldus Yfke van der Sloot van NS in het online event van NZMO. “Ik verwacht niet dat we daar de rest van 2020 veel ontwikkeling in zullen zien.” Ze verwacht wel dat het aantal reizigers in het hele OV op den duur weer op het niveau van voor corona komt te liggen. “Als we verder kijken, blijkt uit het onderzoek dat de voordelen van het reizen met de trein onverminderd blijven staan als we het virus eenmaal achter ons hebben gelaten.

Angst voor besmetting

Voorlopig blijven de reizigersaantallen nog ver achter. De OV-sector lanceerde deze week daarom een landelijke campagne om reizigers terug te halen. Met de slogan ‘Het OV is OK’ moeten zij ervan worden overtuigd dat het verantwoord is om met het openbaar vervoer te reizen. Het NZMO laat zien dat de helft van de reizigers het OV momenteel zoveel mogelijk mijdt uit angst voor besmetting.

Die angst is onterecht, vindt Jean Paul Duurland van de RET. “Het noemenswaardige aantal besmettingen in het OV is te verwaarlozen. Als RET hebben we 3.000 medewerkers en het aantal besmettingen kunnen we op één hand tellen. Terwijl ze dagelijks met een paar honderd reizigers te maken hebben. Er hangt een bepaalde smet op het OV en die is ons inziens niet terecht.”

Kijk hieronder de volledige presentatie terug van de belangrijkste conclusies van het NZMO en onder meer de gesprekken met Yfke van der Sloot en Jean Paul Duurland.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “NZMO: vooral treinforens kiest voor thuiswerken of ander vervoer”

Peter|20.09.20|19:41

Na een week niets te merken van deze actie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.