Campagnevideo OV is OK (bron: OV-NL)

Campagne ‘Het OV is OK’ stopgezet vanwege oplopende besmettingen

De landelijke campagne ‘Het OV is OK’ is tijdelijk stopgezet vanwege het snel oplopende aantal coronabesmettingen. Direct na aanscherping van de coronamaatregelen op vrijdag 18 september werd de televisiecommercial al uit de lucht gehaald. Een week later heeft branchevereniging OV-NL besloten om ook te stoppen met de overige campagnemiddelen.

“In verband met de zorgelijke ontwikkelingen rondom het snel stijgende aantal coronabesmettingen vinden we het niet gepast om gelijktijdig door te gaan met een mediacampagne waarbij we mensen aansporen om overal naartoe te gaan”, zegt Pedro Peters, voorzitter van OV-NL. De VVD stelde eerder al Kamervragen over onder meer de timing van de campagne, die als doel heeft de bezettingsgraad eind dit jaar te verhogen tot 80 procent.

Rekening mee gehouden

Bij het opzetten van de campagne werd volgens OV-NL al rekening gehouden met de mogelijkheid dat de actualiteit rondom het coronavirus zou vragen om aanpassingen. Peters: “Zodra de verspreiding van het coronavirus weer de goede kant op gaat en er weer meer ruimte is voor mensen om erop uit te gaan, verwachten wij de multimediale campagne weer in te kunnen zetten.” De branchevereniging benadrukt dat reizen met het OV verantwoord blijft zolang iedereen zich aan de geldende maatregelen houdt.

De campagne werd op maandag 14 september door alle vervoerders gelanceerd om reizigers te informeren dat reizen met het openbaar vervoer verantwoord is. Veel mensen en bedrijven weten volgens OV-NL namelijk niet dat trein, tram, bus en metro weer toegankelijk zijn voor niet-noodzakelijke reizen. Het was de bedoeling dat de campagne drie maanden te zien en te horen zou zijn op televisie, radio, online en sociale media.

Ook in het VerkeersNet Journaal van 21 september ging het over de campagne in relatie tot het aantal oplopende besmettingen.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

2 reacties op “Campagne ‘Het OV is OK’ stopgezet vanwege oplopende besmettingen”

Rik Spring|26.09.20|08:52

Vreemde beslissing…blijkbaar is het OV dus niet ok……
Want zo zal dit besluit door een groot deel het publiek worden opgepikt.
Dus niet slim, zo heeft het een averechts effect.

Arno Kerkhof|29.09.20|12:38

Er staat geschreven dat het doel van de campagne is de bezettingsgraad eind dit jaar te verhogen tot 80 procent … ik neem aan dat met bezettingsgraad wordt bedoeld de ratio vervoersvraag t.o.v. het vraagniveau van vorige jaar?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.