Qliner-bus op station Groningen

Beperkte afschaling dienstregeling Groningen en Drenthe

In Groningen en Drenthe gaan in 2021 minder bussen rijden, maar er worden geen lijnen geschrapt. In de noordelijke provincies is besloten vooralsnog 5 procent te bezuinigen ten opzichte van de dienstregeling voor de coronacrisis, vanwege de teruggelopen reizigersaantallen en de financiële impact van de crisis. De verschaalde dienstregeling is gebaseerd op de verwachting dat in heel 2021 gemiddeld 22 procent minder reizigers in de bussen van Qbuzz stapt.

In de nieuwe dienstregeling wordt de kwaliteit van het busvervoer volgens het OV-bureau ondanks de bezuinigingen ‘zo hoog mogelijk’ gehouden. Door niet direct extra zwaar in te grijpen met verdere afschaling, wil het bureau naar eigen zeggen voorkomen dat het openbaar vervoer onnodig meer wordt afgebroken.

“Gelet op het tijdperk waarin we ons nu bevinden, zijn wij ervan overtuigd dat we met de huidige plannen voor 2021 goede stappen zetten om het regionaal busvervoersysteem in de benen te houden met beperkte gevolgen voor de dienstverlening”, aldus het OV-bureau. De mogelijke gevolgen en oplossingen om het openbaar vervoer ook aantrekkelijk te houden in 2021 zijn onderwerp van gesprek tijdens het OV Expo Congres op donderdag 8 oktober.

Lagere frequentie

Belangrijkste wijziging in de dienstregeling in Groningen en Drenthe is dat de bussen met een lagere frequentie zullen rijden. Op alle lijnen blijft minimaal één keer per uur een bus rijden. Wel verdwijnen op sommige plekken haltes en kan het aanbod worden aangepast met de inzet van kleinere bussen of een belbus. Er worden vooralsnog geen fysieke maatregelen genomen die het onmogelijk maken om de verdwenen haltes in de toekomst weer te bedienen.

Qbuzz zet de dienstregeling verder zo op dat eenvoudig kan worden ingespeeld op toenemende of afnemende vraag op bijvoorbeeld scholierenlijnen. De vervoerder rijdt sinds half augustus al met een vlakke basisdienstregeling en pluspakket met daarbovenop een ‘flexibele laag’ om dagelijks te anticiperen op onverwachte drukte. Op die manier werd volgens Qbuzz alvast geëxperimenteerd voor de dienstregeling in 2021.

Check-ins in Groningen en Drenthe sinds april. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Check-ins in Groningen en Drenthe

Bijschaafmomenten

Het OV-bureau Groningen Drenthe houdt er in zijn plannen wel rekening mee dat de dienstregeling gedurende het jaar verder moet worden versoberd. Dit kan noodzakelijk zijn als de reizigersaantallen tegenvallen of als de steunmaatregelen vanuit het Rijk anders uitpakken dan verwacht. Daarom is er ruimte voor twee tot drie ‘bijschaafmomenten’. Die kunnen ook worden gebruikt om reacties op de huidige plannen mee te nemen.

Door de korte voorbereidingstijd is er namelijk geen formele inspraakronde zoals gebruikelijk is bij wijzigingen van de dienstregeling. De dienstregeling moet half oktober definitief worden vastgesteld om de wijzigingen vanaf 3 januari 2021 te kunnen doorvoeren. De consumentenplatforms van Groningen en Drenthe hebben al wel kennisgenomen van de voorstellen en hier op hoofdlijnen mee ingestemd.

Onzekerheid over steunmaatregelen

Het OV-bureau Groningen Drenthe benadrukt dat het voor volgend jaar nog altijd onzeker is in hoeverre reizigers terugkeren in het openbaar vervoer en hoe de steunmaatregelen vanuit het Rijk er uit zullen zien. De aangepaste dienstregeling is gebaseerd op basis van ervaringen in de laatste maanden en inschattingen van geleidelijk herstel van de reizigersaantallen in 2021. Momenteel ligt het aantal reizigers in de noordelijke provincies op circa 50 procent vergeleken met vorig jaar. In de plannen wordt er daarnaast van uitgegaan dat de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk ook bijdraagt aan behoud van het openbaar vervoer op plekken waar relatief weinig vraag is.

Voor de eerste helft van 2021 is al een beschikbaarheidsvergoeding in het vooruitzicht gesteld met een kostendekkingsgraad van 93 procent. Om later in het jaar in aanmerking te komen voor nieuwe steun – die versoberd zal zijn – is een besparingsgedreven transitieplan vereist. Alle vervoerders en decentrale overheden werken aan voorstellen om de kosten vanaf januari met 7 procent te verlagen. Daarvoor moet volgens branchevereniging OV-NL tussen de 10 en 15 procent aan maatregelen worden getroffen.

Het online OV Expo Congres op donderdag 8 oktober staat in het teken van het terugwinnen van de OV-reiziger na de coronacrisis en het bereikbaar houden van regio en stadsrand. Inschrijven voor deelname kan tot kort voor het webinar zelf, dat duurt van 13.30 tot 16.30 uur. Deelnemers ontvangen achteraf een terugkijklink.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “Beperkte afschaling dienstregeling Groningen en Drenthe”

Paul Lamote|09.10.20|11:30

78% van de reizigers van voor corona lijkt me veel te optimistisch

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.