Informatieborden van NS over corona

OV weer alleen voor noodzakelijke reizen

Het kabinet neemt zeer stevige maatregelen om het aantal coronabesmettingen omlaag te krijgen. Nederland gaat tot en met 19 januari in een harde lockdown. Het openbaar vervoer is in deze vijf weken weer alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen. Branchevereniging OV-NL pleit na de aangescherpte maatregelen voor verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding tot eind 2021.

De harde lockdown moet ervoor zorgen dat het aantal reisbewegingen en contacten tussen mensen tot een minimum wordt beperkt. Alle niet-essentiële winkels gaan dicht, net als publiek toegankelijke locaties zoals theaters, bioscopen en kappers. Ook scholen moeten voor zeker vijf weken weer de deuren sluiten. Er geldt een zeer beperkt aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld voor medische contactberoepen.

Verdere afname reizigers

De aangescherpte maatregelen zullen leiden tot een verdere afname van het aantal OV-reizigers, aldus OV-NL, die benadrukt dat het OV beschikbaar blijft. “De OV-sector is aangemerkt als vitale sector. We voelen de verantwoordelijkheid om de reizigers naar hun bestemmingen te blijven brengen. Wij doen een dringend beroep op reizigers om de eigen verantwoordelijkheid te nemen in de keuze of de reis wel of niet noodzakelijk is.”

OV-NL sluit niet uit dat bepaalde vervoerders hun dienstregeling de komende tijd verder afschalen, maar zover is het niet direct. “OV-bedrijven hebben de afgelopen tijd hun dienstregelingen al aangepast op het teruggelopen aantal reizigers. Vooralsnog blijven deze wijzigingen van kracht.” De vervoerders monitoren continu hoe de reizigersaantallen zich ontwikkelen. “Welke aanpassingen van de dienstregeling nodig is en per wanneer, hangt af van de actuele situatie en kan per bedrijf en regio verschillen.”

Financiële probleem

OV-NL-voorzitter Pedro Peters noemt het terugdringen van het aantal coronabesmettingen het allerbelangrijkste en heeft daar alle begrip voor. Het vraagt volgens hem wel om verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding. “Tegelijkertijd gaan we een enorme stap terug in het aantal reizigers, waardoor het financiële probleem alleen maar groter wordt. We kunnen nu echt geen voorspellingen doen over het aantal reizigers, en daarom vragen we of de regeling tot eind 2021 verlengd kan worden”, zegt hij tegenover ANP.

De beschikbaarheidsvergoeding loopt vooralsnog tot juli 2021. Deze heeft een kostendekkingsgraad van 93 procent. Vervoerders draaien zelf op voor 7 procent van het verlies. Om zwarte cijfers te schrijven, wordt in alle concessies gesneden in de nieuwe dienstregeling. Er is nog geen besluit genomen over de vorm van de financiële steun in de tweede helft van volgend jaar. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven schreef eerder in een Kamerbrief al wel dat er sprake zal zijn van versobering en vroeg dan ook om een besparingsgedreven transitieplan op te stellen.

Enorme impact

Ook tijdens de eerste intelligente lockdown in het voorjaar was het OV enkel bedoeld voor essentiële reizen, dus voor mensen met een vitaal beroep. Die maatregel had een enorme impact: begin april maakte nog maar 10 procent van het gebruikelijke aantal reizigers gebruik van het OV. Vervoerders reden wekenlang met een basisdienstregeling, wat zorgde voor een beperkt aantal treinen, bussen, trams en metro’s op het spoor en de weg.

Afgelopen weken was het dringende advies om zo min mogelijk te reizen en schommelde het aantal OV-reizigers rond de 40 procent vergeleken met 2019. Dat aantal lag daarmee in de ogen van het kabinet nog veel te hoog. Er wordt momenteel te weinig thuisgewerkt, stelde premier Mark Rutte maandag tijdens zijn televisietoespraak. De treinen en bussen moeten volgens hem de komende weken weer net zo leeg zijn als in het voorjaar.

Ingewikkeld

Dat het OV weer alleen voor noodzakelijke reizen bedoeld is, omschrijft de ernst van de situatie. Het kabinet wilde eerder dit najaar nog niet overgaan op nieuwe maatregelen voor de sector. “Je zag in het voorjaar hoe ingewikkeld het is om te zorgen dat het OV genoeg capaciteit heeft voor mensen met vitale beroepen”, zei Rutte ruim een maand geleden toen een verzwaring van de gedeeltelijke lockdown werd aangekondigd.

Hoewel maatregelen afgelopen weken dus uitblijven, was alle hoop op verder herstel dit jaar allang vervlogen. In september lanceerden vervoerders nog gezamenlijk de campagne ‘Het OV is OK’. Die had tot doel om eind december weer 80 procent van het gebruikelijke aantal reizigers te vervoeren. Door het snel oplopende aantal coronabesmettingen werd de campagne echter weer snel stopgezet.

Lees ook: 

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.