NMBS-trein op station Brussel

NMBS stelt financiële verwachtingen verder naar beneden bij

De coronacrisis heeft een grotere financiële impact op NMBS dan de Belgische spoorvervoerder eerder verwachtte. NMBS rekent voor 2020 op een verlies van circa 400 miljoen euro. Dat is zo’n 100 miljoen euro meer dan eind augustus werd voorspeld. Net als in Nederland nam het aantal treinreizigers in het najaar weer een vlucht naar beneden door aangescherpte coronamaatregelen.

Het miljoenenverlies is het gevolg van sterk dalende inkomsten, terwijl wel zoveel mogelijk materieel werd ingezet. NMBS zette naar eigen zeggen op het dieptepunt van de crisis meer treinen in vergeleken met buurlanden en schakelde ook weer sneller terug naar de maximale dienstregeling. Dit gebeurde op verzoek van de Belgische regering, die het verlies voor 264 miljoen euro compenseert.

In de eerste helft van 2020 leed NMBS een verlies van ruim 150 miljoen euro, waar in het tweede half jaar dus naar verwachting nog eens circa 250 miljoen euro bovenop kwam. Zonder corona werd uitgegaan van een winst van 108 miljoen euro, bijna 20 miljoen meer dan in 2019. De vervoerder komt later dit jaar met de definitieve jaarcijfers.

Stiptheid

De stiptheid van de treinen steeg in België juist tot 93,6 procent, het beste resultaat in dertig jaar. De betere cijfers zijn volgens NMBS te danken aan gezamenlijke inspanningen met spoorbeheerder Infrabel, al wordt ook verwezen naar de impact van de coronamaatregelen. Desondanks waren de cijfers in januari en februari met ruim 90 procent beter dan in 2019.

NMBS-directeur Sophie Dutordoir zegt sterk te blijven geloven in de toekomst van het spoor. De Belgische vervoerder breidt het treinaanbod dit jaar verder uit en gaat daarnaast op zoek naar bijna 1.300 nieuwe medewerkers. Dutordoir verwacht dat de reizigeraantallen binnen ‘enkele jaren’ weer op het niveau van 2019 liggen. Voor 2023 wordt zelfs uitgegaan van een groei van meer dan 15 procent.

Begin oktober telde NMBS weer tot 68 procent van het aantal reizigers van voor de coronacrisis, maar door aangescherpte maatregelen was dit aantal eind vorig jaar weer gedaald tot 40 procent. NMBS noemt geen gemiddelde over heel 2020.

Nederland

De ontwikkeling van de reizigersaantallen in België zijn vergelijkbaar met die in Nederland. Het gebruik van het OV in Nederland halveerde vorig jaar als gevolg van de coronamaatregelen. De precieze financiële gevolgen daarvan voor NS zullen duidelijk worden bij bekendmaking van de jaarcijfers, al staat vast dat het verlies fors zal zijn. In de eerste zes maanden dook de spoorvervoerder al 185 miljoen euro in de min. Zonder beschikbaarheidsvergoeding zou dit bijna 1,1 miljard euro zijn geweest.

NS rekent net als NMBS wel op een hogere punctualiteit over 2020, zo bleek vorige maand uit de eindejaarsprognose. Naar verwachting ligt dit cijfer op 93,4 procent, tegenover 92,6 procent in 2019. Dat is de beste prestatie sinds de start van de metingen, al wijst NS erop dat de cijfers door de lage reizigersaantallen lastig te vergelijken zijn.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.