Leeg perron Utrecht CS

Lockdown verlengd, OV blijft bedoeld voor noodzakelijke reizen

Herstel van de reizigersaantallen in het openbaar vervoer zal weer wat langer op zich laten wachten. Het kabinet maakte dinsdag bekend dat de harde lockdown tot zeker 9 februari van kracht blijft. Tot die tijd blijft dus het advies gelden alleen te reizen als dit echt noodzakelijk is. Branchevereniging OV-NL herhaalt de oproep om de beschikbaarheidsvergoeding te verlengen tot eind dit jaar.

Er is volgens premier Mark Rutte geen andere keuze dan de huidige maatregelen met drie weken te verlengen. De besmettingscijfers dalen niet snel genoeg en er zijn ook grote zorgen over de ‘Britse variant’. Bovenop de bestaande maatregelen overweegt het kabinet de invoering van een avondklok. Het Outbreak Management Team is gevraagd om in een spoedadvies in kaart te brengen wat deze maatregel kan opleveren en of er alternatieven voorhanden zijn. Het dringende advies om niet naar het buitenland te reizen, geldt nu tot en met eind maart.

Toch was er ook voorzichtig positief nieuws. Basisscholen en de kinderopvang kunnen mogelijk al eerder de deuren openen. Ook is er met de start van de vaccinatie volgens Rutte ‘licht aan het einde van de tunnel’. Mogelijk zijn alle Nederlanders in de herfst beschermd tegen het coronavirus, aldus minister Hugo de Jonge. Er wordt gewerkt aan een aanvullend economisch steunpakket om zoveel mogelijk bedrijven en banen tot die tijd door de crisis heen te trekken.

Verplicht thuiswerken

Rutte benadrukte daarnaast dat er nog vaker moet worden thuisgewerkt. De Nederlandse BOA Bond pleitte eerder op de dag voor het verplicht stellen van thuiswerken, omdat een avondklok geen oplossing zou zijn om het coronavirus te bestrijden. Te veel mensen zouden nog naar hun werk ‘moeten’, aldus de BOA Bond. “Maak centraal afspraken met werkgevers”, was de oproep aan werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland.

“Wat wij zien is dat veel mensen onderweg naar hun werk zijn. Het is druk op de weg en op bedrijventerreinen, een heel verschil met de lockdown in maart en april. Het heeft te maken met de verhouding tussen werkgevers en werknemers”, aldus voorzitter Ruud Kuin in een toelichting tegenover ANP. De twee werkgeversorganisaties benadrukken al geruime tijd dat iedereen zoveel mogelijk thuis moet werken en zeggen beperkte impact te hebben om in te grijpen als daar geen gehoor aan wordt gegeven.

Nieuwe domper

Ook in het OV is het drukker dan tijdens de eerste coronagolf. Desondanks vormden de aangescherpte coronamaatregelen vorige maand een nieuwe flinke domper voor de sector en met verlenging van de lockdown zullen de financiële zorgen er in elk geval niet minder op zijn worden. Het OV-gebruik ligt inmiddels weer driekwart lager vergeleken met voor de coronacrisis, terwijl er bij het opstellen van herstelplannen vanuit werd gegaan dat weer 70 tot 80 procent van het gebruikelijke aantal reizigers zou worden vervoerd.

De transitieplannen moeten in april klaar zijn, waarna een besluit valt over de (versoberde) Rijksbijdrage in de tweede helft van dit jaar. Volgens branchevereniging OV-NL is het nu echter vrijwel onmogelijk om reële uitspraken te doen over de ontwikkeling van reizigersaantallen. De vereniging roept daarom net als vorige maand op de beschikbaarheidsvergoeding in de huidige vorm te verlengen tot eind 2021. Dat zou stabiliteit bieden voor de reiziger, terwijl tegen die tijd alsnog een reëel herstelprogramma kan worden opgesteld.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.