Spoorwegovergang metrostation Pijnacker-Zuid

‘Investeringen in mobiliteit gaan zichzelf terugverdienen’

Dat het nu veel rustiger is in het OV en op de weg betekent niet dat mobiliteitsknelpunten voorgoed zijn verdwenen. Zodra de pauzeknop weer is losgelaten, keren capaciteitsproblemen onverminderd terug. Investeringen in mobiliteit blijven daarom noodzakelijk, bepleit de Mobiliteitsalliantie, die waarschuwt voor coronabijziendheid. Daarvoor zouden extra miljarden nodig zijn, bovenop mogelijke bijdragen uit het Nationaal Groeifonds. Reizigersvereniging Rover pleit ook voor een fonds voor kleinere OV-projecten.

Het is volgens de Mobiliteitsalliantie een kwestie van tijd voordat het mobiliteitssysteem weer tegen zijn grenzen oploopt. “Op het moment dat we met elkaar weer meer mogen, gaan we ons weer meer verplaatsen. Dat zagen we afgelopen zomer al”, legde RET-directeur Maurice Unck vorige week uit in het VerkeersNet Journaal. “Daarnaast is er nog steeds behoefte aan meer mobiliteit, vooral in de grote steden die blijven groeien.”

Economische groei

Als het aan de Mobiliteitsalliantie ligt, maakt het toekomstige kabinet jaarlijks 3 miljard euro extra vrij voor investeringen in infrastructuur. Dat bedrag is fors, maar komt niet uit de lucht vallen. “We moeten niet vergeten dat die 3 miljard voor de vorige economische recessie beschikbaar was en is wegbezuinigd”, zegt Unck. “We lopen nu gewoon achter met investeringen in infrastructuur. Daar komt bij dat die zich gaan terugverdienen, omdat ze economische groei opleveren.”

De nieuwe coalitie moet er volgens de RET-directeur dan ook voor waken om niet dezelfde fout te maken als is gebeurd tijdens de vorige crisis, namelijk niet investeren. “Doe het nou slim: combineer mobiliteit en wonen en maak daar heel snel een visie op. We gaan op omringende landen achterlopen en dat doet iets met onze economische veerkracht. Dan blijf je vanzelf in de crisis zitten.”

Bekijk hier het volledige interview met Maurice Unck. Tekst gaat verder onder de video.

Lelylijn

De extra miljarden moeten volgens de Mobiliteitsalliantie bovenop het Nationaal Groeifonds komen, waarbij vier OV-projecten nog kans maken op een financiële bijdrage. De Lelylijn, de snelle treinverbinding tussen de Randstad en Groningen, zit daar niet bij omdat de plannen niet voldeden aan alle criteria. Wim van Wegen, fractievoorzitter van D66 Noordoostpolder en bestuurslid van de initiatiefgroep Lelylijn, vertelde vorige week in SpoorPro TV dat de plannen worden aangepast en opnieuw worden ingediend, maar dat er meer wordt gerekend op het regeerakkoord van het nieuwe kabinet.

“Het is een tegenvaller, want je hoopt altijd dat je project door de eerste selectie komt. Ik denk dat een aantal andere projecten wat verder in de planvorming zijn en wat meer op detailniveau. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het doortrekken van de Noord/Zuidlijn”, aldus Van Wegen. “Het valt me op dat het vooral een Randstadfeestje is. Als het om infrastructuur gaat, dan moeten we naar heel Nederland kijken en ook de internationale component meenemen. De Lelylijn is een schakel naar Duitsland en Scandinavië.”

Bekijk hier het volledige interview met Wim van Wegen. Tekst gaat verder onder de video.

Kleinere projecten

Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover noemde het in dezelfde uitzending positief dat vier OV-projecten door de eerste selectieronde zijn gekomen. Hij vindt het goed om te zien dat veel mensen zich actief hard maken voor deze plannen, waardoor het OV steeds meer op de agenda komt te staan. “Deze OV-projecten kunnen zorgen voor verduurzaming van het land om zo de maatschappelijke doelen die we hebben makkelijker te realiseren.”

Rover pleit naast het Groeifonds wel voor een Impactfonds voor kleinere OV-projecten. “In dit fonds kunnen we kleinere maatregelen opnemen die een veel groter effect kunnen hebben. Bijvoorbeeld hogere bijdrages voor de exploitatie van het openbaar vervoer, zodat we een hogere frequentie kunnen rijden. Dit is een kleine maatregel, maar het maakt het product veel aantrekkelijker en verhoogt de kwaliteit van het openbaar vervoer. Daardoor kunnen we meer mensen op een duurzame manier en inclusief vervoeren.”

Bekijk hier het volledige interview met Freek Bos:

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “‘Investeringen in mobiliteit gaan zichzelf terugverdienen’”

kees boer|26.01.21|20:07

De Lelylijn is een bittere noodzaak om zowel de provincies Groningen al Friesland een alternatieve kortere route te geven,krijgen de plaatsen Emmeloord en Drachten eindelijk eens een railverbinding en gezien ook de Randstad te ontlasten gezien deze op diverse plaatsen is volgebouwd ; daarmee krijgt met name omgeving Almere een groeifunctie ;Flevoland is er immers voor aangelegd om onze bevolkingsgroei op te vangen ; IJ meer verbinding is ook weer van stal gehaald

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.