Bussen RET en EBS

EBS, HTM en RET moeten snijden in dienstregeling en personeel

Met gestrekte en geschrapte lijnen, lagere frequenties, minder conducteurs en toezichthouders en interne maatregelen moeten EBS, HTM en RET de financiële gevolgen van de coronacrisis opvangen. Als deze ingrepen onvoldoende blijken, wordt nog verder gesneden in het aanbod en menselijk toezicht en dreigt een verhoging van de OV-tarieven. Dat blijkt uit het voorstel van het transitieplan dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft opgesteld.

De plannen zijn nog niet definitief: ze worden nog met de gemeenten besproken voor eind maart een besluit valt. De drie vervoerders steunen het pakket in ieder geval, aldus de MRDH. “Hoewel niemand deze maatregelen echt wil nemen, is er dus voldoende basis om deze maatregelen daadwerkelijk te gaan uitvoeren.” Er is weinig keuze: zelfs in het meest optimistische scenario moet de komende tien jaar in totaal 379 miljoen euro worden bezuinigd op het OV in de regio Rotterdam en Den Haag.

Noodkreet

Het transitieplan leest als een noodkreet richting het Rijk. Als snel reizigersherstel of aanvullende financiële steun uitblijft, zijn de meer ingrijpende “pijnlijke maatregelen” volgens de MRDH onvermijdelijk en wordt afbreuk gedaan aan de gezamenlijke langetermijnvisie. In het meest pessimistische scenario bedraagt het totale tekort voor de drie vervoerders in de periode 2021-2030 bijna 1,2 miljard euro. En dat is op dit moment het meest waarschijnlijke scenario, aldus de MRDH.

Er moet hoe dan ook op korte termijn worden bezuinigd. In het transitieplan wordt een set kortetermijnmaatregelen voorgesteld voor de tweede helft van 2021. EBS, HTM en RET zullen allereerst verder moeten snijden in de dienstregeling. Bussen, trams en metro’s zullen niet alleen minder frequent rijden; er worden ook lijnen gestrekt en geschrapt. De lijst met vervoerkundige ingrepen is veertien pagina’s lang.

Interne maatregelen

Er wordt ook flink gesneden in het aantal conducteurs en toezichthouders. RET zal 25 procent minder ‘menselijk toezicht’ inzetten, voor EBS en HTM wordt dit 15 en 5 procent minder. De drie vervoerders zullen ook maatregelen moeten nemen in de interne bedrijfsvoering om te komen tot een “toekomstbestendige arbeidsmarkt”. De MRDH concretiseert niet wat er daarvoor moet gebeuren, omdat dit volgens de autoriteit aan de vervoerders zelf is. Als geen interne maatregelen worden getroffen, hebben de bedrijven geen recht op een extra bijdrage van de MRDH. Deze miljoenen worden onder meer uit de pot reserves gehaald die bedoeld was om de verwachte reizigersgroei op te vangen.

Samen met andere maatregelen, zoals marketingacties en spreidingsmaatregelen, levert dit kortetermijnpakket de komende tien jaar naar verwachting een totale besparing van 263 tot 405 miljoen euro op. Minder maatregelen nemen is onverantwoord, aldus de MRDH, terwijl meer zou betekenen dat onnodig afbreuk gedaan kan worden aan de kwaliteit van het OV-systeem.

Hoger tarief

Toch is dit pakket verre van voldoende om op eigen benen te kunnen staan als het meest pessimistische scenario zich voordoet. Daarom zijn ook alvast meer ingrijpende maatregelen bedacht. Om snel in te kunnen grijpen, maar ook als argument richting het Rijk wat er mogelijk staat te wachten als steun uitblijft. In dat geval zal niet alleen verder worden gesneden in de dienstregeling en het aantal toezichthouders. Er wordt dan ook gekeken naar een verhoging van het OV-tarief en latere instroom van zero emissiebussen en nieuwe trams.

Om dit te voorkomen, wil de MRDH samen met de 23 inliggende gemeenten en drie vervoerders een “massieve lobby” bij het Rijk voeren voor aanvullende steun. De beschikbaarheidsvergoeding loopt vooralsnog tot en met het derde kwartaal van 2021. NS stelde vorige week bij de presentatie van donkerrode jaarcijfers ook al dat dit onvoldoende is om de dienstregeling te kunnen blijven rijden.

Op- of afschaling

De MRDH neemt op 24 maart een besluit over het definitieve transitieplan, waarna EBS, HTM en RET kunnen overgaan tot implementatie. De aanpassingen in de dienstregeling zouden dan ingaan per 29 augustus, als de winterdienstregeling van start gaat. In september en december wordt gekeken of er aanleiding is voor op- of afschaling; in 2022 gebeurt dat in juni en november.

Alle decentrale overheden en vervoerders werken op dit moment aan transitieplannen, die ervoor moeten zorgen dat de sector straks weer op eigen benen kan staan. Dit is een voorwaarde om in aanmerking te komen voor eventuele aanvullende (versoberde) overheidssteun, waarover uiterlijk op 1 juli een beslissing wordt genomen. Daarbij wordt behalve het transitieplan ook gekeken naar de ontwikkeling van de coronacrisis.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

3 reacties op “EBS, HTM en RET moeten snijden in dienstregeling en personeel”

Rik Spring|02.03.21|21:18

Klinkt niet best….
Eerst waren de maatregelen (afschalen) nog personeelsneutraal, nu rollen de eerste koppen.
Wie volgt….

Thomas SABA55|03.03.21|08:19

Ja ze hadden de dienstregelingen vanaf het begin kunnen halveren.
Heel veel lijnen rijden gewoon leeg rond!

Duco Vaillant|06.03.21|12:47

@Thomas
Afgezien of dat wel of niet verstandig is, had dat niet gekund. De vervoerders kregen in 2020 immers alleen geld als er maximaal gereden werd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.