Reiziger met mondkapje bij metro RET (foto: MRDH/Verkijk.nl)

‘Besluit over extra steun OV-sector kan niet wachten tot na verkiezingen’

Het kabinet zou nog voor de verkiezingen van volgende week duidelijkheid moeten verschaffen over verlengde financiële steun voor het openbaar vervoer. De continuïteit van het OV kan “ernstig in gevaar” komen als wordt gewacht tot na de formatie van een nieuw kabinet. Daarvoor vrezen de Vervoerregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

Vanuit de hele sector klinkt al veel langer de roep om snel toe te zeggen dat de beschikbaarheidsvergoeding ook na oktober 2021 zal doorlopen. De Vervoerregio en MRDH doen daar een schepje bovenop door het kabinet op te roepen nog voor de verkiezingen van 17 maart duidelijkheid te geven. “Wanneer het Rijk de financiële hulp aan de OV-sector van de afgelopen maanden niet in een echt structurelere vorm doorzet, zullen aanvullende en ingrijpende bezuinigen noodzakelijk zijn. Juist in de tijd dat onze wereld zich eindelijk weer heropent, is verder ingrijpen dan onvermijdelijk”, aldus de twee autoriteiten.

Pijnlijke ingrepen

Marc Rosier, portefeuillehouder OV Ontwikkeling bij de MRDH, noemt extra steun bittere noodzaak. “Als het Rijk het OV niet voor langere tijd financieel stevig tegemoet komt, zijn pijnlijke ingrepen in het openbaar vervoer onontkoombaar. Het OV vervult een vitale rol in de samenleving, tijdens de crisis maar ook daarna.” De MRDH maakte vorige week bekend dat EBS, HTM en RET de komende tien jaar in het slechtste scenario – als aanvullende financiële steun uitblijft – in totaal tot bijna 1,2 miljard euro moeten bezuinigen.

In de regio Amsterdam zijn de zorgen niet minder groot. “We hebben allemaal dezelfde problematiek. Iedereen moet volgend jaar snijden in het aanbod. Maar de situatie in Amsterdam steekt hier wel bovenuit”, aldus Egbert de Vries, voorzitter van de Vervoerregio. “In onze regio vervoeren we een derde van de dagelijkse instappers in het stads- en streekvervoer, het merendeel in Amsterdam.” Als staatssteun uitblijft moet het OV in en rond de hoofdstat met eenderde worden afgeschaald, zei De Vries afgelopen weekend in NRC.

Snel opbouwen niet mogelijk

Trager herstel van het OV-gebruik als gevolg van bezuinigingsmaatregelen leidt volgens de Vervoerregio en MRDH op middellange termijn tot veel hogere publieke kosten. De twee autoriteiten spreken hun zorgen dat dat het OV-systeem zover moet worden afgeschaald, dat snel opbouwen niet meer kan zodra dat weer nodig is. Dat dit nodig is, staat volgens Rosier vast. “Het inwoneraantal van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag groeit tot 2040 met 400.000 mensen. Die willen een woning, die willen werk. Zonder rails geen woning. Zo scherp ligt het.”

Ook in de Amsterdamse regio komen er 200.000 woningen bij. “De ruimte is er niet om bij elk huis een auto te parkeren. Het openbaar vervoer is een belangrijke schakel om de stad voor die wijken bereikbaar te maken. De plannen er voor zijn er, maar als we het geld nu in het overeind houden van het netwerk moeten houden, kunnen we dat niet meer uitvoeren. En geen OV-netwerk naar die nieuwe wijken, betekent niet bouwen. Dat willen we ook niet”, aldus De Vries.

Sociale veiligheid

Bezuinigingen zullen niet alleen de dienstregeling raken, maar ook personeel. In het voorstel van het transitieplan van de MRDH staat dat de drie vervoerders in de regio tot 25 procent moeten snijden in het aantal conducteurs en toezichthouders. Ook GVB bereidt dergelijke ingrepen voor als aanvullende steun van het Rijk uitblijft, aldus directeur Claudia Zuiderwijk. “Er zal minder geld zijn voor veiligheid of service. Dit raakt de kwetsbare groepen die gebruik maken van het openbaar vervoer het eerst en het meest.”

Branchevereniging OV-NL zit deze week en in april namens alle OV-bedrijven weer om de tafel met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De beschikbaarheidsvergoeding, waarmee 93 procent van de verliezen wordt gedekt, loopt vooralsnog tot en met het derde kwartaal. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zei eerder uiterlijk op 1 juli een besluit te nemen hoe de regeling er na oktober uitziet.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “‘Besluit over extra steun OV-sector kan niet wachten tot na verkiezingen’”

Nick van Erven|10.03.21|12:32

Er word gesproken over het OV alsof er alleen de randstad bestaat maar de rest vsn nederland heeft de zelfde problemen Wat denk je van de omg eindhoven daar is ook een grote uitbreidibg bezig

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.