Reizigers mondkapje metro RET (foto: MRDH/Verkijk.nl)

OV-sector verbaasd vanwege zorgen OMT over toenemende drukte

De OV-sector reageert verrast op de zorgen van het Outbreak Management Team (OMT) over toenemende drukte in het openbaar vervoer. Het OMT schreef in zijn laatste advies aan het kabinet dat met name in korte treinen “lang niet altijd” afstand kan worden gehouden van andere reizigers. “In 99 van de 100 gevallen is er plek zat in trein, tram, bus en metro”, reageert Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL.

“De toenemende drukte is onwenselijk en contrasteert met de algemene boodschap om drukke plekken te vermijden”, aldus het OMT, dat het kabinet adviseert over de corona-aanpak. Volgens Peters ligt het aantal reizigers op dit moment op 30 tot 40 procent vergeleken met voor de coronacrisis, terwijl nog altijd 90 procent van de ‘oude’ dienstregeling wordt gereden.

De voorzitter van OV-NL erkent dat er heus momenten zijn waarop het druk is in de voertuigen. “Maar dan krijg je de grote vraag: wat is vol? We hebben maanden geleden nadrukkelijk met het kabinet afgesproken dat alle zit- en staanplaatsen gebruikt mogen worden, op de voorwaarde dat mensen een mondkapje dragen.” Die zitplaatsen zijn nog lang niet allemaal bezet, aldus Peters, die zegt dat ook de beleving van reizigers een rol speelt nu we al een jaar met het coronavirus leven. “Je hebt ‘vol’ voor corona en ‘vol’ na corona.”

Eerste met mondkapjesplicht

NS wijst er eveneens op dat het OV niet voor niets de eerste plek in Nederland was met een mondkapjesplicht. “Het OV-protocol bestaat omdat je geen anderhalve meter afstand kan houden. Dit protocol kwam mede op basis van OMT-adviezen tot stand”, zegt woordvoerder Oscar van Elferen. Het OMT schreef in mei 2020 al in een advies dat het zich realiseert “dat anderhalve meter afstand in het openbaar vervoer de facto niet realiseerbaar is en overschreden zal worden met soms relatief lange contactmomenten.”

Drukte in treinen betreft incidenten, aldus Van Elferen. “Bijvoorbeeld omdat er een trein is uitgevallen, niet zozeer door de dienstregeling die we rijden.” NS rijdt momenteel 90 procent van de reguliere dienstregeling en daar staan 25 tot 30 procent van de voormalige reizigers tegenover. De Maatschappij Voor Beter OV en reizigersvereniging Rover stelden al meermaals dat er langere treinen moeten worden ingezet. NS rijdt momenteel landelijk gemiddeld met 10 procent kortere treinen.

Per trein wordt op basis van verwachte reizigersaantallen bepaald of treinen ingekort of verlengd worden, waarbij het uitgangspunt is dat elke reiziger kan rekenen op een zitplaats. “Dat betekent ook dat we er soms voor kiezen om kortere treinen te rijden als de reizigersaantallen dat toelaten. Dat heeft er natuurlijk alles mee te maken dat we op dit moment ons niet kunnen veroorloven om altijd maximale capaciteit te rijden als dat toch nauwelijks effect heeft. Zelfs met maximale capaciteit kunnen we niet voorkomen dat reizigers naast elkaar komen te zetten.”

Noodzakelijke reizen

Het nog altijd geldende advies om alleen met het OV te reizen voor noodzakelijke reizen, gold ook tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020. Destijds schommelde het aantal reizigers in de rustigste weken rond de 10 procent. Dat ligt nu dus veel hoger. “We kunnen onmogelijk controleren om wat voor reden mensen in de trein zitten, aldus Van Elferen. “Maar naarmate Nederland van het slot gaat, ga je wel meer mensen in de trein krijgen.”

Ook Peters wijst op de recente versoepelingen van de coronamaatregelen, zoals de opening van middelbare scholen. “Dan hoort het er nu eenmaal bij dat het drukker wordt.” Toch ziet hij ook dat het OV meer wordt gebruikt door recreatieve reizigers. “Het komt ook door het gedrag van mensen. Ze zijn de maatregelen blijkbaar een beetje zat. Dat zie je in het Vondelpark, op het Museumplein, winkelstraten en ook in de trein en bus.”

OV-NL doet een nadrukkelijk beroep op reizigers om verantwoordelijkheid te nemen of een reis met het OV echt noodzakelijk is. Peters: “Ik snap de zorg van het OMT wel, maar het ministerie betaalt ons om 90 procent van de dienstregeling te rijden en we hebben 30 tot 40 procent van het gebruikelijke aantal reizigers.” Het aanbod verruimen is volgens Peters alleen mogelijk als het Rijk met extra steun over de brug komt. “Maar op het ogenblik is de discussie eerder dat minder gereden moet worden.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “OV-sector verbaasd vanwege zorgen OMT over toenemende drukte”

Rik Spring|11.03.21|10:27

Op welke cijfers baseert het OMT zich,welke bronnen hebben ze hiervoor gebruikt.
Volgens mij 1 bron nl deze 👍 precies uit een dikke duim.
Dat ze niet beseffen dat ze met dit soort uitspraken het OV niet echt behulpzaam zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

OV-sector verbaasd vanwege zorgen OMT over toenemende drukte | OVPro.nl
Reizigers mondkapje metro RET (foto: MRDH/Verkijk.nl)

OV-sector verbaasd vanwege zorgen OMT over toenemende drukte

De OV-sector reageert verrast op de zorgen van het Outbreak Management Team (OMT) over toenemende drukte in het openbaar vervoer. Het OMT schreef in zijn laatste advies aan het kabinet dat met name in korte treinen “lang niet altijd” afstand kan worden gehouden van andere reizigers. “In 99 van de 100 gevallen is er plek zat in trein, tram, bus en metro”, reageert Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL.

“De toenemende drukte is onwenselijk en contrasteert met de algemene boodschap om drukke plekken te vermijden”, aldus het OMT, dat het kabinet adviseert over de corona-aanpak. Volgens Peters ligt het aantal reizigers op dit moment op 30 tot 40 procent vergeleken met voor de coronacrisis, terwijl nog altijd 90 procent van de ‘oude’ dienstregeling wordt gereden.

De voorzitter van OV-NL erkent dat er heus momenten zijn waarop het druk is in de voertuigen. “Maar dan krijg je de grote vraag: wat is vol? We hebben maanden geleden nadrukkelijk met het kabinet afgesproken dat alle zit- en staanplaatsen gebruikt mogen worden, op de voorwaarde dat mensen een mondkapje dragen.” Die zitplaatsen zijn nog lang niet allemaal bezet, aldus Peters, die zegt dat ook de beleving van reizigers een rol speelt nu we al een jaar met het coronavirus leven. “Je hebt ‘vol’ voor corona en ‘vol’ na corona.”

Eerste met mondkapjesplicht

NS wijst er eveneens op dat het OV niet voor niets de eerste plek in Nederland was met een mondkapjesplicht. “Het OV-protocol bestaat omdat je geen anderhalve meter afstand kan houden. Dit protocol kwam mede op basis van OMT-adviezen tot stand”, zegt woordvoerder Oscar van Elferen. Het OMT schreef in mei 2020 al in een advies dat het zich realiseert “dat anderhalve meter afstand in het openbaar vervoer de facto niet realiseerbaar is en overschreden zal worden met soms relatief lange contactmomenten.”

Drukte in treinen betreft incidenten, aldus Van Elferen. “Bijvoorbeeld omdat er een trein is uitgevallen, niet zozeer door de dienstregeling die we rijden.” NS rijdt momenteel 90 procent van de reguliere dienstregeling en daar staan 25 tot 30 procent van de voormalige reizigers tegenover. De Maatschappij Voor Beter OV en reizigersvereniging Rover stelden al meermaals dat er langere treinen moeten worden ingezet. NS rijdt momenteel landelijk gemiddeld met 10 procent kortere treinen.

Per trein wordt op basis van verwachte reizigersaantallen bepaald of treinen ingekort of verlengd worden, waarbij het uitgangspunt is dat elke reiziger kan rekenen op een zitplaats. “Dat betekent ook dat we er soms voor kiezen om kortere treinen te rijden als de reizigersaantallen dat toelaten. Dat heeft er natuurlijk alles mee te maken dat we op dit moment ons niet kunnen veroorloven om altijd maximale capaciteit te rijden als dat toch nauwelijks effect heeft. Zelfs met maximale capaciteit kunnen we niet voorkomen dat reizigers naast elkaar komen te zetten.”

Noodzakelijke reizen

Het nog altijd geldende advies om alleen met het OV te reizen voor noodzakelijke reizen, gold ook tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020. Destijds schommelde het aantal reizigers in de rustigste weken rond de 10 procent. Dat ligt nu dus veel hoger. “We kunnen onmogelijk controleren om wat voor reden mensen in de trein zitten, aldus Van Elferen. “Maar naarmate Nederland van het slot gaat, ga je wel meer mensen in de trein krijgen.”

Ook Peters wijst op de recente versoepelingen van de coronamaatregelen, zoals de opening van middelbare scholen. “Dan hoort het er nu eenmaal bij dat het drukker wordt.” Toch ziet hij ook dat het OV meer wordt gebruikt door recreatieve reizigers. “Het komt ook door het gedrag van mensen. Ze zijn de maatregelen blijkbaar een beetje zat. Dat zie je in het Vondelpark, op het Museumplein, winkelstraten en ook in de trein en bus.”

OV-NL doet een nadrukkelijk beroep op reizigers om verantwoordelijkheid te nemen of een reis met het OV echt noodzakelijk is. Peters: “Ik snap de zorg van het OMT wel, maar het ministerie betaalt ons om 90 procent van de dienstregeling te rijden en we hebben 30 tot 40 procent van het gebruikelijke aantal reizigers.” Het aanbod verruimen is volgens Peters alleen mogelijk als het Rijk met extra steun over de brug komt. “Maar op het ogenblik is de discussie eerder dat minder gereden moet worden.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “OV-sector verbaasd vanwege zorgen OMT over toenemende drukte”

Rik Spring|11.03.21|10:27

Op welke cijfers baseert het OMT zich,welke bronnen hebben ze hiervoor gebruikt.
Volgens mij 1 bron nl deze 👍 precies uit een dikke duim.
Dat ze niet beseffen dat ze met dit soort uitspraken het OV niet echt behulpzaam zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.