Arriva bus, Breda

Noord-Brabant: 10 procent minder OV ‘echt de grens’, maar dubbele dreigt

Nauwelijks bussen na 21.00 uur, geschrapte lijnen, hogere tarieven en mogelijk gedwongen ontslagen. Het zijn enkele maatregelen die werkelijkheid worden in Noord-Brabant als de financiële steun van het Rijk aan de OV-sector niet wordt voortgezet. Daarmee is de provincie de volgende die de noodklok luidt. Zonder aanvullende bijdrage moet de dienstregeling met 20 procent worden afgeschaald, terwijl 10 procent als het maximaal haalbare wordt gezien om een degelijke dienstregeling in stand te houden.

De transitieplannen die vervoerder Arriva en Hermes hebben opgesteld, wijzen uit dat de drie concessies in Brabant zeker tot 2025 afstevenen op miljoenentekorten. Het gaat om een bedrag van jaarlijks 24 miljoen euro, waarvan wordt gehoopt dat het Rijk de helft van dit verlies compenseert. In dat geval zijn gedwongen ontslagen en tariefsverhogingen niet aan de orde en hoeft de basis niet onder het OV worden uitgehaald.

Om de verliezen die ondanks de huidige beschikbaarheidsvergoeding op te vangen, rijden in de concessies Zuidoost-Brabant, West-Brabant en Oost-Brabant dit jaar al respectievelijk 8, 6 en 4 procent minder bussen.

Negatieve spiraal

“Het is een verlies-verlies scenario voor alles en iedereen waarin de dienstregeling met maar liefst 20 procent wordt verminderd”, aldus de Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat. “Laat even inzinken wat dat betekent: een op de vijf busritten vervalt.” Dat komt volgens de provincie in de praktijk neer op lagere frequenties op drukbezette lijnen, meestal geen bus meer na 21.00 uur (en soms al na 19.00 uur), het vervallen van minder goed bezette lijnen, tariefsverhogingen, mogelijk gedwongen ontslagen bij vervoerders, vervoerders die niet inschrijven op aflopende concessies en “een forse knauw” voor de duurzame ambities van de provincie en het Rijk.

Volgens Van der Maat is het afschalen met gemiddeld 10 procent “echt de grens” om de komende jaren te overbruggen. Hij erkent dat dit zeker tot een verslechtering voor sommige reizigers zal leiden, maar dat daarmee wel naar een nieuwe basisdienstregeling wordt toegewerkt. “Waarmee we, als de reizigersaantallen weer gaan groeien, ook zonder Rijkssteun verder kunnen.” Op lijnen die (deels) verdwijnen, wil de provincie flex-alternatieven inzetten.

Meer snijden betekent volgens de gedeputeerde dat het Brabantse OV in een negatieve spiraal terechtkomt. “Steeds meer reizigers hebben dan geen goed OV meer, daardoor is het OV voor steeds minder reizigers een goed alternatief dus die maken minder gebruik van het OV, ergo minder inkomsten wat leidt tot verdere bezuinigingen, waardoor het weer minder aantrekkelijk wordt.”

Transitieplannen voor 1 april indienen

In de transitieplannen wordt toegewerkt naar een toekomstvast scenario waarbij het OV in 2025 weer op eigen benen kan staan. Dat gebeurt door alle decentrale overheden en vervoerders, die hun programma’s voor 1 april bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moeten hebben ingediend. Op basis hiervan wordt een landelijk transitieprogramma vastgesteld en een besluit genomen over eventuele nieuwe steun vanaf het vierde kwartaal.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.