Bussen van Arriva in Friesland (bron: Provincie Fryslan)

‘Fietsdienstregeling’ moet bijdragen aan bezuinigingen OV in Friesland

De e-bike wordt almaar populairder en kan een goed alternatief zijn voor de bus. Ook in Friesland stappen studenten en scholieren steeds vaker op de elektrische fiets om grotere afstanden af te leggen. Daarom kijken de provincie Friesland en vervoerder Arriva naar een ‘fietsdienstregeling’ als een van de maatregelen om de financiële gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden. Dat blijkt uit het transitieplan dat de provincie en vervoerder hebben opgesteld.

Deze speciale dienstregeling gaat gelden van de meivakantie tot en met de zomervakantie. Het is de bedoeling dat bussen minder frequent rijden op lijnen waar reizigers in deze maanden voor de fiets in plaats van bus kiezen. Op die manier kunnen naar verwachting 7.500 dienstregelinguren worden bespaard, iets meer dan 1 procent van het aanbod in de periode voor corona.

Het is een van de zeven vervoerkundige maatregelen die in Friesland genomen zullen worden om te snijden in de dienstregeling. De mate waarin dit gebeurt, hangt af van het de terugkeer van de reiziger en eventuele Rijksbijdrage. Voor 2022 liggen vier scenario’s op tafel, die variëren van 5 tot 13 procent minder aanbod vergeleken met pre-corona.

Vervoerkundige maatregelen

Het Friese transitieplan is uitgewerkt in drie periodes: 2021, 2022 en 2023-2024. Dit jaar wordt naar verwachting al ongeveer 10 procent bespaard op de oorspronkelijke dienstregeling. Vanaf eind 2022 is er sprake van een overbruggingsconcessie, waarvoor de provincie en Arriva nog met elkaar in gesprek zijn over de precieze details.

Bij de vervoerkundige maatregelen is het streven om deze te nemen op plekken waar ook voor pandemie al weinig reizigers waren en op plekken waar een alternatieve vorm van OV voorhanden is. Naast de fietsdienstregeling liggen onder meer plannen op tafel om meer lijnen te versnellen, parallelliteit tussen trein en bus te beperken door aansluitingen te verbeteren en de stadsdienst van Leeuwarden te versnellen.

Er zal ook kritisch gekeken worden naar ritten met minder dan vijf reizigers. Met kleiner materieel of vernieuwde mobiliteitsconcepten moet beter worden ingespeeld op de vervoersbehoefte, maar het opheffen van deze ritten is ook een optie. Verder wordt nadrukkelijk ingezet op minder kosten als gevolg van spreiding en een hogere kostendekkingsgraad door de hoofdstructuur te versterken.

Investeringen

Het transitieplan bevat ook plannen voor investeringen. Het strekken van lijnen betekent weliswaar dat haltes worden opgeheven en verwijderd, maar er zullen ook haltes gerealiseerd of verbeterd moeten worden. Zo wordt ingezet op meer fietsvoorzieningen op haltes die door het strekken op meer reizigers kunnen rekenen. De provincie hoopt hiervoor op een bijdrage vanuit het Rijk, zegt gedeputeerde Avine Fokkens in regionale media.

De provincie Friesland en Arriva benadrukken dat het plan is opgesteld in een tijd vol onzekerheden en zullen op een later moment een keuze maken uit de geschetste scenario’s. Het plan treedt in werking zodra er een einde komt aan de beschikbaarheidsvergoeding, die nu tot oktober loopt.

Alle decentrale overheden en vervoerders kregen tot 1 april de tijd hun transitieplan in te dienen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit schreef OVPro.nl eerder over de plannen in andere concessies:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.