Bijna drie keer minder OV-reizen dan normaal tijdens coronacrisis

Utrecht CS stationshal coronatijd
Foto Marieke

Nederlanders reisden sinds de eerste lockdown in maart vorig jaar bijna drie keer minder vaak met het openbaar vervoer. Dat komt naar voren uit cijfers van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart. Vervoerders hopen dat passagiers weer meer gebruik gaan maken van het OV omdat niet-essentiële reizen vanaf woensdag weer zijn toegestaan.

Vanaf het begin van de coronacrisis noteerden de OV-bedrijven in totaal bijna 570 miljoen check-ins. In normale tijden waren dat er zo’n 1,47 miljard geweest. Daarvoor hebben de onderzoekers van Translink telkens een vergelijking gemaakt met eenzelfde week in 2019.

Tijdens de eerste weken van de coronacrisis in 2020 nam het aantal OV-reizen af met ruim 80 procent. Vanaf 7 juli werd reizigers niet meer gevraagd om alleen met goede reden het ov te pakken. Daarna werd het inderdaad wat drukker in het OV, al was die trend al wat langer aan de gang. Half december mochten mensen weer alleen noodzakelijke OV-reizen maken. Deze maatregel is woensdag opgeheven.

(Tekst gaat verder onder de grafiek)

Reisgedrag blijvend veranderd

Door de afname van het aantal passagiers hebben vervoerders forse omzetverliezen gemaakt, die voor een groot deel worden gedekt door de beschikbaarheidsvergoeding. Daarnaast is door de coronacrisis “het reisgedrag blijvend veranderd”, stelt onder meer NS. De spoorvervoerder verwacht dat het aantal passagiers ook in de toekomst lager blijft, onder meer omdat mensen vaker blijven thuiswerken.

Hoewel de NS de aankomende vier jaar bijna anderhalf miljard euro moet besparen om weer financieel gezond te worden, “mag de prijs van een treinkaartje wat ons betreft niet stijgen door de coronacrisis”. De prijs van een treinkaartje is dit jaar alleen verhoogd met het inflatiecijfer van 1,5 procent.

Afschaling dienstregeling

Reizigersvereniging Rover waarschuwde maandag de Tweede Kamer voor bezuinigingen in het openbaar vervoer, vooral bij regionale vervoersbedrijven. “De reiziger betaalt de rekening”, zegt Rover-directeur Freek Bos. Om in aanmerking te komen voor overheidssteun moet aan een transitieplan worden gewerkt. Rover vreest dat de uitkomst zal zijn dat de ritprijzen worden verhoogd of bijvoorbeeld buslijnen worden geschrapt.

(ANP/DM)

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.