Coronaregels NS op Rotterdam Centraal

Coronasteun openbaar vervoer verlengd tot september 2022

De OV-sector kan ook in 2022 op een financiële vergoeding vanuit het Rijk rekenen. De beschikbaarheidsvergoeding zoals die vorig jaar en dit jaar geldt, wordt in ieder geval doorgetrokken tot september 2022. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Verlenging is nodig omdat het naar verwachting een aantal jaren duurt voordat alle reizigers van voor corona zijn teruggekeerd in het openbaar vervoer.

Op dit moment vervoert het OV iets meer dan 50 procent van het oude aantal reizigers, terwijl er op verzoek van de overheid vrijwel een volledige dienstregeling wordt gereden. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verwacht dat het OV-gebruik volgend jaar nog 6 tot 14 procent onder het niveau van 2019 ligt. Een beperkt financieel vangnet blijft volgens het kabinet dus nodig om het afschalen van het openbaar vervoer te voorkomen.

140 miljoen euro

De afgelopen maanden is onderzocht wat er met het stads- en streekvervoer zou gebeuren als de regeling niet zou worden doorgetrokken. Op veel plaatsen zou dit leiden tot een aanzienlijke verschraling van het aanbod en de dienstverlening. Door nu duidelijkheid te geven voor de eerste acht maanden van 2022, kan dat volgens het kabinet worden voorkomen.

De beschikbaarheidsvergoeding heeft een kostendekkingsgraad tussen de 93 en 95 procent. De bijdrage van het Rijk wordt afgebouwd naarmate er meer reizigers terugkeren in het OV. Op basis van de prognoses van het KiM wordt voor de verlenging voor de eerste acht maanden van 2022 een bedrag van 140 miljoen euro geraamd. Dat is fors lager dan de ongeveer 1,5 miljard euro die voor dit jaar beschikbaar is, omdat de verwachting is dat volgend jaar alweer veel meer reizigers zijn teruggekeerd. Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 wordt een besluit genomen over een regeling voor de laatste maanden van dat jaar.

Duidelijkheid belangrijk

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat: “Met de beschikbaarheidsvergoeding voor het openbaar vervoer zorgen we ervoor dat treinen, bussen, trams en metro’s blijven rijden. Tijdens de crisis, maar ook nu we de samenleving weer openstellen hebben we het openbaar vervoer hard nodig, zodat studenten weer naar college kunnen en mensen die wat vaker naar kantoor gaan, kunnen rekenen op trein, tram en bus.”

Voor de OV-sector en de mensen die er werken is het volgens Van Veldhoven belangrijk dat zij nu al duidelijkheid hebben over 2022. “Omdat bijvoorbeeld de dienstregelingen nu al worden gemaakt. Zo zorgen we ervoor dat reizigers van het openbaar vervoer gebruik kunnen blijven maken en er niet zwaar hoeft te worden gesneden in het aanbod of in de werkgelegenheid.”

Spreiden en mijden

De vervoerders, het Rijk, provincies en grote steden benadrukken het belang van spreiding over de dag. Het kabinet roept iedereen op zoveel mogelijk buiten de spits naar het werk te reizen om te volle bussen en treinen te voorkomen. Aan werknemers is het advies gegeven om maximaal 50 procent van hun werktijd op kantoor te werken. “Om grote drukte in de spitsuren in het OV tegen te gaan, zou het goed zijn als deze hybride manier van werken ook na de crisis kan worden voortgezet”, aldus het kabinet.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.