Veiligheid spoor in geding door toename mobiel verkeer

smart phone, gsm

De veiligheid op het spoor loopt gevaar doordat het groeiend gebruik van smartphones het communicatienetwerk GSM-R kan verstoren. Dat zegt woordvoerder Michiel Haighton van ProRail. De spoorbeheerder heeft een rechtszaak tegen het Agentschap Telecom aangespannen dat onder het ministerie van Economische Zaken valt. ProRail wil dat het bedrijf bij de veiling van mobiele datafrequenties in oktober een limiet stelt op het zendvermogen om te voorkomen dat smartphones het communicatienetwerk GSM-R van ProRail verstoren.

Woordvoerder Michiel Haighton van ProRail: “GSM-R is een geavanceerd communicatienetwerk van de treindienstleiding en de machinisten. Daarnaast wordt het voor alarmoproepen bij calamiteiten gebruikt. Ook de informatieborden en de alarmpalen op de stations werken op het systeem.” Telecomaanbieders voeren het zendvermogen van de masten steeds verder op om in te springen op de toename van het gebruik van smartphones.

Telecom-innovatie

“Wij zijn absoluut voorstander van telecom-innovatie. We doen zelf ook aan telecom met GSM-R. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat de veiligheid op het spoor in het geding is doordat ons communicatienetwerk wordt verstoord. Daarom vragen we de rechter om een limiet op het zendvermogen vast te leggen in de veilingsvoorwaarden”, stelt Haighton.

Gevecht tussen twee ministeries

De ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu hebben eerder al eens om de tafel gezeten over de mobiele datafrequenties. Zij kwamen er toen niet uit. Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer: “In feite is dit een gevecht tussen twee ministeries. Het ministerie van Economische Zaken wil de veiling van de frequenties doorgaat omdat dit honderden miljoenen euro’s gaat opbrengen.”

Als het communicatienetwerk van ProRail daardoor verstoord wordt, zorgt dit ook weer voor bijkomende kosten. ProRail wil nu dat de rechter voorafgaand aan de veiling hierover uitspraak doet. Toet: “Directeur Marion Goud van ProRail behartigt hierbij de belangen van de spoorvervoerders. We hopen dat de ministeries onder druk van de rechter hierover opnieuw in overleg gaan.”

Marieke van Gompel

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.