elektrische scooter NS

Elektrische scooter als alternatief stadsvervoer grote steden

In Amsterdam zullen vanaf maandag honderd elektrische scooters personen gaan vervoeren. Binnen een half jaar zullen dezelfde aantallen rijden in Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Daarna zullen de e-scooters gemeengoed worden in 34 middelgrote steden. Het initiatief is mede gefinancierd door de NS.

De e-scooters gaan rijden onder de naam Hopper en worden gefinancierd door de NS, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de deelnemende gemeenten zelf. De investeringskosten voor de eerste 100 elektrische scooters in Amsterdam bedragen 1,3 miljoen euro.

Smartphone

Een ritje met de e-scooter door het centrum kost 2,50 euro. De elektrische scooters zijn in Amsterdam actief op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur. Er is voor zowel bestuurder als passagier geen helm nodig.

Dankzij een geavanceerd navigatiesysteem van TomTom kunnen klanten tijdens het online reserveren alvast zien waar de lege en bezette hoppers zich in de stad bevinden. Een app op hun smartphone toont namelijk groene en rode bewegende stipjes op de stadsplattegrond.

Opladen

De elektrische scooters moeten de dichtslibbende binnensteden ontlasten. Volgens Hopper zou met 300 passagiers per uur een besparing van 350 ton CO2-uitstoot zijn te halen. Passagiers hoeven niet bang te zijn dat ze onderweg stil komen te staan met een lege accu.

De actieradius van de Hopper-scooter is 130 kilometer. Na 4 uur rijden zijn de chauffeurs verplicht de scooter drie kwartier op te laden.

Chauffeurs

De chauffeurs van de e-scooter zijn gerekruteerd onder studenten en werkzoekenden. Ze hebben de afgelopen maanden een intensieve cursus gevolgd. Zowel in de praktijk als theorie maar ook op het gebied van klantvriendelijkheid.

De bedoeling is dat in Rotterdam, Den Haag en Utrecht de elektrische scooter binnen een paar maanden actief zal zijn. Daarna moeten de middelgrote steden gaan volgen. Ook is er al belangstelling getoond vanuit het buitenland.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Elektrische scooter als alternatief stadsvervoer grote steden | OVPro.nl
elektrische scooter NS

Elektrische scooter als alternatief stadsvervoer grote steden

In Amsterdam zullen vanaf maandag honderd elektrische scooters personen gaan vervoeren. Binnen een half jaar zullen dezelfde aantallen rijden in Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Daarna zullen de e-scooters gemeengoed worden in 34 middelgrote steden. Het initiatief is mede gefinancierd door de NS.

De e-scooters gaan rijden onder de naam Hopper en worden gefinancierd door de NS, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de deelnemende gemeenten zelf. De investeringskosten voor de eerste 100 elektrische scooters in Amsterdam bedragen 1,3 miljoen euro.

Smartphone

Een ritje met de e-scooter door het centrum kost 2,50 euro. De elektrische scooters zijn in Amsterdam actief op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur. Er is voor zowel bestuurder als passagier geen helm nodig.

Dankzij een geavanceerd navigatiesysteem van TomTom kunnen klanten tijdens het online reserveren alvast zien waar de lege en bezette hoppers zich in de stad bevinden. Een app op hun smartphone toont namelijk groene en rode bewegende stipjes op de stadsplattegrond.

Opladen

De elektrische scooters moeten de dichtslibbende binnensteden ontlasten. Volgens Hopper zou met 300 passagiers per uur een besparing van 350 ton CO2-uitstoot zijn te halen. Passagiers hoeven niet bang te zijn dat ze onderweg stil komen te staan met een lege accu.

De actieradius van de Hopper-scooter is 130 kilometer. Na 4 uur rijden zijn de chauffeurs verplicht de scooter drie kwartier op te laden.

Chauffeurs

De chauffeurs van de e-scooter zijn gerekruteerd onder studenten en werkzoekenden. Ze hebben de afgelopen maanden een intensieve cursus gevolgd. Zowel in de praktijk als theorie maar ook op het gebied van klantvriendelijkheid.

De bedoeling is dat in Rotterdam, Den Haag en Utrecht de elektrische scooter binnen een paar maanden actief zal zijn. Daarna moeten de middelgrote steden gaan volgen. Ook is er al belangstelling getoond vanuit het buitenland.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.