Brabant OV, App

D66: Meer vraaggestuurd OV in Oost-Brabant

In Oost-Brabant moet meer vraaggestuurd openbaar vervoer komen. Dat moet zelfs een selectiecriterium worden in de aankomende aanbesteding van het OV in die regio. Dat vinden de D66-fracties van diverse gemeenten, waaronder Eindhoven en Helmond. Zij zouden graag zien dat concessieverlener provincie Noord-Brabant een nieuwe vervoerder selecteert die innovatie biedt op het vlak van ’smart mobility’.

De raadsfracties van Asten, Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Helmond, Nuenen, Oirschot, Veldhoven en Waalre hebben samen een brief opgesteld, waarin ze vragen om meer innovatie voor het vervoer in die regio. De fracties willen hiermee stimuleren dat er pilots worden opgestart die zorgen voor “minder lege bussen, minder verspilling, meer flexibiliteit en die meer gericht zijn op de vraag van de klanten”.

Programma van Eisen

Met sommige onderdelen van het Programma van Eisen is D66 wel tevreden, bijvoorbeeld het in stand houden van het vervoer in landelijke gebieden en het terugdringen van de schadelijke uitstoot. Het vraaggestuurde aspect komt echter huns inziens te weinig aan bod.

Daarom moeten er initiatieven komen die zorgen voor onder meer betere mogelijkheden op het gebied van woon-werkverkeer, ziekenhuisbezoek en recreatie. De partij denkt daarbij aan het inrichten van OV door middel van kleinere bussen die op aanvraag rijden in plaats van rijden volgens vaste frequenties. Ook zouden er combinaties moeten komen met doelgroepenvervoer, zoals vervoer van leerlingen en ouderen. De nieuwe concessieperiode  in Oost-Brabant start in december 2016.

Lees ook: Bart Schmeink: Focus op duurzaam en vraaggestuurd OV

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “D66: Meer vraaggestuurd OV in Oost-Brabant”

Evert Bouws|24.05.15|16:46

Dit klinkt sympathiek, maar het legt de bijl aan de wortel van het OV, dat in principe altijd aanbod georiënteerd zal moeten zijn. Ik vraag mij af, of al die voorstanders van vraaggestuurd OV zelf wel eens met trein of bus reizen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

D66: Meer vraaggestuurd OV in Oost-Brabant | OVPro.nl
Brabant OV, App

D66: Meer vraaggestuurd OV in Oost-Brabant

In Oost-Brabant moet meer vraaggestuurd openbaar vervoer komen. Dat moet zelfs een selectiecriterium worden in de aankomende aanbesteding van het OV in die regio. Dat vinden de D66-fracties van diverse gemeenten, waaronder Eindhoven en Helmond. Zij zouden graag zien dat concessieverlener provincie Noord-Brabant een nieuwe vervoerder selecteert die innovatie biedt op het vlak van ’smart mobility’.

De raadsfracties van Asten, Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Helmond, Nuenen, Oirschot, Veldhoven en Waalre hebben samen een brief opgesteld, waarin ze vragen om meer innovatie voor het vervoer in die regio. De fracties willen hiermee stimuleren dat er pilots worden opgestart die zorgen voor “minder lege bussen, minder verspilling, meer flexibiliteit en die meer gericht zijn op de vraag van de klanten”.

Programma van Eisen

Met sommige onderdelen van het Programma van Eisen is D66 wel tevreden, bijvoorbeeld het in stand houden van het vervoer in landelijke gebieden en het terugdringen van de schadelijke uitstoot. Het vraaggestuurde aspect komt echter huns inziens te weinig aan bod.

Daarom moeten er initiatieven komen die zorgen voor onder meer betere mogelijkheden op het gebied van woon-werkverkeer, ziekenhuisbezoek en recreatie. De partij denkt daarbij aan het inrichten van OV door middel van kleinere bussen die op aanvraag rijden in plaats van rijden volgens vaste frequenties. Ook zouden er combinaties moeten komen met doelgroepenvervoer, zoals vervoer van leerlingen en ouderen. De nieuwe concessieperiode  in Oost-Brabant start in december 2016.

Lees ook: Bart Schmeink: Focus op duurzaam en vraaggestuurd OV

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “D66: Meer vraaggestuurd OV in Oost-Brabant”

Evert Bouws|24.05.15|16:46

Dit klinkt sympathiek, maar het legt de bijl aan de wortel van het OV, dat in principe altijd aanbod georiënteerd zal moeten zijn. Ik vraag mij af, of al die voorstanders van vraaggestuurd OV zelf wel eens met trein of bus reizen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.