Blije Reizigers Prijs voor initiatieven die OV verrijken

OV-professionals kunnen stemmen op hun favoriete initiatief dat afgelopen jaar het openbaar vervoer in Nederland heeft verrijkt. Deze initiatieven dingen mee naar de Blije Reizigers Prijs, die op 30 november wordt uitgereikt. Voor het zover is, mag iedereen stemmen op de 21 genomineerden. Daardoor blijven er vijf over, die tijdens het jaarcongres van Railforum op 1 oktober bekend worden gemaakt.

Vanaf dat moment kunnen reizigers stemmen op één van de vijf overgebleven nominaties. De reiziger bepaalt dus welk initiatief de Blije Reizigers Prijs wint. Ook dit jaar staat de longlist weer vol met leuke initiatieven. Railforum wil deze verbeteringen in het openbaar vervoer landelijke bekendheid geven en op grotere schaal laten uitrollen. Lezers van OVPro kunnen zelf meehelpen door de longlist hieronder te bekijken en te stemmen op hun favoriet.

De 21 genomineerden zijn:

1. De Hopper Campagne

‘Hoppen’ betekent: slim reizen. De Hopper campagne is bedoeld om Nederlanders slimmer te laten reizen. Dit houdt in: ze uit hun vaste vervoerspatroon halen en andere keuzes laten maken, zodat ze minder reizen, op andere tijdstippen en met andere vervoermiddelen. Dit moetet bijdragen aan minder belasting van het milieu en minder files. Op ikbenhopper.nl wordt zoveel mogelijk relevante informatie bijeen gebracht om slim reizen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Wie zijn locatie invult krijgt direct een overzicht met alle Hoppermogelijkheden in zijn omgeving: alle reismogelijkheden op één plek. De Hopper campagne is een initiatief van Natuur & Milieu, in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Gazelle, KPN, XXImo en Go About. De campagne is in februari van start gegaan en heeft een looptijd van drie jaar. Lees meer.

2. Schooltoer

Schooltoer is een nieuw product van NS, het GVB van Amsterdam en CJP. Hiermee reizen docenten en leerlingen uit het voortgezet onderwijs die zijn aangesloten bij de CJP Cultuurkaart, duurzaam en met een fikse korting in de daluren met NS of in het hele netwerk van GVB Amsterdam. Zo wordt een culturele activiteit met de klas voordeliger en zijn culturele instellingen beter bereikbaar. Scholen worden ook ontzorgd: simpel op rekening online bestellen en geen tickets op naam of andere extra administratie. Er zijn twee soorten Schooltoer. Met NS Schooltoer kan in de daluren voor 7 euro per leerling en begeleider worden gereisd in treinen van de NS, NS international, Arriva, Breng, Veolia, Connexxion en Syntus. GVB Schooltoer geeft 24 uur lang toegang tot bus, tram en metro in Amsterdam voor 3,50 euro. Lees meer.

3. StationsHuiskamers

De StationsHuiskamer is een plek waar je als reiziger kunt ontmoeten, ontspannen of werken in een huiselijke sfeer. Waar de meeste faciliteiten op het station zijn gericht op het ‘to go’ concept, biedt de StationsHuiskamer van NS je een plek waar je ook wat langer kunt verblijven. Daarnaast biedt de StationsHuiskamer extra services, zoals gratis wifi, stopcontacten om je laptop op aan te sluiten en diverse oplaadpunten voor je mobiele telefoon. Het is een comfortabele plek die uitnodigt om even je jas uit te trekken. Waar je aan een grote tafel je mail kunt checken, wat kunt werken, overleggen of in een luie stoel kunt neerploffen om bij te praten met een vriend of vriendin voordat je in de trein stapt. Voel je thuis op het station en geniet van diverse koffie’s, lekkernijen, broodjes en soepen die je er kunt bestellen. Lees meer.

4. Streetpad Den Haag Centraal

Op station Den Haag Centraal staat sinds kort een ‘Streetpad’, een mega grote tablet waarmee je je reis kunt plannen. Een tripje vanaf Den Haag Centraal de stad in of de stad uit met de trein. Op de Streetpad kun je verschillende bestemmingen in Den Haag ontdekken. Van het Binnenhof tot het Vredespaleis en naar Madurodam. Je kunt een route plannen en zien hoeveel tijd er nodig is om op je bestemming te komen. Lopend, met de OV-fiets, de bus of HTM-tram. De Streetpad heeft verder nog een plattegrond van het station én je kunt een leuke ‘selfie’ maken om op Facebook te plaatsen. Deze Streetpad is een gezamenlijke pilot van HTM, NS en de gemeente Den Haag.

5. Kids Vrij

Sinds 1 april 2015 is het Kids Vrij abonnement gratis. Hiermee reizen kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis mee met de trein (onder begeleiding van een volwassene met een geldig vervoersbewijs). De kinderen reizen met een eigen OV-chipkaart. Lees meer.

6. TreinRespect

Vijf eerstejaars studenten van de Academie voor Popcultuur zijn het geweld tegen treinconducteurs zat. Daarom richtten ze de Facebookpagina TreinRespect op. Het is eigenlijk heel simpel: schud de hand van een conducteur, maak daar een selfie van en post ‘m online. De Facebookpagina werd gestart in het kader van een schoolopdracht. Het doel: meer respect afdwingen voor conducteurs. Daarnaast zorgt dit initiatief voor persoonlijk contact en verbindt het reizigers met personeel. De ambitie was om voor de deadline van de opdracht (eind juni) 500 likes te verzamelen, maar dat bleek een bescheiden voorspelling. De teller is de 500 al lang en breed gepasseerd en mensen blijven selfies sturen.

7. RET Real Time App

Voor en tijdens het reizen met het openbaar vervoer wil je zo snel mogelijk op de hoogte zijn van de actuele vertrektijden, eventuele verstoringen en omleidingen. De RET informeert je hierover op hun website, op de halte, via medewerkers en nu ook met een vernieuwde applicatie. In de RET Real Time App zit een landelijke reisplanner, een kaart met de dichtstbijzijnde haltes, zie je alle actuele vertrektijden en kun je een alert instellen voor verstoringen of omleidingen op jouw lijn(en). Ook zie je live waar jouw bus, tram of metro rijdt.

8. RET Wifi

Vanaf januari is de RET gestart met het aanbieden van gratis wifi in metro en tram. Inmiddels zijn alle trams en metro’s voorzien van wifi. In de bussen is deze service al enige tijd aanwezig en in het najaar wordt de Fast Ferry voorzien van wifi. Hiermee is de RET de eerste stadsvervoerder in Europa die haar hele vloot van gratis wifi voorziet. De RET biedt reizigers deze gratis service om het reizen nog prettiger te maken. Ook op de tien drukste metrostations van de RET kunnen reizigers gebruik maken van gratis wifi.

9. Moet Ik Rennen?

Nooit meer onnodig het OV missen. Bekijk de vertrektijden van de trein, bus, metro, tram en veerboot. Voer eenvoudig en stel je reistraject in. Maak hierbij gebruik van je huidige locatie om direct te kunnen zien of je wel/niet moet rennen om je eerstvolgende reisoptie te halen. De app maakt gebruik van realtime OV data. Met behulp van actuele vertrektijden wordt berekend hoeveel tijd je nog hebt voor vertrek. Eventuele vertragingen worden dus ook meegenomen in de klok die aftelt. Ben je niet in een haastige bui of heb je je vervoermiddel gemist? Maak dan gebruik van leuke aanbiedingen bij de winkels op de NS stations! Zo is wachten toch iets minder erg. Lees meer.

10. Coöperatie Stationspark Deurne

Met zijn initiatief zet Michel Lintermans zich samen met de buurt in voor vergroening van en verbetering van leefbaarheid rondom station Deurne. Zijn visie is dat een prettige omgeving bijdraagt aan blijere mensen. Je voelt je veiliger en meer op je gemak en dat leidt tot meer bereidheid om mee te doen en samen te werken. Concreet heeft hij met de buurt al weidebloemen ingezaaid, bloemenperkjes aangelegd, een watertappunt gerealiseerd, en transformatorhuisjes opgeknapt. Michel won al de Pluk van de Petteflet-prijs. Jury: ”Dit initiatief om de directe omgeving van het station te verduurzamen en daarmee een stuk aantrekkelijker te maken is aanstekelijk en kan een inspiratiebron zijn voor andere gemeentes. Dit project is goed voor de natuur en voor de mensen.” Bekijk de website en lees het plan van aanpak.

11. SmartOV proef in heel Nederland

In het najaar van 2015 start initiatiefnemer GVB samen met de andere openbaar vervoerders in Nederland een proef met Vodafone en KPN om in- en uit te checken met een smartphone. Zo’n honderd OV-reizigers krijgen daarvoor een NFC simkaart, waarop een OV-chip is geïnstalleerd. De NFC antenne maakt contactloos betalen mogelijk en de OV-chip op de simkaart werkt hetzelfde als de OV-chipkaart. De vervoerders starten de proef met reizigers die al gebruik maken van automatisch opladen van het saldo. Het saldo staat nu niet op de OV-chipkaart maar op de simkaart van hun smartphone. De poortjes gaan open door de telefoon voor de kaartlezer te houden. De proef met reizigers is de eerste landelijke, publieke proef met SmartOV.

12. De nieuwe HTM-app

Je weg vinden in de Haagse regio met tram of bus? Dat kan met de gratis HTM-app. Met de ingebouwde reisplanner kunnen reizigers precies zien welke tram of bus zij moeten hebben om op hun gewenste plek van bestemming te komen. Daarnaast kunnen alle denkbare haltes van HTM worden aangeklikt. Hier worden actuele vertrektijden en mogelijke stremmingen of omleidingen getoond. Bijzonder aan deze app is dat reizigers kunnen zien waar ze staan of naar toegaan door gebruik van Google streetview. Reizigers kunnen via de app ook zien waar dichtstbijzijnde oplaadpunten voor de OV-chipkaart zich bevinden.

13. Actie ‘Blij met de bus’

‘Blij met bus’, is een fotowedstrijd voor reizigers en niet-reizigers in Groningen en Drenthe. Voor de fotowedstrijd werd iedereen uitgenodigd een foto te maken van zijn of haar ‘blije-bus-moment’. Inzenden kon tot 31 maart 2015. Een professionele jury, met onder andere een fotograaf en vormgever, koos de winnaars. Zangeres Oes uit Groningen was het gezicht van deze actie. De hoofdprijs van de fotowedstrijd was een huisconcert van Oes en haar bandleden. Andere prijzen waren OV-chipkaarten met saldo, Dal-Dagkaarten voor Groningen en Drenthe en drie hippe pocketcamera’s.

14. Reizigers als kwaliteitswaarnemers

Arriva zet haar vaste reizigers in als kwaliteitswaarnemers. Via een app beoordelen zij tweemaandelijks een rit met de trein of bus op 15 vaste aspecten. Daarnaast kunnen ze op ieder moment via de app een melding doen, bijvoorbeeld van een kapotte halte, of van een onveilige situatie op het perron. Hiermee kan Arriva de dienstverlening verbeteren en er zo voor zorgen dat er voor de reizigers altijd een veilige en aangename reissituatie ontstaat. De meting is gericht op aspecten waarop Arriva zelf invloed heeft. Werkt de actuele reisinformatie tijdens de rit? Is de bus of trein schoon? Zowel de waarnemingen als de meldingen komen rechtstreeks binnen bij de medewerkers. Dankzij deze registratie beschikken zij over de juiste informatie om specifieke problemen of gebreken op te lossen.

15. Reizen buiten de spits met app MyOV

Reizigers op de treinlijnen in Groningen en Fryslân en de Vechtdallijnen kunnen vanaf juni gebruik maken van de app MyOV. Doel is treinreizigers beter over de dag te spreiden. MyOV geeft een handig overzicht van gemaakte reizen en geeft punten als er buiten de spits gereisd wordt. Deze punten zijn in te wisselen voor leuke producten. Ook geeft de app gericht aan waar ruimte is in de trein. Op basis van de laatst gemaakte reizen geeft de app een persoonlijk reisadvies, inclusief alternatieven om comfortabel of sneller langs de drukste momenten te reizen. Doordat de app is gekoppeld aan een ov-chipkaart kan je ook gemakkelijk geld terug vragen bij vertraging of bij een vergeten check-out. MyOV is een pilotprogramma en bij succes wordt MyOV een blijvend, bij meerdere vervoerders uit te rollen programma. Lees meer.

16. Lespakket Goede Reis!

In samenwerking met de provincie Zuid-Holland wil Arriva kinderen uit groep 7 en 8 vertrouwd maken met het openbaar vervoer en leren om zelfstandig te reizen. Door middel van het lespakket Goede Reis! maken zij in theorie én praktijk kennis met alle facetten van het OV. Een ware ontdekkingstocht waarin verkennen, plannen en doen centraal staan. Vorig jaar heeft Arriva basisscholen in de regio Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden een lespakket aangeboden incl. een gratis OV-chipkaart met een probeerabonnement voor 3 maanden voor de bussen en treinen van Arriva. Om de leerlingen nog actiever hiermee bezig te laten zijn, is destijds prijsvraag uitgeschreven: ‘Maak een reisverslag van jouw OV-ervaring op een zo origineel of creatief mogelijke manier en win een dag met de bus naar de Efteling voor jouw klas’.

17. Boekenproject ‘Bus fol ferhalen’

Op 29 januari is Arriva het project ‘Bus fol ferhalen’ gestart, waarbij voor een half jaar Friese boeken te lezen zijn in 15 bussen in Friesland. Dit idee is ontstaan in samenwerking met Qbuzz, Boeken fan Fryslân en de provincie Fryslân, om het reizen met de bus nog aangenamer te maken. De speciale boekenbussen reden tot 1 juli. Reizigers konden de boeken in de bus lezen, maar mochten ze ook tijdelijk mee naar huis nemen en later terugleggen. Naast dat dit de reizigers extra plezier en comfort bood tijdens hun reis, was het ook doel om de reizigers kennis te laten maken met de Friese taal en de verkoop van Friese boeken te stimuleren.

18. Eerste P-route voor fietsers

Utrecht geeft voorrang aan fietsers en voetgangers en maakt het de fietser graag zo gemakkelijk mogelijk om zijn fiets te parkeren. Daarom zijn alle gemeentelijke fietsenstallingen de eerste dag gratis en verwijst Utrecht als eerste stad ter wereld nu niet alleen auto’s, maar ook fietsers via digitale borden op straat naar vrije parkeerplekken in de fietsenstallingen! Ook zet Utrecht Pop Up Parkings in op drukke momenten en komen er in de komende drie jaar maar liefst bijna 20.000 extra overdekte fietsparkeerplekken bij. Allemaal maatregelen uit het actieplan Utrecht fietst! waarmee Utrecht de uitdaging aangaat wereldfietsstad te worden. Bekijk het filmpje, de factsheet en lees meer op www.utrecht.nl/fiets.

19. Facebookpagina ‘Samenreizen met NS Korting’

De oprichters van de Facebookpagina ‘Samenreizen met NS Korting’ hebben een slimme manier bedacht om treinreizigers te helpen met het besparen van geld. Reizigers met een kortingskaart kunnen in de daluren met 40% korting reizen en mogen iemand meenemen die dan ook de korting ontvangt. Mensen die zich aanmelden op de Facebookpagina kunnen daar proberen af te spreken met kortingskaarthouders om samen te reizen. Volgens de oprichter van de pagina bespaart dat mensen veel geld, en levert het bovendien ook nog eens leuke gesprekken op. Inmiddels zijn er meer dan 1700 mensen lid van de pagina. De NS zegt blij te zijn met het initiatief. Dat zou er namelijk voor zorgen dat meer mensen buiten de spits reizen.

20. Wachtruimte station Houten

NS en ProRail vinden het belangrijk dat reizigers aangenaam kunnen verblijven op stations. Uit reizigersonderzoek blijkt dat comfortabel en beschut kunnen wachten, een veilig gevoel en je tijd nuttig kunnen besteden daaraan bijdraagt. Op de kleinere stations is dat niet altijd het geval. Daarom zijn NS en ProRail in najaar 2014, in verschillende vormen, gestart om bij wijze van proef wachtruimtes anders in te richten. Een leuk voorbeeld hiervan is station Houten. De wachtruimte is dicht en verwarmd, de reiziger kan inloggen via wifi en om het een warme en huiselijke uitstraling te geven is er gekozen voor de stickers als op de foto. Andere stations waar in verschillende vormen wachtruimtes anders ingericht of opgeknapt zijn: Hoogkarspel, Krommenie Assendelft, Krabbendijke, Gilze-Rijen, Oudenbosch, Culemborg, Putten en Oldenzaal.

21. LAMP – The Last Mile Planner

We doen alles op onze smartphones, maar wanneer je deze niet kunt gebruiken ben je aangewezen op de gele borden op het station of de dienstregeling bij de halte. Voor toeristen is deze informatie vrij ongeschikt. Hoe weet je nou dat de metro naar Hoogvliet stopt bij de Erasmusbrug terwijl de halte Leuvenhaven heet? LAMP is een interactieve touchwindow met routeplanner en werkt intuïtief: hij toont een grote digitale kaart van de omgeving met jouw locatie in het midden en de belangrijkste bestemmingen om je heen. Door op de kaart je bestemming aan te wijzen, plan je een reis daar naartoe met het OV, maar ook met de (huur)fiets of taxi. Rotterdam trekt jaarlijks ongeveer 1,2 miljoen bezoekers. Betere reisinformatie maakt het OV en de fiets in en rond Rotterdam laagdrempeliger voor deze groep.

Stemmen voor deze longlist doe je op de website van Railforum.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.