GOVI en InTraffic verstrekken data voor actuele reisinformatie

Haltepaneel, Utrecht

Bij veel Nederlandse bushaltes is het nu niet meer dan normaal dat een digitaal haltepaneel de reiziger vertelt hoe lang het nog duurt tot de volgende bus komt. Die informatie is tot op de minuut nauwkeurig. Diezelfde informatie is beschikbaar via reisplanners en apps op de telefoon. Deze openbare reisinformatie is het resultaat van GOVI, wat staat voor Grenzeloze Openbaar Vervoer Informatie. Dit project viert in 2016 zijn tienjarig bestaan.

GOVI werd bedacht door de provincie Noord-Holland en de stadsregio Amsterdam. De provincie besloot actuele data van vervoerders te gaan verzamelen en die te tonen op dynamische haltepanelen. In eerste instantie gebeurde dit alleen voor vervoerders in Noord-Holland, maar al snel haakten ook andere provincies en stadsregio’s aan. Daardoor is GOVI in 2015 landelijk dekkend. Via 2 NDOV-loketten wordt de data doorgegeven aan aanbieders van actuele reisinformatie, namelijk reisplanners en de bedrijven die deze informatie plaatsen op plannerapps en op de digitale haltepanelen die bij bushaltes staan.

CROW-KpVV

GOVI gaat vanaf 2016 gezamenlijk met het project NDOV, de nationale databank voor OV, door onder de nieuwe naam NDOV. De NDOV-organisatie gaat van de provincie Noord-Holland over naar het CROW, bij het Kennisplatform Verkeer en Vervoer, KPVV. Het project was tien jaar lang ondergebracht bij provincie Noord-Holland, maar omdat het nu een landsdekkend systeem is, behoort de verantwoordelijkheid voor het project niet langer bij één provincie te liggen.

“CROW kan het een veel meer landelijke uitstraling geven”, meent Chris de Vries. Hij is directeur Beheer en Uitvoering bij de provincie Noord-Holland. Hij was voorzitter van de stuurgroep GOVI en vanaf het begin betrokken bij het project. “CROW/KPVV doet bovendien ook al veel onderzoek naar verkeer en mobiliteit. Er is veel synergie te behalen door gebruik te maken van de NDOV data.”

Samenwerking

Op het moment van oprichting, stonden vervoerders nog niet te springen om dergelijke reisinformatie te delen. Volgens De Vries vreesden vervoerders dat de concessieverleners informatie kregen over bijvoorbeeld een matige punctualiteit. De Vries: “De eerste jaren beloofde GOVI en de betrokken concessieverleners daarom de informatie niet te gebruiken om vervoerders te beoordelen. Maar tegenwoordig is er groot draagvlak en gebruiken concessieverleners en concessiehouders de data uit GOVI om de dienst met elkaar beter te maken, zonder dat er discussie is over de betrouwbaarheid van deze gegevens.”

De actuele informatie uit GOVI wordt gebruikt op de haltepanelen bij meer dan 10.000 haltes in Nederland en ook gebruiken de meeste reisplanners die informatie. Omdat die zo actueel is, kan een reiziger via de planner precies zien of hij zijn aansluiting tussen twee verschillende vervoerders kan halen. “Dit bestaat nergens anders in Europa” aldus De Vries.

IT-techniek

Sinds 2013 beheert InTraffic de technologie die dit alles mogelijk maakt en zorgt ook voor de doorontwikkeling. “We zijn heel blij en trots dat we deze informatiesystemen mogen verzorgen”, aldus directeur Jan Koers van InTraffic, de specialist in IT-techniek voor verkeer en vervoer. Eén van de nieuwe functies die InTraffic heeft ontwikkeld is het Centraal HalteBestand (CHB).

In het Centraal HalteBestand verzamelt InTraffic informatie over haltes en stations. Halte- en stationsbeheerders en concessieverleners zijn sinds 1 januari 2015 namelijk verplicht in de reisinformatie aan te geven of een voorziening toegankelijk is voor mensen met een motorische, visuele of gehoorbeperking. InTraffic zorgt ervoor dat deze data goed wordt beheerd volgens de definitie van de haltedatastandaard. Ook die informatie wordt weer beschikbaar gesteld aan afnemers via de NDOV-loketten.

Inge Jacobs

[partner intraffic]

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.