Potentiële investeerder voor Groningse kabelbaan

De stichting Flyover Groningen heeft naar eigen zeggen een potentiële investeerder gevonden voor de aanleg van een kabelbaan over de Groningse binnenstad. Een dergelijke kabelbaanverbinding boven een stad behoort tot aanvullend openbaar vervoer. Dit heeft de voorzitter van de stichting, Dirk Nijdam, tegen RTV Noord gezegd.

Overigens betekent dit niet dat de kabelbaan er zeker komt. Voordat een dergelijke kabelbaanverbinding realiteit kan worden, moet de gemeente goedkeuring geven. Dinsdag heeft de Nijdam een nieuw onderzoeksrapport over de haalbaarheid van dit project gepresenteerd aan de gemeente.

Openbaar vervoer

Deze kabelbaan zou een aanvulling kunnen zijn op de bestaande vervoersystemen in Groningen. Via de kabelbaan zouden reizigers namelijk gemakkelijk en op een milieuvriendelijke wijze bij toeristische trekpleisters kunnen komen. Ook de Vereniging Bedrijven Noord-Oost zei in juni van 2015 al interesse te hebben in een dergelijke kabelbaan. Een meerderheid van de leden van deze vereniging zei destijds dat de kabelbaan een ‘attractieve verbindingsmogelijkheid’ zou zijn om van het bedrijventerrein naar het centrum van de stad te komen.

Dit is ook de mening die de Stichting Flyover Groningen is toegedaan. De kabelbaan kan veel reizigers vervoeren, waardoor de stad voor een grote groep toeristen beter bereikbaar wordt. De kabelbaan kan bijvoorbeeld parkeerplaatsen buiten de stad verbinden met de binnenstad. Bovendien heeft deze kabelbaan een hoge opstapfrequentie en kan duizenden personen per uur vervoeren. Het is nog niet zeker wat de beste route voor een dergelijke verbinding zou zijn, maar de meest aannemelijke route loopt vanaf het NS-station Europark naar de Grote Markt.

De kabelbaan

Volgens de stichting heeft een dergelijke kabelbaan veel voordelen. Het is veilig, fietsen en rolstoelen kunnen gemakkelijk meegenomen worden en kabelbanen kunnen heel snel gebouwd worden zonder dat andere vervoerssystemen hier last van hebben. Bovendien zouden de investeringskosten voor een kabelbaanverbinding relatief laag zijn in vergelijking met andere railsystemen.

In april vorig jaar onderzocht advies- en ingenieursbureau Arcadis de haalbaarheid en kosten van deze verbinding. Het bureau zei destijds dat de verbinding haalbaar was voor een bedrag van ongeveer 60 miljoen euro en dit zou in dertig jaar terugverdiend moeten worden. In het nieuwste rapport werd gesproken over een bedrag van 171 miljoen euro over 25 jaar voor investerings- en exploitatiekosten. De opbrengsten zouden 241 miljoen euro bedragen over een periode van 25 jaar.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Potentiële investeerder voor Groningse kabelbaan | OVPro.nl

Potentiële investeerder voor Groningse kabelbaan

De stichting Flyover Groningen heeft naar eigen zeggen een potentiële investeerder gevonden voor de aanleg van een kabelbaan over de Groningse binnenstad. Een dergelijke kabelbaanverbinding boven een stad behoort tot aanvullend openbaar vervoer. Dit heeft de voorzitter van de stichting, Dirk Nijdam, tegen RTV Noord gezegd.

Overigens betekent dit niet dat de kabelbaan er zeker komt. Voordat een dergelijke kabelbaanverbinding realiteit kan worden, moet de gemeente goedkeuring geven. Dinsdag heeft de Nijdam een nieuw onderzoeksrapport over de haalbaarheid van dit project gepresenteerd aan de gemeente.

Openbaar vervoer

Deze kabelbaan zou een aanvulling kunnen zijn op de bestaande vervoersystemen in Groningen. Via de kabelbaan zouden reizigers namelijk gemakkelijk en op een milieuvriendelijke wijze bij toeristische trekpleisters kunnen komen. Ook de Vereniging Bedrijven Noord-Oost zei in juni van 2015 al interesse te hebben in een dergelijke kabelbaan. Een meerderheid van de leden van deze vereniging zei destijds dat de kabelbaan een ‘attractieve verbindingsmogelijkheid’ zou zijn om van het bedrijventerrein naar het centrum van de stad te komen.

Dit is ook de mening die de Stichting Flyover Groningen is toegedaan. De kabelbaan kan veel reizigers vervoeren, waardoor de stad voor een grote groep toeristen beter bereikbaar wordt. De kabelbaan kan bijvoorbeeld parkeerplaatsen buiten de stad verbinden met de binnenstad. Bovendien heeft deze kabelbaan een hoge opstapfrequentie en kan duizenden personen per uur vervoeren. Het is nog niet zeker wat de beste route voor een dergelijke verbinding zou zijn, maar de meest aannemelijke route loopt vanaf het NS-station Europark naar de Grote Markt.

De kabelbaan

Volgens de stichting heeft een dergelijke kabelbaan veel voordelen. Het is veilig, fietsen en rolstoelen kunnen gemakkelijk meegenomen worden en kabelbanen kunnen heel snel gebouwd worden zonder dat andere vervoerssystemen hier last van hebben. Bovendien zouden de investeringskosten voor een kabelbaanverbinding relatief laag zijn in vergelijking met andere railsystemen.

In april vorig jaar onderzocht advies- en ingenieursbureau Arcadis de haalbaarheid en kosten van deze verbinding. Het bureau zei destijds dat de verbinding haalbaar was voor een bedrag van ongeveer 60 miljoen euro en dit zou in dertig jaar terugverdiend moeten worden. In het nieuwste rapport werd gesproken over een bedrag van 171 miljoen euro over 25 jaar voor investerings- en exploitatiekosten. De opbrengsten zouden 241 miljoen euro bedragen over een periode van 25 jaar.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.