Arriva-trein, Vechtdallijn

Arriva innoveert de frontcamera’s in treinen

Arriva heeft de frontcamera’s in haar treinen verder verbeterd. Door een innovatie kunnen de opgenomen beelden nu niet langer alleen in de trein worden uitgelezen, maar ook van een afstand en zelfs live worden bekeken. De verantwoordelijke medewerkers bij de politie hebben op deze wijze de mogelijkheid om de beelden van elke willekeurige plek te bekijken en zo is het gemakkelijker om te constateren wat er is gebeurd en de dienstregeling zo snel mogelijk weer te laten hervatten. “Dit is een voordeel voor ons en voor de reizigers”, vertelt woordvoerster Roos Zevenboom van Arriva.

Sinds 2014 heeft Arriva al camera’s geïnstalleerd op treinen die rijden op de Vechtdallijnen, in de regio Achterhoek Rivierenland en op de MerwedeLingelijn. Hierna volgde een pilot met twee treinen in de noordelijke provincies Groningen en Friesland. De camera’s op deze laatste twee treinen zijn nu verbeterd, een zogenaamde versie 2.0. De volgende stap is dat deze versie ook op de andere camera’s wordt geïnstalleerd.

Vertraging

Bij incidenten blijven treinen nu vaak urenlang stilstaan, omdat de politie moet uitzoeken wat er precies gebeurd is. De machinist was de enige bron die kon vertellen wat er had plaatsgevonden. Met behulp van deze beelden moet het gemakkelijker worden om de werkelijke verloop van het ongeluk te achterhalen, omdat ze het verhaal van de machinist kunnen ondersteunen of juist niet. De camera’s kunnen dus reactief helpen. En omdat de beelden nu ook van een afstand kunnen worden uitgelezen, kan de dienstregeling waarschijnlijk nog sneller weer hervat worden.

De camerabeelden kunnen ook in het onderzoek naar de reden van een STS-passage worden gebruikt. De beelden worden op dit moment nog niet pro-actief gebruikt om incidenten te voorkomen of te localiseren. Hierbij valt te denken aan spoorlopers, bijna aanrijdingen en infrastructurele onregelmatigheden. Zevenboom: “We hebben vakbekwame machinisten, die aan de bel kunnen trekken als ze bijvoorbeeld zien dat er mensen langs het spoor lopen en gevaarlijke situaties creëren.”

Privacy wet

Er moesten wel goede afspraken gemaakt worden voordat deze camera’s ingezet konden worden. “We moesten daarvoor goed in de privacywetgeving duiken”, aldus Zevenboom. “Je mag dergelijke beelden niet zomaar met alle personen delen. Via een strikt protocol mogen bij Arriva alleen bepaalde personen de beelden inzien. De politie kan de beelden vorderen en gebruiken in haar onderzoek.”

Dit betekent dus ook dat de machinisten de beelden niet kunnen zien terwijl de trein rijdt. De camera neemt heel duidelijk beeld op, maar alleen bij een incident mogen de beelden worden uitgelezen. Wanneer er geen incidenten plaatsvinden, worden de beelden na 72 uur verwijderd.

NS-camera’s

Arriva was de eerste Nederlandse spoorvervoerder die in 2014 begon met de inzet van deze frontcamera’s. In november 2015 maakte ook NS bekend dergelijke camera’s te gaan gebruiken. Woordvoerder Martijn Kamans van NS: “De politie gaat bij een ongeluk of zelfdoding altijd ter plaatse, maar door de video-opnames kan het forensisch onderzoek wellicht achterwege worden gelaten.”

Lees ook: Arriva rust treinen uit met frontcamera’s

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.