Dijksma prijst samenwerking tussen 9292 en Translink

9292, Translink

“Er moet rust komen in de sector, maar niet te veel. Innovatie is namelijk heel hard nodig en daarom ben ik vol lof over deze samenwerking tussen 9292 en Translink.” Dit stelde staatssecretaris Sharon Dijksma woensdag over de dienstverlening die Translink en 9292 samen ontwikkeld hebben, waarmee de reiziger in één loket een volledige OV-reis kan plannen en regelen. Voortaan kunnen reizigers niet langer alleen hun reis plannen via site 9292.nl, maar hier ook een geadviseerd abonnement bestellen, saldo op hun OV-chipkaart laden en controleren of zij een uitcheck hebben gemist.

Deze innovatie werd gepresenteerd op de relatiedag InterActie van 9292 en Translink, waarna Dijksma de bezoekers toesprak. “De politieke en maatschappelijke druk op ons is groot om snel, gemakkelijk en goed vervoer aan te bieden”, vertelde Dijksma. “De OV-vormen moeten daarvoor zo goed mogelijk op elkaar aansluiten en de reiziger moet altijd de beste reisinformatie krijgen. Het maakt mij niet uit van wie de informatie komt. Dit is dus een mooie eerste stap in de realisatie van één loket voor het openbaar vervoer in Nederland.”

Vervoerders

9292 en Translink zijn al een jaar lang bezig met deze innovatie. Door de reiziger één online loket te bieden voor het reizen met het openbaar vervoer, willen ze de dienstverlening voor deze reiziger verbeteren. Ook de vervoerders RET en Syntus werkten mee aan deze proef.

“We bieden de reiziger hiermee, naast de bestaande webshops, een overzicht op één centraal punt”, aldus 9292. “Reizigers die de prijs van een abonnement hebben opgevraagd bij 9292 kunnen direct doorlinken naar de webshop van de vervoerders die meedoen aan de proef. Direct saldo bestellen of controleren of je als reiziger een uitcheck hebt gemist, kan ook eenvoudig geregeld worden. Daarvoor linkt 9292 nu direct naar de site van OV-chipkaart.”

Samenwerking

Zowel Translink als 9292 is verheugd over de stappen die ze gezet hebben met deze samenwerking. Ze hebben het doel om het plannen en betalen van de reis met het openbaar vervoer uiteindelijk nog verder te integreren. Arco Groothedde, algemeen directeur van Translink: “We willen het voor de OV-reiziger zo makkelijk mogelijk maken om te reizen. Met een platform waar vraag en aanbod samenkomen. Deze één-loket-gedachte is een logische stap, die we als service zien naast de webshops van de vervoerders.”

Ook directeur Stefan Hulman ziet dit loket als een voorloper voor andere diensten voor de reiziger. “Wij zijn logische partners in het openbaar vervoer en dat weet de reiziger het best.” De proef met dit loket wordt eind 2016 geëvalueerd.

[partner ID=9292]

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.