Siemens ontwikkelt oplossing voor slechte internetverbinding in trein

ICx, Siemens, Deutsche Bahn

Vanwege een gebrekkige internetverbinding, duurt het in sprinters, intercity’s en vooral in hogesnelheidstreinen vaak relatief lang om een site te openen. Dit komt onder meer door de ruiten in een trein. De internetverbinding kan echter relatief gemakkelijk opgelost worden door een nieuwe ‘coating’ aan te brengen op de ruiten in de treinwagons.

Siemens Mobility heeft deze nieuwe coating ontwikkeld om dit probleem op te lossen. De huidige coating op de ruiten moet de reizigers beschermen tegen de hitte en de zon, maar die coating reflecteert ook de elektromagnetische golven. Hierdoor wordt de internettoegang voor reizigers beperkt.

Elektriciteitsgeleidende laag

Siemens kan nu een elektriciteitsgeleidende laag uit metaal of metaaloxiden aanbrengen in de coating, waardoor radiosignalen in een bepaalde frequentie zonder problemen door de coating kunnen dringen. Deze coating is voor de reizigers onzichtbaar, waardoor zij niets zullen merken aan het raam.

Volgens Siemens zorgt dit voor een aanzienlijke verbetering van het beschikbare internet in de trein en de snelheid daarvan. Siemens heeft al meerdere proeven uitgevoerd in Railjet-treinen en daaruit bleek dat de tijd waarin goede 4G-ontvangst beschikbaar is met 33 procent toennam in treinen waarin de ruiten deze coating hadden. Bovendien is dit ook voor de spoorvervoerders een slimme beslissing, zo meent Siemens. “Ruiten met deze speciale coating kunnen tientallen jaren mee zonder onderhoud.”

Duitse Rhein-Ruhr-Express

Bestaande wagons kunnen heel gemakkelijk worden uitgerust met deze nieuwe ruiten, omdat hiervoor geen extra technische componenten of kwalificaties nodig zijn. De nieuwe ruiten worden vanaf eind 2018 voor het eerst standaard ingebouwd in de treinen van de Duitse Rhein-Ruhr-Express.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Siemens ontwikkelt oplossing voor slechte internetverbinding in trein”

Tibi Stibi|09.08.16|13:04

‘Bestaande wagons kunnen heel gemakkelijk worden uitgerust met deze nieuwe ruiten, omdat hiervoor geen extra technische componenten of kwalificaties nodig zijn. De nieuwe ruiten worden vanaf eind 2018 …’

en dan toch 2 jaar wachten waarom niet morgen mee beginnen?