smart-ov, incheck, smartphone

Schmeink: inchecken met mobiel wordt eind 2016 mogelijk

Voor het einde van dit jaar kunnen circa 10.000 mensen bij alle vervoerders in- en uitchecken met de mobiele telefoon. Het geldt nog wel alleen voor klanten van KPN of Vodafone en reizigers kunnen alleen voltarief reizen maken. Dit zegt Bart Schmeink, directeur van Transdev en de voorzitter van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven in dagblad Trouw. 

Na een succesvolle proef met de Smart OV eind vorig jaar onder 200 proefpersonen, gaat de OV-sector deze nieuwe betaalmethode nu kleinschalig uitrollen. De vervoerders waren altijd van plan om bij het succes van deze dergelijke proef de nieuwe manier van betalen dit jaar een realiteit te maken.

Voltijd reizen

In de proef, die vorig jaar november van start ging en tot en met februari duurde, konden reizigers ook alleen op saldo reizen en ze moesten automatisch opwaarderen hebben geïnstalleerd. Die keuze werd op dat moment gemaakt omdat de vervoerders de proef overzichtelijk wilden houden en alle betrokken partijen de kans wilden geven om kleine problemen op te lossen. Later zouden ook andere reisproducten eventueel op de kaart geladen kunnen worden. Dit zal aan het einde van dit jaar echter waarschijnlijk nog niet mogelijk zijn.

Volgens Schmeink verlopen de onderhandelingen met de telecombedrijven over deze nieuwe dienst niet altijd gemakkelijk en alleen Vodafone en KPN konden nu al overgehaald worden om mee te doen. Schmeink: “Telecombedrijven hebben grote sommen geld betaald voor hun licenties. En vragen zich dus vooral af wat zij eraan kunnen verdienen. Terwijl wij denken dat het voor hen juist een aanwinst kan zijn, waarmee ze de klant kunnen plezieren. Gelukkig zijn er sinds kort positieve ontwikkelingen bij KPN en Vodafone.”

Betalen met bankkaart

De bedoeling was in eerste instantie om reizigers in 2017 behalve met de mobiele telefoon ook met de bankkaart te kunnen laten betalen. Of dat gaat lukken, is nu nog niet duidelijk. Volgens de directeur van Transdev willen de vervoerders dit wel graag, maar lijken de banken eerder in te zetten op 2019.

Het grootste probleem blijkt de wens van de banken om een garantie te krijgen over het aantal betalingen die via hun systemen gaan lopen als reizigers straks met een bankpas kunnen betalen. Die durven de vervoerders echter niet te geven, omdat zij ook niet kunnen voorspellen welke methode populair wordt.

Nieuwe betaaldiensten

“Nieuwe betaaldiensten als Apple Pay en Google Wallet kunnen weleens snel gaan groeien”, aldus Schmeink. “En dan heb je nog de opkomst van het betalen via horloges en sieraden via chips. Met al die nieuwe mogelijkheden kun je je zelfs afvragen, en dat doen banken zelf ook, of de bankpas over tien jaar nog wel bestaat.”

De coöperatie OV-betalen blijft daarom continue contact houden met banken, met hen overleggen en wil ook proeven blijven uitvoeren. Aan het einde van dit jaar start er een onderzoekspilot bij HTM om te betalen met een pinpas van ABN Amro. “Als het aan ons ligt, gaat het wel lukken om te betalen in het OV via tenminste één bank.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.