laadpaal, elektrische bus

Is Nederland klaar voor een grootschalige uitrol van laadinfrastructuurprojecten?

In Europa zullen aan het eind van dit jaar al circa 200 bussen dagelijks opgeladen moeten worden en dat aantal zal alleen maar groeien de komende jaren. Dit vereist een goede implementatie en werking van de laadinfrastructuur, zodat het OV goed blijft opereren. Bob Bouhuijs van Heliox zal tijdens een focus-sessie op BusVision dit jaar de ervaringen delen over een grootschalige uitrol van laadinfrastructuurprojecten in Europa en vragen van vervoerders en overheden beantwoorden.

Bouhuijs is commercieel directeur bij Heliox BV, een bedrijf uit Best dat onder andere de laadinfrastructuur voor elektrische bussen levert, zowel voor opportunity charging als depot charging, maar ook voor het zogenaamde smart fleet charging. Hierbij wordt de energie op een slimme wijze gedistribueerd naar de bussen die de energie het hardste nodig hebben, wat zorgt voor een snellere en meer efficiënte manier van opladen.

Ontwikkeling

Heliox laadt momenteel bussen in Scandinavië, Duitsland, Turkije en de Benelux. Dit zijn ook de plekken waar in Europa nu de meeste bussen rijden. Daar heeft Heliox ervaren dat elektrische bussen al succesvol in de gewone dienstregeling kunnen worden opgenomen, maar Bouhuijs benadrukt dat hiervoor voldoende kunde nodig is. “Elektrische bussen zijn zeer goed in te voeren in de huidige operatie, maar dit vereist wel kennis.” Die kennis wordt nu opgebouwd bij Heliox, maar ook bij andere spelers in de sector, waaronder de vervoerders zelf.

“Laadinfrastructuur is de backbone van de operatie”, aldus Bouhuijs. “Deze moet dus zeer betrouwbaar zijn en aangesloten zijn op een stabiel elektriciteitsnetwerk. Dat is nu al het geval in hierboven genoemde landen. Een uitdaging is momenteel de doorlooptijd. Er moet soms binnen enkele dagen een volledige infrastructuur komen die 15 jaar moet functioneren.”

Voorlopers

In een periode van circa 10 jaar moet het overgrote deel van de 5000 bussen in Nederland zonder uitstoot aan de uitlaat kunnen rijden en de verwachting is dat elektrisch vervoer hierbij een grote rol gaat spelen. Bouhuijs gelooft dat dit mogelijk is. Bouhuijs: “De bus-industrie heeft voorlopers zoals Volvo en VDL en elektrische bussen zijn inmiddels in serieproductie. En ook bij de grootschalige uitrol van elektrische bussen zien we tot op dit moment geen problemen ontstaan of aangegeven worden door de netbeheerders. Met de kennis en ervaring die nu aanwezig is, kan de uitrol verder goed uitgevoerd worden.”

busvisionbanner-1

Heliox geeft op woensdag een workshop over de grootschalige uitrol van laadinfrastructuurprojecten in Europa. De focus-sessie geeft inzicht in de ervaringen, gericht op vragen van vervoerders en aanbestedende overheden. U heeft nog één dag om zich te registreren voor BusVision 2016

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Is Nederland klaar voor een grootschalige uitrol van laadinfrastructuurprojecten? | OVPro.nl
laadpaal, elektrische bus

Is Nederland klaar voor een grootschalige uitrol van laadinfrastructuurprojecten?

In Europa zullen aan het eind van dit jaar al circa 200 bussen dagelijks opgeladen moeten worden en dat aantal zal alleen maar groeien de komende jaren. Dit vereist een goede implementatie en werking van de laadinfrastructuur, zodat het OV goed blijft opereren. Bob Bouhuijs van Heliox zal tijdens een focus-sessie op BusVision dit jaar de ervaringen delen over een grootschalige uitrol van laadinfrastructuurprojecten in Europa en vragen van vervoerders en overheden beantwoorden.

Bouhuijs is commercieel directeur bij Heliox BV, een bedrijf uit Best dat onder andere de laadinfrastructuur voor elektrische bussen levert, zowel voor opportunity charging als depot charging, maar ook voor het zogenaamde smart fleet charging. Hierbij wordt de energie op een slimme wijze gedistribueerd naar de bussen die de energie het hardste nodig hebben, wat zorgt voor een snellere en meer efficiënte manier van opladen.

Ontwikkeling

Heliox laadt momenteel bussen in Scandinavië, Duitsland, Turkije en de Benelux. Dit zijn ook de plekken waar in Europa nu de meeste bussen rijden. Daar heeft Heliox ervaren dat elektrische bussen al succesvol in de gewone dienstregeling kunnen worden opgenomen, maar Bouhuijs benadrukt dat hiervoor voldoende kunde nodig is. “Elektrische bussen zijn zeer goed in te voeren in de huidige operatie, maar dit vereist wel kennis.” Die kennis wordt nu opgebouwd bij Heliox, maar ook bij andere spelers in de sector, waaronder de vervoerders zelf.

“Laadinfrastructuur is de backbone van de operatie”, aldus Bouhuijs. “Deze moet dus zeer betrouwbaar zijn en aangesloten zijn op een stabiel elektriciteitsnetwerk. Dat is nu al het geval in hierboven genoemde landen. Een uitdaging is momenteel de doorlooptijd. Er moet soms binnen enkele dagen een volledige infrastructuur komen die 15 jaar moet functioneren.”

Voorlopers

In een periode van circa 10 jaar moet het overgrote deel van de 5000 bussen in Nederland zonder uitstoot aan de uitlaat kunnen rijden en de verwachting is dat elektrisch vervoer hierbij een grote rol gaat spelen. Bouhuijs gelooft dat dit mogelijk is. Bouhuijs: “De bus-industrie heeft voorlopers zoals Volvo en VDL en elektrische bussen zijn inmiddels in serieproductie. En ook bij de grootschalige uitrol van elektrische bussen zien we tot op dit moment geen problemen ontstaan of aangegeven worden door de netbeheerders. Met de kennis en ervaring die nu aanwezig is, kan de uitrol verder goed uitgevoerd worden.”

busvisionbanner-1

Heliox geeft op woensdag een workshop over de grootschalige uitrol van laadinfrastructuurprojecten in Europa. De focus-sessie geeft inzicht in de ervaringen, gericht op vragen van vervoerders en aanbestedende overheden. U heeft nog één dag om zich te registreren voor BusVision 2016

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.