Meerijdienst Samobiel groeit langzaam maar gestaag

De eerste ervaringen met Samobiel in Nederland leren dat het tijd kost om dit van oorsprong Zweedse carpool-initiatief goed van de grond te krijgen in kleine plattelandsgemeenten met weinig of geen OV. Sinds afgelopen zomer zijn er nu vier Nederlandse dorpen waar de dienst actief is. Het Friese dorp Haule was de eerste. Drie andere dorpen volgen binnenkort.

Het initiatief is vijf jaar geleden ontstaan in het Zweedse dorpje Tolg. Het idee was om het makkelijker te maken dat dorpsgenoten met elkaar meerijden door vraag en aanbod van autoritten via een website te koppelen. In het ideale geval worden de passagiers naar hun eindbestemming vervoerd. Lukt dat niet, dan naar een OV-knooppunt. Het initiatief is bedoeld als aanvulling op het openbaar vervoer. Bovendien wil Samobiel hiermee een laagdrempelige en veilige oplossing bieden, die kan bijdragen aan de leefbaarheid in kleine plattelandsgemeenten.

Vrijwilligers

Nederland is na Zweden het tweede land dat hiermee begonnen is onder de naam Samobiel. Behalve in Haule (Friesland) is de dienst ook actief in Ruinerwold (Drenthe), Klarenbeek (Gelderland) en Marknesse (Flevoland). Verder zijn er voorbereidingen getroffen voor de lancering in Zaamslag (Zeeland), Vianen (Noord-Brabant) en Augustinusga (Friesland). Het gaat om kleine dorpen met een inwoneraantal tussen de 400 en 5000.

De introductie van Samobiel is geen “quick fix”, maakte Victor Wollaert van Samobiel duidelijk tijdens BusVision eerder deze maand in Houten. “De aanloop, implementatie en activatie is een langdurige zaak. Verandering op het platteland gaat langzaam. Ik had verder willen zijn.” De dienst is volgens hem erg afhankelijk van vrijwilligers. Het kost veel tijd en energie om hen enthousiast te krijgen en ze vertrouwd te maken met de lokale website die Samobiel vervolgens inricht. Dat lukt het beste als een groepje vrijwilligers zich opwerpt als ambassadeur voor de dienst. De organisatie zorgt verder voor de technische ondersteuning en de eventuele trainingen voor gebruikers.

Bewezen oplossing

Ook de financiële afhandeling regelt Samobiel, zodat er geen onderlinge discussie ontstaat tussen dorpsgenoten. Het dorp betaalt tevoren zelf het prijsniveau. Gemiddeld ligt dat voor een passagier tussen de 12 en 15 eurocent per kilometer. Daarvan krijgt de chauffeur ongeveer 8 eurocent. Dat bedrag is bedoeld als tegemoetkoming in de kosten. Er is dus geen sprake van vervoer dat valt onder de Taxiwet, benadrukt Wollaert. Per boeking betaalt een gebruiker daarbovenop eenmalig 50 cent.

Hoewel de introductie van de meerijdienst meer tijd kost dan verwacht, gelooft Wollaert nog steeds heilig in de potentie van het concept. “Onze strategie is nu om een succes te maken van de pilots die lopen en van daaruit door te gaan. Het is een bewezen oplossing. In Zweden zijn ze na vijf jaar nu op twintig locaties bezig.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.