Genomineerden voor Blije Reizigers Prijs 2016 bekend

Kennisnetwerk Railforum heeft vijf projecten genomineerd die kans maken op de Blije Reizigers Prijs 2016. De prijs wordt uitgereikt aan initiatieven, waarmee verbeteringen in het OV worden gerealiseerd die het reizen met het OV voor de reiziger plezieriger maken. Door de prijsuitreiking wordt aan de initiatieven landelijke bekendheid gegeven, zodat zij op grotere schaal worden uitgerold. Tot aan 14 november kan gestemd worden op het favoriete project en de uitreiking is op 28 november.

De genomineerden dit jaar zijn:

Audiotour tijdens ‘Mooiste treinreis van Nederland’

Dit is de luisterapp van NS. Treinreizigers die tussen Almere en Lelystad reizen, kunnen via een speciale app op hun telefoon luisteren naar een audiotour voor wat volgens de reizigers zelf het mooiste tracé van Nederland is. Om de omgeving extra goed te kunnen zien, deelde de NS de eerste weken verrekijkers uit bij het treinkaartje. NS-woordvoerder Erik Kroeze: “Zo’n audiotour is vooral voor forensen leuk. Zo horen ze wat ze elke dag zien zonder dat ze er weet van hebben.”’ De tour, ingesproken door oud-politica Erica Terpstra, werkt beide kanten op.

Project WELKOM! van Veolia

Veolia wil in het laatste jaar van haar concessie in Limburg de hoogste klanttevredenheid behalen van de gehele concessieperiode. Om dat ambitieuze doel te bereiken vestigt Veolia speciale aandacht op de serviceaspecten van haar dienstverlening.Een simpele begroeting bij het instappen, begeleiding bij verstoringen, aandacht voor reizigers die even hulp nodig hebben. Veolia heeft in samenwerking met de Hotel Management School Maastricht het project WELKOM! ontwikkeld. WELKOM! is erop gericht om de servicegerichtheid en de gastvrijheid van medewerkers te versterken.

HTM zoekt rechtmatige eigenaars

HTM vindt gemiddeld 6.000 voorwerpen per jaar in haar trams en bussen. Als een reiziger iets verliest in tram of bus, is het voor HTM een hoge prioriteit om het verloren voorwerp snel terug te vinden. De reiziger heeft vanaf nu zélf de regie over het terugvinden van zijn voorwerp en kan 24/7 online zien of het verloren voorwerp is teruggevonden. Na een match tussen voorwerp en eigenaar, bezorgt HTM het verloren voorwerp bij de eigenaar thuis. De eigenaar betaalt hiervoor 4 euro administratiekosten en geen verzendkosten. Door het proces op deze manier te versimpelen wil HTM meer voorwerpen terugbezorgen bij de eigenaar. De verwachting is dat HTM op deze manier drie keer zoveel voorwerpen kan terug bezorgen.

HappyRail.com

Treinreiswinkel werkt aan een wereldwijde boekingssite voor treinreizen. Onder de naam HappyRail.com moet het uiteindelijk mogelijk zijn om via een one-stop-shopprincipe onder een persoonlijk account een treinticket te boeken naar om het even welke bestemming. Tegen het einde van het jaar moet het in ieder geval mogelijk zijn om alle Europese treinreizen te boeken, evenals Canada. De gebruiker kan dan boeken, betalen en het ticket uitprinten. Begin volgend jaar moet het ook mogelijk zijn om tickets in landen als India en Japan te boeken. Namens de reizigers kreeg Treinreiswinkel een prijs aangeboden voor beste idee tijdens de Spoortop gelanceerd. De website wordt zo gebruiksvriendelijk mogelijk, zodat de start van de treinreis geen frustrerende, wel blije ervaring is.

Petflesautomaat met zeegeluid van RET

RET heeft 14 petflesautomaten op 13 metrostations geplaatst, waar reizigers hun lege blikjes en petflessen kunnen inleveren tegen een kleine beloning. Per ingeleverde petfles kunnen reizigers kiezen of zij 15 cent per blikje/flesje korting willen bij een Rotterdamse onderneming, of 15 cent doneren aan Blijdorp die de Seacleaners-Int foundation steunt. Deze stichting houdt zich bezig met het verwijderen van plastic afval uit de zee. De nieuwe petflesautomaten hebben een scherm met bewegende visjes. En als je een fles of blikje inlevert hoor je zeegeluiden. Daarnaast zijn de automaten voorzien van digitale reclameschermen. De petflesautomaten worden geleverd door Eco euros, die streeft naar een samenleving waarbij afval volledig wordt hergebruikt

De afgelopen jaren ging de Blije Reizigers Prijs naar de Smart-OV proef, GoAbout, het Reizen op rekening (RET) en het OV-diploma voor basisscholieren (Veilig Verkeer Nederland).

Ga naar de website van Railforum om je stem uit te brengen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.