Den Haag CS, sprinter, tram, foto: ProRail/Rob van Esch

Toekomstbeeld OV: OV moet tot 2040 flink op de schop

Den Haag CS, sprinter, tram, foto: ProRail/Rob van Esch

Het OV moet tot aan 2040 flink veranderen. Niet alleen in de dunbevolkte gebieden waar het reguliere OV niet meer rendabel is, maar ook in de steden waar metro’s en lightrailverbindingen aan hun eigen succes ten onder dreigen te gaan. Dit blijkt uit het Toekomstbeeld OV dat donderdag is gepresenteerd door staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

Dit Toekomstbeeld is een gedeelde toekomstvisie op het openbaar vervoer van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincies, de metropoolregio’s, ProRail en alle Nederlandse vervoerders. Hierin wordt beschreven dat treinen die rijden tussen de grote steden wellicht minder tussenstops moeten maken, dat er plannen gemaakt moeten worden om genoeg ruimte te creëren in het OV in Randstad en dat de dunbevolkte gebieden moeten ontsloten worden door nieuwe concepten en voorzieningen, zoals deelauto’s en e-bikes.

Doel

Het doel van deze toekomstvisie is om reizigers in 2040 binnen een uur van deur tot deur te kunnen laten reizen tussen de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Op dat gebied lijkt deze visie veel op de visie die afgelopen juli werd gepresenteerd door NS en de stadsvervoerders. Deze visie richtte zich echter alleen op het vervoer in de Randstad en de streekvervoerders waren er daarom niet bij betrokken.

Ditmaal is er echter ook rekening gehouden met de dunbevolkte gebieden, waar de bussen veel leger zijn en waar het traditionele OV niet meer voldoet en niet langer rendabel is. Hier zien de partijen wel iets in innovatieve vormen van vervoer, zoals zelfrijdend vervoer en deelvervoer. Daarmee kunnen reizigers in dunbevolkte gebieden net zo goed snel en gemakkelijk op de gewenste bestemming komen.

Bovendien is in deze visie ook rekening gehouden met steden buiten de Randstad. “De reistijd van de verbindingen tussen de Randstad en de economisch sterke gebieden rond Groningen, Enschede, Arnhem-Nijmegen, Breda-Tilburg-Eindhoven en Maastricht moet verkort worden”, aldus Dijksma.

Verandering

Dit vereist van betrokken partijen dat ze scherpe keuze moeten maken. “Het Nederlandse openbaar vervoer staat nooit stil”, zei de staatssecretaris. “Er is de afgelopen jaren al veel veranderd, zoals de OV chipkaart die nu al helemaal geïntegreerd is in ons systeem. Het is belangrijk dat alle betrokken partijen het nu eens zijn geworden over de richting waarin het openbaar vervoer zich in stedelijke en in dunbevolkte gebieden moet ontwikkelen. Daarbij is ook belangrijk dat we sneller kunnen én durven inspelen op nieuwe ontwikkelingen en innovaties.’

Dit betekent in ieder geval dat er moet worden ingezet op een groot netwerk met directe verbindingen naar de drukbezochte plekken in steden. Hier moeten de wachttijden kort zijn, wat inhoudt dat metro’s, lightrailvoertuigen en bussen in hoge frequentie gaan rijden. Het ministerie laat weten daarvoor investeringen in infrastructuur en fietsvoorzieningen belangrijk te vinden.

Techniek

Techniek speelt in de visie een belangrijke rol. Het ministerie wil dat reizigers real time-reisadviezen kunnen krijgen via bijvoorbeeld apps en zo zelf snel de afweging kunnen maken tussen verschillende reisopties. Tevens moet het automatisch afrekenen en het integreren van reisabonnementen van verschillende vervoerders zo snel mogelijk realiteit worden.

Om de nieuwe vormen van OV te realiseren, gaan de verschillende partijen de visie omzetten in een agenda voor de komende jaren. Dit moet ervoor zorgen dat er sneller kan worden ingesprongen op ontwikkelingen en innovaties, die op dit moment nog niet allemaal te voorzien zijn. De partijen zullen werken aan het opzetten van proeven en experimenten en een overzicht van acties en maatregelen die op termijn nodig zijn.

Experimenten

Het ministerie benadrukt hoe belangrijk het is om alvast te experimenteren met nieuwe concepten, zodat deze op termijn snel en op grote schaal van de grond komen. Daarom zal onder andere in Friesland worden onderzocht of en hoe het uitbreiden van bestaande bushaltes naar grotere ‘overstaplocaties’ met plek voor conventionele auto’s en fietsen, maar ook voor deelauto’s, e-fietsen en deeltaxi’s, het gemak van reizigers kunnen vergroten. Verder zal bij verschillende luchthavens gekeken worden of zelfrijdend vervoer mensen snel van treinstations en haltes in de omgeving naar de luchthavens kan brengen.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Toekomstbeeld OV: OV moet tot 2040 flink op de schop”

Arco Sierts|21.12.16|01:52

Wat een onzinnige visie. OV wordt dik gesubsidieerd, dus waarom moet het onrendabele deel verdwijnen? Laten we dan ook maar meteen alle OV-slurpsidies afschaffen en puur winstgevend draaien…
Achter dit verhaal schuilt een agenda, en dat is die van de grootste steden die alle belastinggeld naar zich toe willen trekken, en de rest van Nederland OV-loos willen maken. Dus de mensen in de regio betalen via de belasting de mobiliteit in de steden, en krijgen zelf niks. OV is een netwerkvoorziening!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Toekomstbeeld OV: OV moet tot 2040 flink op de schop | OVPro.nl
Den Haag CS, sprinter, tram, foto: ProRail/Rob van Esch

Toekomstbeeld OV: OV moet tot 2040 flink op de schop

Den Haag CS, sprinter, tram, foto: ProRail/Rob van Esch

Het OV moet tot aan 2040 flink veranderen. Niet alleen in de dunbevolkte gebieden waar het reguliere OV niet meer rendabel is, maar ook in de steden waar metro’s en lightrailverbindingen aan hun eigen succes ten onder dreigen te gaan. Dit blijkt uit het Toekomstbeeld OV dat donderdag is gepresenteerd door staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

Dit Toekomstbeeld is een gedeelde toekomstvisie op het openbaar vervoer van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincies, de metropoolregio’s, ProRail en alle Nederlandse vervoerders. Hierin wordt beschreven dat treinen die rijden tussen de grote steden wellicht minder tussenstops moeten maken, dat er plannen gemaakt moeten worden om genoeg ruimte te creëren in het OV in Randstad en dat de dunbevolkte gebieden moeten ontsloten worden door nieuwe concepten en voorzieningen, zoals deelauto’s en e-bikes.

Doel

Het doel van deze toekomstvisie is om reizigers in 2040 binnen een uur van deur tot deur te kunnen laten reizen tussen de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Op dat gebied lijkt deze visie veel op de visie die afgelopen juli werd gepresenteerd door NS en de stadsvervoerders. Deze visie richtte zich echter alleen op het vervoer in de Randstad en de streekvervoerders waren er daarom niet bij betrokken.

Ditmaal is er echter ook rekening gehouden met de dunbevolkte gebieden, waar de bussen veel leger zijn en waar het traditionele OV niet meer voldoet en niet langer rendabel is. Hier zien de partijen wel iets in innovatieve vormen van vervoer, zoals zelfrijdend vervoer en deelvervoer. Daarmee kunnen reizigers in dunbevolkte gebieden net zo goed snel en gemakkelijk op de gewenste bestemming komen.

Bovendien is in deze visie ook rekening gehouden met steden buiten de Randstad. “De reistijd van de verbindingen tussen de Randstad en de economisch sterke gebieden rond Groningen, Enschede, Arnhem-Nijmegen, Breda-Tilburg-Eindhoven en Maastricht moet verkort worden”, aldus Dijksma.

Verandering

Dit vereist van betrokken partijen dat ze scherpe keuze moeten maken. “Het Nederlandse openbaar vervoer staat nooit stil”, zei de staatssecretaris. “Er is de afgelopen jaren al veel veranderd, zoals de OV chipkaart die nu al helemaal geïntegreerd is in ons systeem. Het is belangrijk dat alle betrokken partijen het nu eens zijn geworden over de richting waarin het openbaar vervoer zich in stedelijke en in dunbevolkte gebieden moet ontwikkelen. Daarbij is ook belangrijk dat we sneller kunnen én durven inspelen op nieuwe ontwikkelingen en innovaties.’

Dit betekent in ieder geval dat er moet worden ingezet op een groot netwerk met directe verbindingen naar de drukbezochte plekken in steden. Hier moeten de wachttijden kort zijn, wat inhoudt dat metro’s, lightrailvoertuigen en bussen in hoge frequentie gaan rijden. Het ministerie laat weten daarvoor investeringen in infrastructuur en fietsvoorzieningen belangrijk te vinden.

Techniek

Techniek speelt in de visie een belangrijke rol. Het ministerie wil dat reizigers real time-reisadviezen kunnen krijgen via bijvoorbeeld apps en zo zelf snel de afweging kunnen maken tussen verschillende reisopties. Tevens moet het automatisch afrekenen en het integreren van reisabonnementen van verschillende vervoerders zo snel mogelijk realiteit worden.

Om de nieuwe vormen van OV te realiseren, gaan de verschillende partijen de visie omzetten in een agenda voor de komende jaren. Dit moet ervoor zorgen dat er sneller kan worden ingesprongen op ontwikkelingen en innovaties, die op dit moment nog niet allemaal te voorzien zijn. De partijen zullen werken aan het opzetten van proeven en experimenten en een overzicht van acties en maatregelen die op termijn nodig zijn.

Experimenten

Het ministerie benadrukt hoe belangrijk het is om alvast te experimenteren met nieuwe concepten, zodat deze op termijn snel en op grote schaal van de grond komen. Daarom zal onder andere in Friesland worden onderzocht of en hoe het uitbreiden van bestaande bushaltes naar grotere ‘overstaplocaties’ met plek voor conventionele auto’s en fietsen, maar ook voor deelauto’s, e-fietsen en deeltaxi’s, het gemak van reizigers kunnen vergroten. Verder zal bij verschillende luchthavens gekeken worden of zelfrijdend vervoer mensen snel van treinstations en haltes in de omgeving naar de luchthavens kan brengen.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Toekomstbeeld OV: OV moet tot 2040 flink op de schop”

Arco Sierts|21.12.16|01:52

Wat een onzinnige visie. OV wordt dik gesubsidieerd, dus waarom moet het onrendabele deel verdwijnen? Laten we dan ook maar meteen alle OV-slurpsidies afschaffen en puur winstgevend draaien…
Achter dit verhaal schuilt een agenda, en dat is die van de grootste steden die alle belastinggeld naar zich toe willen trekken, en de rest van Nederland OV-loos willen maken. Dus de mensen in de regio betalen via de belasting de mobiliteit in de steden, en krijgen zelf niks. OV is een netwerkvoorziening!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.