Delft Hyperloop

NS en UNIIQ investeren in ontwikkeling Hyperloop

Foto: archiefbeeld van Delft Hyperloop

De start-up Hardt ontvangt in totaal 600.000 euro van het NS Innovatiefonds en regionaal investeringsfonds UNIIQ. Hiermee kan Hardt de komende jaren werken aan de ontwikkeling van een Hyperloop, een trein die op zeer hoge snelheid kan voortbewegen.  De start-up wordt gevormd door vier van de oprichters van het Delft Hyperloop project.

“Het is voor ons zeer interessant om aan deze nieuwe ontwikkelingen bij te dragen ook vanwege de mogelijke spin-offs voor de spoorsector”, aldus Maurice Unck, directeur Commercie en Ontwikkeling bij NS.  Met het vervoersysteem Hyperloop kunnen mensen én goederen reizen met de snelheid van een vliegtuig, maar met het gemak van een trein. Lichtgewicht capsules schieten tegen de snelheid van het geluid door een buis zonder luchtweerstand, zwevend op magneten en aangedreven door zonne-energie.

Trein

De Hyperloop is een nieuwe manier van transport, waarbij de capsule snelheden kan bereiken van wel 1200 kilometer per uur. De capsule beweegt zich namelijk voort in speciaal ontwikkelde vacuümbuizen en daar is geen luchtdruk. Verder is deze manier van vervoer schoner en zuiniger, want de Hyperloop werkt volledig op zonne-energie. Met behulp van magneten zweeft de capsule boven een baan waardoor het energieverlies geminimaliseerd kan worden. Zonnepanelen op de buis leveren de stroom die nodig is om de capsule in beweging te brengen.

Het Delft Hyperloop team werd in januari 2017 winnaar van de SpaceX Hyperloop Pod competitie, de competitie die door Elon Musk was georganiseerd. Hieraan deden ook andere universitaire teams mee, zoals de MIT en Virginia Tech. Tijdens deze wedstrijd haalde het prototype van de Delftse studenten een snelheid van 93 kilometer per uur over het testtrack van 1,25 kilometer dat door SpaceX was neergelegd.

Investering van NS

NS is het Innovatiefonds gestart als mogelijkheid om te kunnen investeren in innovatieve mobiliteit. De 3 ton die NS steekt in Hardt, is de eerste investering sinds de start van het fonds eind 2015. “Met dergelijke investeringen wil NS voorop blijven lopen: Hyperloop blijft de komende jaren een zaak van experimenteel onderzoek en ontwikkeling”, aldus de spoorvervoer. “NS Innovatiefonds stimuleert met haar investering dat Hardt doorgaat met het succesvol ontwikkelen van de hyperloop technologie.”

Ook Hardt is erg blij met de investering. “Het is ons doel over vier jaar een volledig operationeel testtraject te hebben gebouwd”, aldus Tim Houter, directeur van de start-up. “Samen, als één Nederland, brengen wij de globale mobiliteit tot een nieuw niveau, en Nederland tot de top op het gebied van techniek en innovatie. Het startkapitaal van UNIIQ, Delft Enterprises en NS Innovatiefonds is hierin en goede impuls naar een nieuwe wereld van transport.”

Innovatie

NS is ook in gesprek met andere start-ups op het gebied van innovatie in mobiliteit. De vervoerder heeft 5 miljoen euro gereserveerd voor dit fonds met een looptijd van 6 jaar. Hiermee wil NS ontwikkelingen stimuleren die mobiliteit verder gaan brengen, maar ook het enthousiasme voor technische studies bij scholieren en studenten vergroten. De vervoerder is hard op zoek naar technisch talent.

NS is dit jaar aanwezig op de Rail Carriere Dag 2017 op RailTech, 28 – 30 maart in de Jaarbeurs Utrecht

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS en UNIIQ investeren in ontwikkeling Hyperloop”

Arco Sierts|16.02.17|23:04

NS krijgt het al jaren niet voor elkaar om IC’s (op plaatsen waar dat allang kan) 160 km/u te laten rijden. Idem een betrouwbare IC Direct: lukt ook niet. Treindienst heropstarten na grote verstoring? Genoeg materieel? OV-Chipkaart voordelig en klantgericht? Maar dus wel 3 ton voor hyperloop. Het is steeds hetzelfde met NS: grootse grootspraak over ‘de toekomst’, maar ondertussen richting klant & markt steeds weer opnieuw pijnlijk struikelen over steeds dezelfde loszittende schoenveters.

Wouter van Gessel|21.02.17|22:50

Hyperloop zit nu in een transitie van droom naar testface. Er zijn genoeg vragen die eerst opgelost moeten worden wil men de positie van Hyperloop in het spectrum van geleidetransport kunnen bepalen.Snelheden van 1200 km/u en korte reistijden tussen Europese steden is voorbarig om te roepen.Hyperloop zit niet in segment van NS. NS kan beter investeren in maglev. Als IC kan maglev steden,luchthavens binnen NL verbinden.Reisgemak en reistijd zullen sterk verbeteren.NS moet zijn huiswerk beter doen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS en UNIIQ investeren in ontwikkeling Hyperloop | OVPro.nl
Delft Hyperloop

NS en UNIIQ investeren in ontwikkeling Hyperloop

Foto: archiefbeeld van Delft Hyperloop

De start-up Hardt ontvangt in totaal 600.000 euro van het NS Innovatiefonds en regionaal investeringsfonds UNIIQ. Hiermee kan Hardt de komende jaren werken aan de ontwikkeling van een Hyperloop, een trein die op zeer hoge snelheid kan voortbewegen.  De start-up wordt gevormd door vier van de oprichters van het Delft Hyperloop project.

“Het is voor ons zeer interessant om aan deze nieuwe ontwikkelingen bij te dragen ook vanwege de mogelijke spin-offs voor de spoorsector”, aldus Maurice Unck, directeur Commercie en Ontwikkeling bij NS.  Met het vervoersysteem Hyperloop kunnen mensen én goederen reizen met de snelheid van een vliegtuig, maar met het gemak van een trein. Lichtgewicht capsules schieten tegen de snelheid van het geluid door een buis zonder luchtweerstand, zwevend op magneten en aangedreven door zonne-energie.

Trein

De Hyperloop is een nieuwe manier van transport, waarbij de capsule snelheden kan bereiken van wel 1200 kilometer per uur. De capsule beweegt zich namelijk voort in speciaal ontwikkelde vacuümbuizen en daar is geen luchtdruk. Verder is deze manier van vervoer schoner en zuiniger, want de Hyperloop werkt volledig op zonne-energie. Met behulp van magneten zweeft de capsule boven een baan waardoor het energieverlies geminimaliseerd kan worden. Zonnepanelen op de buis leveren de stroom die nodig is om de capsule in beweging te brengen.

Het Delft Hyperloop team werd in januari 2017 winnaar van de SpaceX Hyperloop Pod competitie, de competitie die door Elon Musk was georganiseerd. Hieraan deden ook andere universitaire teams mee, zoals de MIT en Virginia Tech. Tijdens deze wedstrijd haalde het prototype van de Delftse studenten een snelheid van 93 kilometer per uur over het testtrack van 1,25 kilometer dat door SpaceX was neergelegd.

Investering van NS

NS is het Innovatiefonds gestart als mogelijkheid om te kunnen investeren in innovatieve mobiliteit. De 3 ton die NS steekt in Hardt, is de eerste investering sinds de start van het fonds eind 2015. “Met dergelijke investeringen wil NS voorop blijven lopen: Hyperloop blijft de komende jaren een zaak van experimenteel onderzoek en ontwikkeling”, aldus de spoorvervoer. “NS Innovatiefonds stimuleert met haar investering dat Hardt doorgaat met het succesvol ontwikkelen van de hyperloop technologie.”

Ook Hardt is erg blij met de investering. “Het is ons doel over vier jaar een volledig operationeel testtraject te hebben gebouwd”, aldus Tim Houter, directeur van de start-up. “Samen, als één Nederland, brengen wij de globale mobiliteit tot een nieuw niveau, en Nederland tot de top op het gebied van techniek en innovatie. Het startkapitaal van UNIIQ, Delft Enterprises en NS Innovatiefonds is hierin en goede impuls naar een nieuwe wereld van transport.”

Innovatie

NS is ook in gesprek met andere start-ups op het gebied van innovatie in mobiliteit. De vervoerder heeft 5 miljoen euro gereserveerd voor dit fonds met een looptijd van 6 jaar. Hiermee wil NS ontwikkelingen stimuleren die mobiliteit verder gaan brengen, maar ook het enthousiasme voor technische studies bij scholieren en studenten vergroten. De vervoerder is hard op zoek naar technisch talent.

NS is dit jaar aanwezig op de Rail Carriere Dag 2017 op RailTech, 28 – 30 maart in de Jaarbeurs Utrecht

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS en UNIIQ investeren in ontwikkeling Hyperloop”

Arco Sierts|16.02.17|23:04

NS krijgt het al jaren niet voor elkaar om IC’s (op plaatsen waar dat allang kan) 160 km/u te laten rijden. Idem een betrouwbare IC Direct: lukt ook niet. Treindienst heropstarten na grote verstoring? Genoeg materieel? OV-Chipkaart voordelig en klantgericht? Maar dus wel 3 ton voor hyperloop. Het is steeds hetzelfde met NS: grootse grootspraak over ‘de toekomst’, maar ondertussen richting klant & markt steeds weer opnieuw pijnlijk struikelen over steeds dezelfde loszittende schoenveters.

Wouter van Gessel|21.02.17|22:50

Hyperloop zit nu in een transitie van droom naar testface. Er zijn genoeg vragen die eerst opgelost moeten worden wil men de positie van Hyperloop in het spectrum van geleidetransport kunnen bepalen.Snelheden van 1200 km/u en korte reistijden tussen Europese steden is voorbarig om te roepen.Hyperloop zit niet in segment van NS. NS kan beter investeren in maglev. Als IC kan maglev steden,luchthavens binnen NL verbinden.Reisgemak en reistijd zullen sterk verbeteren.NS moet zijn huiswerk beter doen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.