Alternatieve betaalmethoden verbeteren punctualiteit bus

In het huidige busvervoer is het steeds belangrijker dat buschauffeurs punctueel rijden en zich zo aan de dienstregeling houden. Losse kaartverkoop – waarbij chauffeurs bij de haltes allerlei handelingen moeten verrichten – is hierop van grote invloed. Daar komt nog bij dat contant geld in de bus ervoor zorgt dat buschauffeur een risico lopen om te worden overvallen. Alternatieve betaalmogelijkheden zijn dan goed voor de punctualiteit en voor de sociale veiligheid.

De eerste alternatieven voor cash komen nu beschikbaar en door de snelle ontwikkelingen op dit gebied is het te verwachten dat dit snel toeneemt. Momenteel is de OV-chipkaart al ingeburgerd, maar ook betalen met je bankpas wordt mogelijk en in- en uitchecken via mobiele telefoon wordt steeds belangrijker. En dan heb je nog de incidentele reizigers, die gewoon een eenmalig kaartje willen. Vervoerders zouden er daarom goed aan doen om zo snel mogelijk te investeren in nieuwe betaalmogelijkheden om te voorkomen dat een chauffeur kaartjes moet verkopen en contant geld moet accepteren. “Een vervoerder moet alle reizigers kunnen bedienen. Wij bieden daarvoor het totale pakket”, legt Jacques Togtema van Thales uit.

Nieuwe betaalmanieren

Thales levert onder meer validators aan vervoerders en kan die nu al leveren op een manier dat de validator geschikt is voor alle nieuwe betaalmogelijkheden. Onder meer door reizigers te laten betalen met een bankpas, waarmee in 2015 de eerste proef bij de Rotterdamse vervoerder RET van start ging. Tijdens de proef kon het alleen nog maar bij het metrovervoer voor een geselecteerde reizigersgroep.

Door de grote hoeveelheid busovervallen in 2015 en 2016, is het juist ook belangrijk dat er wordt ingespeeld op een alternatieve oplossing voor de contante betaling van papieren kaartjes in de bussen. Omdat de Nederlandse vervoerders naar volledig cashloos willen, installeren ze momenteel pinapparaten. Hoewel dit werkt, is het ook een relatief dure oplossing en op de lange termijn gelooft Thales dat het verstandiger is om de validators aan te passen, zodat ze geschikt zijn voor nieuwe betaalmethoden.

Wanneer die nieuwe methoden realiteit worden, zullen er geen pinapparaten meer nodig zijn. Het is de bedoeling dat een reiziger straks via een app, een bankpas of gewoon door de NFC-chip in zijn telefoon kan in- en uitchecken. Incidentele reizigers kunnen bijvoorbeeld thuis een kaartje kopen, waarna ze op hun telefoon een ticket met een barcode krijgen. Die barcode op de telefoon, fungeert dan als kaartje en kan gescand worden bij de validators. “Wij geloven dat het betalen en in- en uitchecken meer en meer via de telefoon gaat”, aldus Togtema.

Backoffice

Thales installeert voor de metroverbinding Hoekse Lijn nieuwe OV-poorten die deze nieuwe betaalmogelijkheden ondersteunen. Bij een bus is het wel iets ingewikkelder, legt Togtema uit. De poortjes bij een tram-, metro- of treinhalte staan altijd op één bekende halte. Het staat dus vast waar de reiziger incheckt of uitcheckt, in tegenstelling tot de inchecksystemen in een rondrijdende bus.

Dit betekent dat de incheckplaats en uitcheck-halte via GPS bepaald moet worden, zodat de reiziger de juiste prijs betaalt. Daarnaast moeten de bussen allemaal worden uitgerust met een mobiele 4G-verbinding met de Backoffice om te kunnen betalen met je bankpas. Zo kan de informatie van de validators real-time gedeeld worden.

Be-in, be-out-concept

Hoewel een rijdende bus dus een uitdaging vormt, is het zeker niet onmogelijk om hier nu al in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. De experts bij Thales wijzen erop dat in Londen en in Bordeaux het zogenaamde be-in, be-out-concept al beproefd wordt. Be in, be-out houdt in dat er automatisch gedetecteerd wordt waar de reiziger instapt en waar uitstapt. Je hoeft niet meer met een pasje in te checken of uit te checken en stapt de bus in en uit.

Zwartrijden wordt daarmee ook niet gemakkelijker, zo denkt sales manager Paul Broekhuizen bij Thales. “De inspecteur in een bus kan via de validator simpel controleren wie er is ‘ingecheckt’. En ook de reiziger zelf kan op zo’n moment op zijn telefoon zien of hij is in- of uitgecheckt”, aldus Broekhuizen. “Er moet nog veel gebeuren voordat dit massaal gebruikt zal worden, maar het wordt realiteit tussen nu en 5 jaar.”

Bankpas

Hoewel Thales verwacht dat er vooral veel gewerkt zal worden met de telefoon, kan het bedrijf de techniek van een vervoerder ook updaten zodat die geschikt is voor het betalen met de bankpas, het zogenaamde EMV-betalen. RET heeft vorig jaar de eerste technische test hiermee uitgevoerd. Hiervoor zijn overigens nog wel enkele aanpassingen in de backoffice vereist, want het juiste bedrag moet natuurlijk bij de vervoerder terecht komen.

Uitdaging daarbij is natuurlijk de garantie voor de kosten van deze reis. Bij een OV-chipkaart wordt bij elke incheck een bedrag van enkele euro’s van de kaart gehaald. Wanneer dit bedrag te hoog is, wordt dat weer teruggestort op de kaart van de reizigers, maar dat kan niet zo gemakkelijk bij een bankpas. Bij een proef in Londen heeft de bank besloten om het risico te nemen voor vijf pond, maar daar is het tariefsysteem beduidend anders en ook minder ingewikkeld dan in Nederland. Dit moeten vervoerders en banken onderling nog uitkristalliseren.

Betaalgemak

Togtema benadrukt hoe belangrijk het is voor vervoerders en reizigers dat het betaalsysteem ten allen tijde correct werkt, zowel nu als in de toekomst. Thales wil in ieder geval vervoerders ondersteunen bij het vergroten van het betaalgemak in het Nederlandse OV. “Het betaalgemak komt het imago en het gebruik van het OV ten goede, en daarmee ook de vervoerders”, aldus Togtema.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.